Jump to content

Hur farlig är en 22lr kula när den dimper ner.

Droggot

Recommended Posts

Har jagat lite inomhus med cci SEGMENTED quiet. (Skyddsjakt) och de har varit otroligt mycket rikochetter.

På 2013-04-18 at 08:42 marcus.söderlund sa:

Hur håller sig just 17hmr i längd o farlighet ihop med varandra? Skjuter alltid 17hmr på gårdstaken och inte sådan vacker miljö som mad mike jagar i men väl stinkande koskitar överallt o gårdar runtomkring vart man än vänder sig.

22lr används ej där.

Fx cutlas eller cz 455 i 17hmr brukas då istället.

Undrar detsamma?

En undran? Ska rensa lite svartfågel vad är bäst att nyttja? 22lr med cci SEGMENTED quiet 216 m/s, eller 17hmr 17grains v-max. Kommer skjuta dem på tak nocken. Är ett fält bakom, 973m (enligt Helian) bakom är det hus. Skottvinkeln kommer bli ca 30-35 grader från där jag kan skjuta från. Vad ska jag använda? Hur långt går kulorna vid gynnsamma förhållanden?

Har ingen aning om hur farlig en 22LR är när den dimper ner efter 973m i den vinkeln, men oavsett lär väl husägaren inte uppskatta det på något sätt för du får kallt räkna med att den når fram.

Så, nej.

Går det inte med hagel i stället ?

För att i teorin nå 800 meter med Quiet ammon krävs 171 mils justering. Drop från O på 50 meter är 12 meter, detta är mina data från shooter,

så med min smått vakna tanke, om man skjuter med en kulbanetopp om 12 meter så når kulan 800 meter. Jag har således svårt att se hur man når 900 meter ens i optimal vinkel med aktuell ammo, den har förövrigt ung 10-11 joule i energi på avståndet. /C