Jump to content

Om man ska....

Recommended Posts

Posted

Om man är lite nyfiken på att testa det här med båge. Vart ska man börja?

Är det här något ok att börja med? http://bjkat.storedo.com/p/apa---mamba-m7 eller liknande?

Är det svårt att avyttra en sån båge om man ledsnar? Tappar dom mycket i värde?

Vad mer behöver man för att kunna börja träna? Vad är bra att ha, men inte nödvändigt för att komma igång?

Hur lätt/svårt är det att sätta ihop pilar? Nock, spets och fjädrar. Hur vet man vilken pil man behöver? Vilken sorts fjädrar? Osv.

Om man skulle vilja att prova skjuta med jaktspets, finns det pilfång som det går att testa på utan att man förstör pilarna?

Posted

Om man är lite nyfiken på att testa det här med båge. Vart ska man börja?

Är det här något ok att börja med? http://bjkat.storedo.com/p/apa---mamba-m7 eller liknande?

Är det svårt att avyttra en sån båge om man ledsnar? Tappar dom mycket i värde?

Vad mer behöver man för att kunna börja träna? Vad är bra att ha, men inte nödvändigt för att komma igång?

Hur lätt/svårt är det att sätta ihop pilar? Nock, spets och fjädrar. Hur vet man vilken pil man behöver? Vilken sorts fjädrar? Osv.

Om man skulle vilja att prova skjuta med jaktspets, finns det pilfång som det går att testa på utan att man förstör pilarna?

Hej, det bästa är att börja med att kolla om du har en bågskytteklubb i närheten och om någon/några där skjuter i detta fallet Comp bågar, detta för att du ska få reda på din draglängd, om du är höger eller vänsterskytt samt hur tung båge (dragvikt) du behärskar. Där kan du även få hjälp med hur du ska skjuta dvs formen, utan den blir det inget bra resultat så det är inte en helt oviktig del.

Hittar du ingen klubb kan du alltid höra dig för här om någon bor i närheten av dig som kanske kan hjälpa dig lite med det jag just nämnde.

Som nybörjare/novis på bågskytte/bågar är det aldrig bra att bara köpa en båge på postorder/annons utan du bör uppsöka en butik för att få den hjälpen du behöver, länken ovan är till Lasse som är mycket kunnig i både bågjakt och bågar och han hjälper dig garanterat till en båge och utrustning som passar dig.

Pilar finns färdiga men du behöver rätt pil till den båge du väljer samt rätt längd i förhållande till din draglängd.

Andrahandsvärde på en båge är beroende på vad du köper, gäller det mesta idag, hurvida det är svårt eller inte att sälja beror helt på grejorna och vart du annonserar ut din båge, dock är det en "begränsad" marknad.

Mål fixar du enkelt med hjälp av en gutesäck fylld med gamla trasor eller skräpull, finns även färdiga säckar och andra pilfång att köpa

Det är ingen skillnad att skjuta med tavelspets eller jaktspets, då de senare är ganska dyra/farliga saker finns det inget skäl att köpa dem nu, det kan du göra den dagen du börjar jaga med bågen. Om det bara är för att "testa" hur de arbetar eller ja penetrerar saker o ting finns det massor av video klipp på youtube om det, och det kostar inget :)

Roger

Posted

Hej, det bästa är att börja med att kolla om du har en bågskytteklubb i närheten och om någon/några där skjuter i detta fallet Comp bågar, detta för att du ska få reda på din draglängd, om du är höger eller vänsterskytt samt hur tung båge (dragvikt) du behärskar. Där kan du även få hjälp med hur du ska skjuta dvs formen, utan den blir det inget bra resultat så det är inte en helt oviktig del.

Hittar du ingen klubb kan du alltid höra dig för här om någon bor i närheten av dig som kanske kan hjälpa dig lite med det jag just nämnde.

Som nybörjare/novis på bågskytte/bågar är det aldrig bra att bara köpa en båge på postorder/annons utan du bör uppsöka en butik för att få den hjälpen du behöver, länken ovan är till Lasse som är mycket kunnig i både bågjakt och bågar och han hjälper dig garanterat till en båge och utrustning som passar dig.

Pilar finns färdiga men du behöver rätt pil till den båge du väljer samt rätt längd i förhållande till din draglängd.

Andrahandsvärde på en båge är beroende på vad du köper, gäller det mesta idag, hurvida det är svårt eller inte att sälja beror helt på grejorna och vart du annonserar ut din båge, dock är det en "begränsad" marknad.

Mål fixar du enkelt med hjälp av en gutesäck fylld med gamla trasor eller skräpull, finns även färdiga säckar och andra pilfång att köpa

Det är ingen skillnad att skjuta med tavelspets eller jaktspets, då de senare är ganska dyra/farliga saker finns det inget skäl att köpa dem nu, det kan du göra den dagen du börjar jaga med bågen. Om det bara är för att "testa" hur de arbetar eller ja penetrerar saker o ting finns det massor av video klipp på youtube om det, och det kostar inget :)

Roger

Jo har funderat lite över H och V skytte. Vad innebär det? Är du H-skytt om du håller bågen med H-hand, eller är du H-skytt om du släpper pilen med höger.....?

Är det vanligt att en h-skytt på gevär, blir v-skytt med båge? Själv är jag utan v-öga så jag kanske inte har så mycket till valmöjligheter!? Eller är bågskytte mindre känsligt med vilket öga man siktar med....?

Om jag förstått rätt så går det väl justera draglängd och dragvikt en hel del på de lite dyrare bågarna?

Hög dragvikt=hög fart på pilen och bättre precision? (Eller är det något annat som inverkar på pilhastigheten, också/eller?) 

Då borde en båge som har 60-70lbs i dragvikt vara mest åtråvärd. Är man lite för svag, får man väl träna så man orkar :thumbsup:

Framför allt om det långt borta i horisonten är jakt med båge som hägrar....

Är hemladdare, så i den svängen måste man öva med det man tänker skjuta med. Tänkte det var lite så med pilar också....

Men iof lär det vara ganska långt bort att jag skjutit så mycket att det kan bli fråga om en jaktresa.

Ännu längre bort lär det väl dröja innan det blir lagligt att jaga här hemma med båge....

Så det är väl inte prioriterat att ha jaktspetsar, tänkte mer att man var "tvungen" att öva med dom för att kunna använda jaktpilar.

Att kunna hantera även jaktpilar är inte en betungande kunskap.

För ett antal år sedan var en bågskytteklubb på besök på arbetsplatsen.(Varje vår brukar vi ha lite festligheter ute på jobbet, med yxkastning, luftgevärsskytte, fisketävling, bastubad och tunna, och pub/dans och andra aktiviteter) Då testade jag en recurvbåge. Träffade hyfsat bra för att aldrig hållit i en. Där någonstans väcktes en tanke om att jag vill ha en egen båge och träna med.... :yes:  Känns som tanken har mognat och det börjar bli dags för båge nu.

Posted

.

Roger

Har tillgång till ett antal frigolitskivor som är ca 15-20cm tjocka. Är det något som funkar som pilfång? (Kanske dubbla skivor)

Posted

Om jag förstått rätt så går det väl justera draglängd och dragvikt en hel del på de lite dyrare bågarna?

Hög dragvikt=hög fart på pilen och bättre precision? (Eller är det något annat som inverkar på pilhastigheten, också/eller?) 

Då borde en båge som har 60-70lbs i dragvikt vara mest åtråvärd. Är man lite för svag, får man väl träna så man orkar :thumbsup:

Hög dragvikt gör att pilen går snabbare (generellt sett) vilket gör att du inte behöver kompensera lika mycket höjdmässigt på längre avstånd. MEN du ska kunna hålla bågen dragen och kunna dra upp den enkelt. Det absolut vanligaste misstaget man brukar göra som nybörjare är att välja en för tung båge, Då får man börja med "styrketräning" i stället för att lära sig rätt teknik. När styrkan sen väl finns där så brukar man har lagt sig till med en hel del olater, som man sen får lägga onödigt mycket tid på att träna bort. 

Har tillgång till ett antal frigolitskivor som är ca 15-20cm tjocka. Är det något som funkar som pilfång? (Kanske dubbla skivor)

Beroende på kvaliteten på frigoliten så kommer dom att hålla ett tag, men står du och nöter (och träffar mitten på tavlorna) så brukar det rätt snabbt bli hål och då skjuter man igenom. Beror mycket på sorten, "standard" frigolit skulle jag nog inte ens bekymra mig om att testa med, blir nog mest bara skräp av det... Jutesäck med trasor som föreslagits ovan funkar riktigt bra, En säck med plastfolie (typ ensilageplast) om du hittar det kan funka, men har du en tillräckligt snabb båge så kan du få problem med att plasten smälter fast på pilarna pga friktionen.

I klubben så använder vi 20cm tjocka skivor av etafoam som funkar riktigt bra, men även där får man flytta runt tapeterna med jämna mellanrum när compundskyttarna har varit framme. (Inte för att pilarna har så mycket högre energi, utan för att dom generellt träffar så mycket bättre att man helt enkelt nöter sönder etafoamen.)

/Patrik

Posted

Jo har funderat lite över H och V skytte. Vad innebär det? Är du H-skytt om du håller bågen med H-hand, eller är du H-skytt om du släpper pilen med höger.....?

Är det vanligt att en h-skytt på gevär, blir v-skytt med båge? Själv är jag utan v-öga så jag kanske inte har så mycket till valmöjligheter!? Eller är bågskytte mindre känsligt med vilket öga man siktar med....?

Är hemladdare, så i den svängen måste man öva med det man tänker skjuta med. Tänkte det var lite så med pilar också....

Men iof lär det vara ganska långt bort att jag skjutit så mycket att det kan bli fråga om en jaktresa.

Ännu längre bort lär det väl dröja innan det blir lagligt att jaga här hemma med båge....

Så det är väl inte prioriterat att ha jaktspetsar, tänkte mer att man var "tvungen" att öva med dom för att kunna använda jaktpilar.

Att kunna hantera även jaktpilar är inte en betungande kunskap.

För ett antal år sedan var en bågskytteklubb på besök på arbetsplatsen.(Varje vår brukar vi ha lite festligheter ute på jobbet, med yxkastning, luftgevärsskytte, fisketävling, bastubad och tunna, och pub/dans och andra aktiviteter) Då testade jag en recurvbåge. Träffade hyfsat bra för att aldrig hållit i en. Där någonstans väcktes en tanke om att jag vill ha en egen båge och träna med.... :yes:  Känns som tanken har mognat och det börjar bli dags för båge nu.

Högerskytt släpper strängen med höger hand, men som du själv noterat så är det i flera fall ögondominans som avgör, i ditt fall är det naturligt att använda höger öga.

Du ska hitta en båge som du orkar dra och inte tvärt om, dvs träna på en för tung båge de flesta båga idag kan man justera dragvikt mellan tex 60-70 pund dvs 10 punds inkrementer, du måste kunna dra bågen på rak arm utan att vifta med armar och båge, klara du inte det är den för tung för dig, igen detta är sån hjälp du får hos din handlare han ser direkt om den är för tungdragen för just dig, sen är det lite teknik också förstås. Men inga macho grejor alltså, köp en lättarbetad båge och fokusera på skyttet, inte farten.

Posted

Har kontaktat en bågskytteklubb....

Kanske lite nybörjarträning redan på till veckan. Får se om jag får mer handfast hjälp med mina funderingar och vilken utr som är lämplig.

Posted

Var i Jämtland bor och verkar du ? Vi är några runt Östersund som skjuter. Jag finns i Ås, andra i Lit, på Frösön, Rödön, Oviken och på Annersia. Frösö compoundklubb skjuter ju men har tidigare varit mycket inriktade på sportskytte och detta enbart. Vi med starkare bågar och speciellt camofärgade har inte gjort oss besvär. Hör av dig om du vill prova. Skall nog kunna fixa det på något vis. -Johan

Posted

Har varit iväg och testat i Brunflo, Östersunds bågskytteklubb.

En blå underarm, fått dom första trevande grunderna. Lite synd att bågen dom hade inte hade något sikte.... Men en liten start och försmak fick jag iaf.

post-4173-0-51433800-1366654855_thumb.jp

Köper nog mig en båge och trimmar in så den passar mig, så ska vi se om det här inte blir bra!

Posted

Har varit iväg och testat i Brunflo, Östersunds bågskytteklubb.

En blå underarm, fått dom första trevande grunderna. Lite synd att bågen dom hade inte hade något sikte.... Men en liten start och försmak fick jag iaf.

attachicon.gif20130422_192210.jpg

Köper nog mig en båge och trimmar in så den passar mig, så ska vi se om det här inte blir bra!

Fick du inte instruktion om hur du ska hålla armen?

Posted

Fick du inte instruktion om hur du ska hålla armen?

Jo, i stort. Men spände jag mig det minsta så vinklade jag in underarmen en aning.....

Samtidigt så dom som var på plats hade rätt dåligt med erfarenhet på compound, så vissa saker hade dom inte fullkoll på. Tex hur pilarna ska vara vända för att inte skala bort fjädrarna. Han som är bäst på bågtypen var inte där igår.

Första 10-15 pilarna fick jag några "bett" med det blev helt klart bättre och bättre ju mer jag fick till hållningen.

Ju mindre ont det gjorde desto bättre satt pilarna! Om inte annat så får jag bestraffning direkt om jag gör fel. Ont vill jag inte ha, så då blir det en god motivering till att göra rätt :thumbsup:

Posted

Jo, i stort. Men spände jag mig det minsta så vinklade jag in underarmen en aning.....

Samtidigt så dom som var på plats hade rätt dåligt med erfarenhet på compound, så vissa saker hade dom inte fullkoll på. Tex hur pilarna ska vara vända för att inte skala bort fjädrarna. Han som är bäst på bågtypen var inte där igår.

Första 10-15 pilarna fick jag några "bett" med det blev helt klart bättre och bättre ju mer jag fick till hållningen.

Ju mindre ont det gjorde desto bättre satt pilarna! Om inte annat så får jag bestraffning direkt om jag gör fel. Ont vill jag inte ha, så då blir det en god motivering till att göra rätt :thumbsup:

Jo så blir det, ett bra skäl att man ska få bågen anpassad till sig själv, draglängden i detta fallet, islag på armen/kläder är oftast en för lång draglängd.Många som köpt båge på annons/nätet har fått erfara detta och sen hamnar bågen i garderoben!

Posted

Jo så blir det, ett bra skäl att man ska få bågen anpassad till sig själv, draglängden i detta fallet, islag på armen/kläder är oftast en för lång draglängd.Många som köpt båge på annons/nätet har fått erfara detta och sen hamnar bågen i garderoben!

I mitt fall är det mest lite felaktig skjutställning i kombo med att jag översträcker och vinklar in bågarmen. Vilket gav att armvecket och underarmen ligger i strängens bana.... Har tittat på lite klipp och kan konstatera hur det ska se ut, det är inte riktigt som jag gjorde.

Så det finns mycket att lära! En forumist har erbjudit sig att hjälpa mig lite med tekniken, lära mig bågen osv.

Posted

Men va´ kul!! :biggrin:

Varit och skjutit på klubben igen, fast nu med egen båge. (APA Black Mamba 7,5. Bild finns i tråden "Ditt senaste köp" i Runt lägerelden.)

Inte en enda "bestraffning"! Sköt in siktet, eller nja iaf i sidled på 15m banan. Höjd inställningarna ger jag mig på senare.

3 pilar på 5 kronan dock i överkant på gula ringen.

(Fick lite hjälp av en gammal "veteran" som tidigare skjutit compound i 10-15 år, men som på senare år gått över till långbåge.)

Enl uppgift så är bågen ställbar mellan 60-70 pund. Men tydligen är det inga problem att ställa ner den mer. 54 ställde jag ner den till idag, mest pga att pilarna ville bränna fast i tavlan....

Förlorar man i pres eller något, om man ställer ner bågen under 60?

Lärde mig något annat nytt som jag inte hade en aning om. Det är bra om man smörjer pilarna, då går det lättare att få dom ur tavlan. Ett gammalt värmeljus fick agera smörja i kväll.

Dock fick jag lite mtr förluster. En pilspets blev kvar i tavlan, och en fjäder rök.... Måste beställa mig en fjäderapparat och lite reservdelar. För att inte nämna fler pilar osv.

Men är helt lyrisk över vad kul det är! :tongue:

Frun och yngsta jäntan sköt recurve och har nästan lika roligt.

(Någon som har en recurve på 18 pund som passar dottra, att sälja? Finns sådana bågar som ställbara? typ mellan 15-25)

Posted

Men va´ kul!! :biggrin:

Varit och skjutit på klubben igen, fast nu med egen båge. (APA Black Mamba 7,5. Bild finns i tråden "Ditt senaste köp" i Runt lägerelden.)

Inte en enda "bestraffning"! Sköt in siktet, eller nja iaf i sidled på 15m banan. Höjd inställningarna ger jag mig på senare.

3 pilar på 5 kronan dock i överkant på gula ringen.

(Fick lite hjälp av en gammal "veteran" som tidigare skjutit compound i 10-15 år, men som på senare år gått över till långbåge.)

Enl uppgift så är bågen ställbar mellan 60-70 pund. Men tydligen är det inga problem att ställa ner den mer. 54 ställde jag ner den till idag, mest pga att pilarna ville bränna fast i tavlan....

Förlorar man i pres eller något, om man ställer ner bågen under 60?

Lärde mig något annat nytt som jag inte hade en aning om. Det är bra om man smörjer pilarna, då går det lättare att få dom ur tavlan. Ett gammalt värmeljus fick agera smörja i kväll.

Dock fick jag lite mtr förluster. En pilspets blev kvar i tavlan, och en fjäder rök.... Måste beställa mig en fjäderapparat och lite reservdelar. För att inte nämna fler pilar osv.

Men är helt lyrisk över vad kul det är! :tongue:

Frun och yngsta jäntan sköt recurve och har nästan lika roligt.

(Någon som har en recurve på 18 pund som passar dottra, att sälja? Finns sådana bågar som ställbara? typ mellan 15-25)

Farten påverkar inte precisionen något direkt, i alla fall inte på korta håll, där emot blir den ballistiska banan annorlunda

(flackare kurva ju snabbare pil) Men använd du bågen som den är nu och träna mycket, du kan skruva upp den när form/teknik sitter.

Köp Silicon på tub (för bilens gummilister) det hjälper för att dra ut pilen, men troligen skjuter ni på klubbens tavlor som är

gjorda för långsamma pilar (tävlingsbågar) insatser blir kvar ibland om de är dåligt limmade.

Posted

Farten påverkar inte precisionen något direkt, i alla fall inte på korta håll, där emot blir den ballistiska banan annorlunda

(flackare kurva ju snabbare pil) Men använd du bågen som den är nu och träna mycket, du kan skruva upp den när form/teknik sitter.

Köp Silicon på tub (för bilens gummilister) det hjälper för att dra ut pilen, men troligen skjuter ni på klubbens tavlor som är

gjorda för långsamma pilar (tävlingsbågar) insatser blir kvar ibland om de är dåligt limmade.

