Jump to content

Restaurering av jaktkoja som blev en nybyggnation istället

Recommended Posts

Posted

Nej, det är det inte! Det blir ju halt som satan o man får gå på helspänn o vara beredd på att parera ett ev fall.

Som tur är så har jag halkbroddar till promenadskorna så då går det bra men det kan vara halt ändå under broddarna.

Ja, ni har ju lite mer av veganer o dylikt folk neråt men vi har inte så många av dom.

Inget sabotage mot torn m. m. här uppe så förhoppningsvis får man ha den i fred. :thumbsup:

Ja visst är det det!

Nej, det gör jag inte.

Det är ju ca.2- 2,5 dm snö här uppe nu. :smile:

Posted

Det är inget kul alls och det finns ingen snö som mildrar fallet heller! 

Man vet ju aldrig vad det finns för folk, sen behöver det inte vara "greenpeace" folk utan ungar som gillar att "ha roligt". Men om vi får ställa den här så står den långt från allt annat och inte på ett ställe där folk rör sig så mycket och den står på en strand som är lite högre så den borde klara stormar med högre vattenstånd  :thumbsup:

Okej men då har du tid på dig att få den helt klar tills i vår  :smile: Vi försöker få klart den så fort som möjligt och försöka få ut den på plats men i o m att vi ska ha åteln på havsisen så kan vi inte börja åtla tills isen har lagt sig. Men det känns som om det är lite försent att installera kaminen nu så det verkar som det jobbet blir i vår istället och att vi kör med en gasolvärmare. Men tänkte skaffa ett par sköna kontorsstolar som man lätt kan ställa in efter behov, bekvämt ska det vara!  :cool:

Posted

Nej ,det är det verkligen inte!

Du vet att jag har hög fallhöjd p g a min längd så det blir en jäkla duns (stjärnsmäll). :sad:  :thumbsup:

Nej, det gör man inte. Det behöver inte vara sådana heller. Spjuvar (pojkspolingar) finns det av olika slag. :sad:

Det är ju bra att ha den i sin närhet så att man kan ha lite koll på den.

Ja visst får jag göra det. Gör så.

Ni ska ju inte sitta i kojan o sova på bekväma kontorsstolar.

Ni behöver litet träsmak så att ni håller er vakna. :thumbsup:  :yes:

Posted

Mer bilder nu Jonsson ;)  :thumbsup:  :thumbsup:

Posted

Kojan har gått i ide till våren. :thumbsup:  :biggrin:

-11,9 o stjärnklart!

Det blir nog en kall natt i natt. :thumbsup:

Posted

Idag har kojan åkt ut på baksidan för vinterparkering på min väg. :smile:

Det är bra med en egen väg på baksidan av tomten. :thumbsup:

post-144-0-19832200-1384620073_thumb.jpg

:smile:

Posted

Bra det Jonsson! :thumbsup:

Posted

Tack! :thumbsup:

Nu står inte kojan i vägen för snö o ev traktor som man brukar behöva under vintern för att få plats med all snö. :thumbsup:

Posted

Och du har lagt in tidningarna som hängde med det gamla kojan va? :wink::tongue:

Posted

Haha! :smile: Dom ligger på tippen och återgått till moder jord. :thumbsup:  :biggrin:

Posted

Hehe det kanske var det bästa att göra så :smile: Annars kunde du haft dem till kaminen men då hade dom säkert räcka till hela vintern! :tongue::biggrin:

Posted

Ja, det hade dom säkert gjort, men Jonsson har fin o torr ved sedan till kaminen. :smile:

Posted

Ett bättre foto på kojan i dagsljus som står på Jonssons väg numera. :smile:  :thumbsup:

post-144-0-68827200-1384680154_thumb.jpg

:smile:

• Like 2
Posted

Nu slipper vi nog att frysa i vinter! :yes::thumbsup:Postad bild

Posted

Fy fan! :ohmy: Ska det bli en bastu??? :thumbsup:  :wink:  :tongue:

Posted

Haha ja varmt och skönt ska det vara! :tongue: Ställbar effekt upp till 3kw, tyst ren och inget ljussken avger den och fick ett bra pris :smile:

Posted

Visst ska det vara varmt o skönt vid vargvak öh jag menade rävvak. :thumbsup:  :wink: Se där ja. Bra med specialpris. :thumbsup:

• Like 1
Posted

Den 11 kg flaskan räcker inte till med sin 60 h brinntid om man vill se en varg, räv däremot hinner man knappt vrida på gasen innan de är framme :wink::tongue: Nu kan man vaka med öppet fönster utan att frysa för det känns som det är lite omständigt att öppna dessa fönster, men kanske kommer på något sätt :thumbsup:

Posted

Den 11 kg flaskan räcker inte till med sin 60 h brinntid om man vill se en varg, räv däremot hinner man knappt vrida på gasen innan de är framme :wink::tongue: Nu kan man vaka med öppet fönster utan att frysa för det känns som det är lite omständigt att öppna dessa fönster, men kanske kommer på något sätt :thumbsup:

Säg inte det! Det finns ju någon/några som inte är alltför långt bort ifrån dig fast på fastlandet. Det är väl onödigt att elda för kråkorna o slösa med gasolen. :thumbsup:

Posted

Idag fick jag och bröderna gjort en hel del på kojan! :thumbsup: Monterat foder på dörr och fönster samt målat dem + en del annat småfix, man börjar se ljuset i tunneln nu :smile::thumbsup:

post-6127-13852356007608_thumb.jpg

Posted

Se där ja! :thumbsup:

Dags för invigning snart då. :smile:

Posted

Jodå det kan inte vara alltför långt bort nu :smile: Tog måtten inne nu, 120 cm bred, 203 cm hög i mitten och 326 cm lång så den var lite större än vad jag trodde :thumbsup:

Posted

Nej, det är väl inte det! Nu är det bara 1/2 m snö som fattas. :smile:  :thumbsup: Ok! Det var en lång koja. :ohmy:

Posted

Man blir ju glad om det blir kallt med snö och is när den väl är på plats så att man kan få en lång säsong med jakt men så är sällan fallet här. Det finns plats nog att sitta två och vaka samt en liten mysig "hall" där man har kaminen och tar av sig kläder och kängor :yes: