Hoppa till innehåll

Hur farlig är en 22lr kula när den dimper ner.


Droggot

Recommended Posts

I söndags sköt jag en kråka som satt uppe in en björk med min 22lr. Den stendog då skottet gick genom låret in i magen och ut genom motsatta axel.

Skott vinkeln var väl ca 55 grader.

 

Men vad hade hänt om jag missat?
Man säger att maximala avståndet på en 22lr borde vara drygt 2 km.

Nu finns det ingen bebyggelse i den riktningen 1-4km bort och att någon skall vara ute i skog eller fält kl 0800 är inte heller så jätte troligt men Murphys lag gäller.

 

Hur farlig är kulan när den dimper ner efter ca 1-2 km?

 

 

 

.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu är mitt minne från fysiken i skolan lite rostig.... Men jag har för mig det ligger till ung så här.(Det borde gå googla för att hitta exakt formel för att beräkna hur det förhåller sig)

 

Men om du skjuter någonting som tappar sin fart i luften och sedan faller ner mot marken. Då kan det föremålet kunna komma upp i en hastighet av max ca 200 km/h. Detta pga jordens dragningskraft och begränsas av luftmotståndet och fallhöjd.

 

Men faller kulan mot marken innan den tappat all sin fart den fick genom pipan, så kan farten vara högre och därmed orsaka större skada.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men i detta fallet så kommer ju kulan inte att falla rakt ner. Enda gången den gör det är om jag skjuter 90 grader rakt upp.

 

I så gott som alla skott jag gör mot fåglar i trädtoppar så skjuter jag i en vinkel lägre en 90 grader.

Och då måste kulan ha en del fart ifrån mitt gevär kvar när den slår i backen.

 

Hastigheten måste blir högre vid nedslaget ju lägre vinkel jag skjuter i.

Desto lägre vinkel skotter skjuts i ju kortare sträcka går kulan innan den slår i backen och ju mindre fart har den tappat.

 

Frågan kanske är felställd.

På vilket avstånd är min 22lr kula "ofarlig"?

Jag kör med Winchester laser 22lr Kulvikt 2,4g Vo:422 m/s.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ballistik: http://ballistics.norma.cc/javapage_metric2.asp?Lang=1

Lite snabbt. Det är troligt att kulan dimper ner inom 500m och med en fart av ca 200-250 m/s. Ung som en luftgevärskula.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nja och njo,

två scenarion,

1. skottet missar vilt men tar i exempelvis någon gren på det träd där viltet/fågeln sitter, kulan kommer att störas av detta och visst dimper den snabbt ner därefter utan att ha någon egentlig energi kvar då den har förbrukats mot det ökade vindmotstånd den vobblande kulan utsätts för.

I praktiken helt ofarlig, energinivåer som är långt under vad som kan anses vara farlig.

2 skottet missar viltet och färdas utan att störas vidare i parabeln, den kulan när den landar, efter 5-6-700 meter, med en utgångsvinkel på cirka 5-60 grader har i varje fall minst 37 joule kvar av kraft i sig och den färdas med en fart av under 200 m/s, cirka 170 m/s,

det är en i praktiken farlig projektil, dock har den en infallsvinkel mot marken som är sanslöst brant, nästan ett fritt fall och det gör att risken att träffa någon är extremt liten för att inte säga obefintlig vid beräkning av den frågan.

För att svara på den sista frågan, din kula är enbart ofarlig i ordets sanna betydelse när den sitter väl förankrad i ett kulfång som garanterat stoppar kulan.

 

- En utvikning, en känd forumist på Snippan aka SnipersHide kom att provskjuta sin 22LR på jeansklädda frusna kalkoner under ett försök för ett antal år sedan, tråden

 

detta är en en

, det resultat som framkommer är att även på 400 meter, nja 360 meter i varje fall är en 22LR direkt livsfarlig, dvs den kommer att gå rakt igenom kläder och genom de flesta personers kroppshåla förutsatt att den inte träffar några ben, en ren chansning är att ett skallben faktiskt är hård nog för att stoppa kulan, höftben, ryggkota mfl men inte revben exempelvis.

22LR dödar inte snabbt men läcker man så läcker man, allt ovanstående skrivet till manade till eftertanke och försiktighet. 

/Christian

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Väldigt intressant information. Tack för att ni tog er tid att svara.

Du har helt rätt Christian med att kulan är endast säker vid skytte mot en bra kulfång.

Men vid all fågeljakt med 22lr går ju detta tyvärr inte att få.

Så vad gör man?

 

Jag satt och surfade runt och hittade tillslut på en engelsk sida om Non Lethal wepons.

Enligt denna sida så fans ett gammalt beräknings sätt av anslag av joul för icke dödliga vapen.

 

Över 122 Väldigt farligt.

Mellan 122-40 Farligt.

Under 40 Mindre farligt i fallande skala.

 

Detta säger kanske inte så jätte mycket men ger en fingervisning i alla fall.

Enligt Normas tabell som Kias Husse länkade till så har deras 22lr 40 joul kvar vid 555m.

Så helt klart bör man tänka mer än en gång innan man skjuter med sin 22a utan kulfång.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Man inser att risken att träffa någon med en kula som dimper ner i vårt relativt sparsamt befolkade land är extremt liten, med minsta möjliga eftertanke vid skott är det inte ens en reell risk.

Det är fler personer på en dag som skadas i trafiken än som skadas under tio år av jaktskytte, ja rent av 20 år.

Den där tabellen du hänvisar till är enligt mig rent skräp, empiriska tester har visat att en 22LR kula slår in i en mänsklig eller annan kropp på avstånd upp till och inklusive 500 yards, det är inte samma sak som att jämföra energin i en projektil, tankeexperimentet där vid är enkelt jämför en spik med en 500 grams vikt på och enbart en 500 grams vikt placerad på valfri kroppsdel, det är samma massa/lagrad energi men spiken förändrar det hela rätt rejält. 

 

Hade 22LR kulan sett ur som en tennisboll hade den inte heller varit farlig vid sub 40 joule i energi men så ser den inte ut. /Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Man inser att risken att träffa någon med en kula som dimper ner i vårt relativt sparsamt befolkade land är extremt liten, med minsta möjliga eftertanke vid skott är det inte ens en reell risk.

Det är fler personer på en dag som skadas i trafiken än som skadas under tio år av jaktskytte, ja rent av 20 år.

Den där tabellen du hänvisar till är enligt mig rent skräp, empiriska tester har visat att en 22LR kula slår in i en mänsklig eller annan kropp på avstånd upp till och inklusive 500 yards, det är inte samma sak som att jämföra energin i en projektil, tankeexperimentet där vid är enkelt jämför en spik med en 500 grams vikt på och enbart en 500 grams vikt placerad på valfri kroppsdel, det är samma massa/lagrad energi men spiken förändrar det hela rätt rejält. 

 

Hade 22LR kulan sett ur som en tennisboll hade den inte heller varit farlig vid sub 40 joule i energi men så ser den inte ut. /Christian

Självklart kan man inte använda denna tabell rakt av på "dödlig" ammuniton.

Den var ju gjord för icke dödliga vapen typ been bag.

 

En jakt kula har ju mycket mindre yta och har därför lättare att penetrera tex tyg och kött.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Finns en parameter till, om man bortser från begreppet farlig. Hörde ett rykte här hemma för nu rätt många år sen, en stuga utanför byn där jag bor hade fått ett fönster ihåligt. Mellan glasen i fönstret låg just en 22lr kula.. Inte så där jättekul. Just såna grejer gör ju att man hellre söker andra lämpligare kalibrar.

 

Och jag är helt säker på att jag inte hade placerat den kulan där  :yes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Intressant klipp det där första.

 

Enligt den gamla gubben skall millitären anse att 59 foot pound räknas som potentiellt dödlig.

59 foot pound = 79.993259 joules

 

Frågan är då. Vid vilket joule tal räknas då som icke dödligt?

Dvs kulan kan inte tränga in så långt att man kan förblöda.

 

Och när har den så lite kraft att den inte kan gå genom huden?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Väldigt intressant information. Tack för att ni tog er tid att svara.

Du har helt rätt Christian med att kulan är endast säker vid skytte mot en bra kulfång.

Men vid all fågeljakt med 22lr går ju detta tyvärr inte att få.

Så vad gör man?

 

 

Antingen skjuter man inte eller så tar man risken att skada någon annan, ett annat djur eller personers egendom.

 

den ringa erfarenhet jag har av skyddsjakt i stan med 22 lr har lärt mig en sak. ta inga risker. välj annan kaliber, tänk otroligt väl på kulval eller se till att ha kulfång.

 

http://www.cci-ammunition.com/products/detail.aspx?use=1&loadNo=0064

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu hänger jag inte med ovanstående om skyddsjakt,om man inte kan använda 22l pga.kulfång,välj annan kal.vilken då?????? :ohmy:

22kort?den är väl mest avsedd för avlivning i gryt å fällor?sen kommer väl luftgevär som enda alt.eller finns det nåt annat att välja på?

Visserligen,när jag va småpojk så fanns nåt som hette pumpgevär,mycket eftertraktade!Den som hade ett sådant var "Rambo"och man gick omkring med ett ständigt sår i höger innerhand,orsakat av pumphandtagets centrumskruv,särskilt om man dessutom monterat dubbla läderpackningar i pumpen,så istället för 15 pump kunde pressa i 18! :thumbsup:Vid övertryck pös det ur luft,men även det gick att manipulera,strax kom nån hemmainnovatör på att tillverka ett tvärhandag så man kunde använda båda händerna vid pumpningen,så vid fullt tryck applicerades en rundkula av stål (kal.5mm vill jag minnas)absolut ett fullständigt livsfarligt vapen i händerna på småpojkar! :pinch:

Nä,det är nog säkrare att hålla sig till 22l och se över säkerheten vid skjutning! :thumbsup:

?undrar vart alla dom pumpgevären tog vägen,om det kan finnas nåt kvar på marknaden?nån som vet? :geek:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om du menar skott på kråka (träad) dito så gäller en gammal regel att om man skjuter över 30grader elevation så kommer kulan att beskriva en parabel, dvs den faller mer eller mindre rakt ner när den väl kommer ner. Och då har den samma fart som andra fritt fallande föremål har i atmosfär. En 22kula blir där som en regndroppe, samma sak gäller hagel. Dock med det lilla undantaget att blyhagel går ungefär lika långt som de är stora i mm - 3,0mm hagel flyger sällan över 300m om det är vindstilla, i storm flyger de förmodligen bortemot det tredubbla.... Men är helt ofarliga efter 150 meter. En 22:a trillar ner efter runt 12-1500 meters flygning om man skjuter 30grader och upptåt, max längd får man nog runt 37-40grader eller så om huvudräkningen blev rätt. Men där faller den rakt ner som en regndroppe. Och då går den garanterat inte igenom en fönsterruta.

 

Kruxet uppstår om man skjuter under 30grader eller med riktigt tunga kulor. Risken är mao studs inom 500m, med tex 6,5x55 är det en studsrisk på runt 3000m i 45grader mot skjutriktningen...... Samma kula är förmodligen ofarlig för folk men kan genom sin tyngd ge en liten bula på biltak eller kanske kanske knäcka en takpanna på 4000-4500m om den skjuts i lite över 30 graders elevation. Kolla SäkI om ni undrar.

 

/T

 

Fotnot: parabeln är en central sak om ni tittar på artilleri - där vill man vanligen ha en så vinkelrätt anslagsvinkel man kan få till för att den ge exaktast nerslag (precision) och bäst effekt på granötten. Det där med flacka banor är bara kul om man skjuter direkt - vilket vi som jägare och skyttar gör....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

...............

?undrar vart alla dom pumpgevären tog vägen,om det kan finnas nåt kvar på marknaden?nån som vet? :geek:

 

Dom bidde förbjudna eller rättare de har sådan effekt att de är licenspliktiga. Så många många Excellentgevär har skrotats pga en klåfingrig polismyndighets verksamhet.'

 

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om du menar skott på kråka (träad) dito så gäller en gammal regel att om man skjuter över 30grader elevation så kommer kulan att beskriva en parabel, dvs den faller mer eller mindre rakt ner när den väl kommer ner. Och då har den samma fart som andra fritt fallande föremål har i atmosfär. En 22kula blir där som en regndroppe, samma sak gäller hagel. Dock med det lilla undantaget att blyhagel går ungefär lika långt som de är stora i mm - 3,0mm hagel flyger sällan över 300m om det är vindstilla, i storm flyger de förmodligen bortemot det tredubbla.... Men är helt ofarliga efter 150 meter. En 22:a trillar ner efter runt 12-1500 meters flygning om man skjuter 30grader och upptåt, max längd får man nog runt 37-40grader eller så om huvudräkningen blev rätt. Men där faller den rakt ner som en regndroppe. Och då går den garanterat inte igenom en fönsterruta.

 

Kruxet uppstår om man skjuter under 30grader eller med riktigt tunga kulor. Risken är mao studs inom 500m, med tex 6,5x55 är det en studsrisk på runt 3000m i 45grader mot skjutriktningen...... Samma kula är förmodligen ofarlig för folk men kan genom sin tyngd ge en liten bula på biltak eller kanske kanske knäcka en takpanna på 4000-4500m om den skjuts i lite över 30 graders elevation. Kolla SäkI om ni undrar.

 

/T

 

Fotnot: parabeln är en central sak om ni tittar på artilleri - där vill man vanligen ha en så vinkelrätt anslagsvinkel man kan få till för att den ge exaktast nerslag (precision) och bäst effekt på granötten. Det där med flacka banor är bara kul om man skjuter direkt - vilket vi som jägare och skyttar gör....

Jag har sagt det för.. Du är ett uppslagsverk PMT!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har sagt det för.. Du är ett uppslagsverk PMT!

 

Näe, men ett förflutet på A3. Sveriges enda miltiära förband med en klar koppling till KRIG (det stor WAR på grindarna). Ballsitik är ballisitik - oavsett vapen.

 

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu hänger jag inte med ovanstående om skyddsjakt,om man inte kan använda 22l pga.kulfång,välj annan kal.vilken då?????? :ohmy:

22kort?den är väl mest avsedd för avlivning i gryt å fällor?sen kommer väl luftgevär som enda alt.eller finns det nåt annat att välja på?

Visserligen,när jag va småpojk så fanns nåt som hette pumpgevär,mycket eftertraktade!Den som hade ett sådant var "Rambo"och man gick omkring med ett ständigt sår i höger innerhand,orsakat av pumphandtagets centrumskruv,särskilt om man dessutom monterat dubbla läderpackningar i pumpen,så istället för 15 pump kunde pressa i 18! :thumbsup:Vid övertryck pös det ur luft,men även det gick att manipulera,strax kom nån hemmainnovatör på att tillverka ett tvärhandag så man kunde använda båda händerna vid pumpningen,så vid fullt tryck applicerades en rundkula av stål (kal.5mm vill jag minnas)absolut ett fullständigt livsfarligt vapen i händerna på småpojkar! :pinch:

Nä,det är nog säkrare att hålla sig till 22l och se över säkerheten vid skjutning! :thumbsup:

?undrar vart alla dom pumpgevären tog vägen,om det kan finnas nåt kvar på marknaden?nån som vet? :geek:

.17 kalibrar med vmax är ett betydligt säkrare alternativ tillsammans med 22 wmr med 30 gr vmax. inte i närheten samma splitterstorlek och heller inte alls samma benägenhet till studs. är det så konstigt? 

luftvapen kräver ordentligt av skytten när det gäller skottplacering på exvis kanin (se brittiska filmen om test av diaboler) och det är inte OK i Sverige. duva är luftvapen idealiskt för likaså kråka om man tex skjuter på 25m med 260-280m/s och 15 gr diaboler.

 

Jag hade dragit mig för att ladda av en 22 lr uppåt om jag inte hade sikt hela vägen ut till nedslag på ett fält.

men, alla har olika benägenhet till risktagande.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

det är nästan så att jag hellre skulle skjuta en 58 gr vmax i 243 på markdjur än skjuta 22lr blykula, dom e läskiga  :yucky:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ursäkta min okunskap tango,så en .17 eller en 22mag.skulle vara säkrare för omgivningen vid uselt kulfång än en 22l.??Tur man inte är kommunal skyddsjägare utan håller sig ute i skogen! :thumbsup:

Till en kanske ovidkommande sak,det står under din profil,"det man inte träffar på banan träffar man inte i skogen heller"förvisso delvis rätt,men där måste jag som en gammal erfaren jägare lämna in min "Brasklapp"bara för att du träffar på banan är det inte nån garanti att du träffar i skogen!!Sug på den! :smile:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag är ingen mäster på något sätt heller. man har varit intresserad och testat sig fram varsamt. Kulvalet är nästan det viktigaste när det gäller säkerhet map. på utrustning.

 

när det gäller bana så har du helt rätt, jag håller med! men risken för bra träff ökar exponentiellt för nybörjare och logaritmiskt för erfarna skyttar om de besöker banan under lågsäsong.

 

När det gäller skyddsjakt och säkerhetsmedvetenhet så har det förändrat min syn på säkert skott för alltid. vissa tidigare bra skottlägen är inte längre ett skottläge idag. det säger en del om hur iaf jag tänkte och agerade förut.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Don:

 

Det är inte utan anledning som 22LR kallas "King of ricochets" den homogena relativt mjuka blykulan har en otäck benägenhet att studsa mot även ganska mjuka bakgrunder.

 

Så sant, så jävla sant...... Och det samma kan sägas om slugs.

 

Skjuter man rakt fram så får man räkna med att en 22LR eller en blypropp studsar som en ping-pong boll.

 

Jag jobbar heltid med skyddsjakt i stadsmiljö och för egen del befattar jag mig inte med kalibern överhuvudtaget-alldeles för stora risker,kal 17 kantantänd är i sammanhanget helt riskfri.

22wm även så ett mycket bra val med rätt kula när djuren blir lite större.

 

/Mike

 

Jag jagar med min 22LR, men ska jag in stan och plocka djur så blir min röst med på 17 eller ett bra PCP från FX.

 

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ett bra PCP luftgevär är ett måste i riktigt jobbiga miljöer,inte för säkerheten men det går att skjuta absolut tyst(bortsett från anslagsljudet) vilket är trevligt för dom som sover på nedre botten med öppet fönster :yes:

 

Vad det gäller ricochetter så lägger jag in en bild från en av mina arbetsplatser då en bild säger mer än tusen ord.

 

1179546.jpg

 

/Mike

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...