Jo, det verkar funka bra med 54 punds dragvikt. Men det jag blev lite fundersam över är att bågen skulle vara ställbar mellan 60-70 men det visade sig gå ställa ner mer. Verkar tom som den går ställa ner en bra bit till. Inget som påverkar bågen eller så? Men dom kanske går att ställa ner mer än det angivna intervallet!?

Kör på som den är nu, iaf tills det blir dags att skjuta på avstånd över 20 m.

Var en skytt som hade listsilicone, något lättare blev det att dra ur pilarna med det på. Men det var tungt iaf, så veteranen kom med ett värmeljus som vi gnuggade på pilarana och då blev det genast ännu lättare. Finns det någon annan "smörja" som är riktigt bra? Såg det fanns något att köpa som man har i en "tub" som går att ha i kogret så att pilarna alltid smörjs varje gång dom ställs ner i kogret. Är det något att ha, eller är det en onödig pryl som finns bara för att sälja på bågskyttarna mer grejer?

Posted

Jo, det verkar funka bra med 54 punds dragvikt. Men det jag blev lite fundersam över är att bågen skulle vara ställbar mellan 60-70 men det visade sig gå ställa ner mer. Verkar tom som den går ställa ner en bra bit till. Inget som påverkar bågen eller så? Men dom kanske går att ställa ner mer än det angivna intervallet!?

Kör på som den är nu, iaf tills det blir dags att skjuta på avstånd över 20 m.

Var en skytt som hade listsilicone, något lättare blev det att dra ur pilarna med det på. Men det var tungt iaf, så veteranen kom med ett värmeljus som vi gnuggade på pilarana och då blev det genast ännu lättare. Finns det någon annan "smörja" som är riktigt bra? Såg det fanns något att köpa som man har i en "tub" som går att ha i kogret så att pilarna alltid smörjs varje gång dom ställs ner i kogret. Är det något att ha, eller är det en onödig pryl som finns bara för att sälja på bågskyttarna mer grejer?

Va väldigt försiktig med att ställa ner bågen under rekommenderat mini,, då kan gängorna smälla av och bågen går i bitar!!

Posted

Va väldigt försiktig med att ställa ner bågen under rekommenderat mini,, då kan gängorna smälla av och bågen går i bitar!!

Ok! Det är alltså hur mycket gäng som är "kvar" som avgör hur mycket det går att ställa ner.

Kanske skulle ställa upp den ett halvvarv för att vara säker då.

Posted

Ok! Det är alltså hur mycket gäng som är "kvar" som avgör hur mycket det går att ställa ner.

Kanske skulle ställa upp den ett halvvarv för att vara säker då.

Det är nog bäst, om inte manualen säger att det är ok.

Sen är det mycket viktigt att om man justerar dragvikten att man skruvar lika mycket på båda lembultarna

och man ska mäta tiller avstånd/höjd uppe och nere så att det är lika mycket annars får man obalans i bågen

• 4 weeks later...
Posted

Har tagit det säkra före det osäkra.... Bultarna i botten :thumbsup:  Sköt 50-60 pilar, blev trött i bågarmen. Oberörd i dragarmen.

Spekulerade lite i om att jag har för lång draglängd på bågen.

(Loopen är för lång... Kortade den men klippte inte av och brände, så nu är den för lång igen. Men ska åtgärdas! Kanske tom att jag tar bort loopen och drar direkt på strängen!?)

post-4173-0-16021300-1369615099_thumb.jp

Men iom att jag blev rätt trött i bågarmen, så tog jag och sträckte ut den fullt. Svårt att sikta osv. Kan jag dra slutsatsen att jag behöver längre draglängd?

post-4173-0-74202600-1369615217_thumb.jp

Posted

Kontaktade APA.

Tydligen så sitter det 27,5" moduler på bågen. Jag har mätt mig mellan handleden och till mitten på bröstbenet. Det är 76,5 cm eller 30,1"

Så dom skickar ut en manual på bågen samt moduler för 29" 29,5" och 30" alltihop för 650 pix inkl frakt. (Fast jag lär åka på moms också i tullen....)

Det gör att jag har lite draglängder att testa med, jag borde hitta någon som passar bra.

Posted

Har tagit det säkra före det osäkra.... Bultarna i botten :thumbsup:  Sköt 50-60 pilar, blev trött i bågarmen. Oberörd i dragarmen.

Spekulerade lite i om att jag har för lång draglängd på bågen.

(Loopen är för lång... Kortade den men klippte inte av och brände, så nu är den för lång igen. Men ska åtgärdas! Kanske tom att jag tar bort loopen och drar direkt på strängen!?)

attachicon.gif20130526_151721.jpg

Men iom att jag blev rätt trött i bågarmen, så tog jag och sträckte ut den fullt. Svårt att sikta osv. Kan jag dra slutsatsen att jag behöver längre draglängd?

attachicon.gif20130526_151731.jpg

Nu ser det ut att draget är lite för kort i stället, fast man skjuter bättre med kortare draglängd då det inte är lika arbetsamt att dra och ankra. tycker nog att döma av bilderna att den första är mer korrekt om du hade lyckats knyta en ny kortare loop hade den nog blivit perfekt.

inte ändrade ankringspunkten så mycket som bilderna visar bara för att du ändrade loopen??

Posted

Nu ser det ut att draget är lite för kort i stället, fast man skjuter bättre med kortare draglängd då det inte är lika arbetsamt att dra och ankra. tycker nog att döma av bilderna att den första är mer korrekt om du hade lyckats knyta en ny kortare loop hade den nog blivit perfekt.

inte ändrade ankringspunkten så mycket som bilderna visar bara för att du ändrade loopen??

Skillnaden på bilderna är endast hur mycket böjd bågarmen är.

Har kortat loppen en bra bit. Klippte av ca 1,5 cm snöre efter kortning. Blev ingen märkbar skillnad i ankringspunkt.(Går förmodligen att ta lite till.)

Satt relesen på strängen och fick fram ankringspunkten en aning.

Väntar på moduler, hoppades på dom skulle varit här idag..... Gissar på att 29,5" kommer att bli bra. Men det visar sig.

Kan inte säga att skyttet är bra med så pass böjd bågarm som jag har nu. Blir fort trött i bågarmen om jag står och skjuter. Siktar jag en liten stund >10 sek, blir det ofta något jox i samband med avfyrningen och det blir dålig träff, fram för allt om jag redan har släpp ett 10-tal pilar innan.

Visst kan det vara bra med lite kort draglängd, men det känns som det skiljer 2-2,5" och det är väl så mycket för mig.

Dock lär jag åka på att köpa nya pilar nu när jag kör på 70 i dragvikt i stället för runt 60, samt förlänger draglängden med ca 2".

Få nog gå från 340 i spine till 300 och kanske öka pillängden från 29" till 30". Får se hur det ser ut när jag bestämt vilken modul som känns bäst.

Posted

Siktar jag en liten stund >10 sek, blir det ofta något jox i samband med avfyrningen och det blir dålig träff, fram för allt om jag redan har släpp ett 10-tal pilar innan.

Det kan vara din handställning som orsakar varierad träff, man brukar rekommendera att ovansidan av handen är i linje/plan med ovansidan på underarmen detta för att få en så rak linje som möjligt, din hand lutar alltså upp och emot dig vilket gör att greppet ligger mot hela handflatan och kan skapa det man kalla för torque, fast om det känns bekvämt så och du skjuter bra funkar det säkert.

Som vid allt bågskytte, börja som du gjort nu med att hitta den form och ankrings som är mest naturlig och minst arbetssam för dig, strunta i vart pilarna träffar i detta skede, nu är det viktigaste att du tränar in formen i hjärna och muskelminnet. lossa lite på handledsremmen med

den ser lite tight ut, remmen ska inte vara ett stöd för skyttet/bågen utan ska bara fånga upp bågen då den faller framåt vi släppet (ifall man tappar den med förstås)

Om du också studerar dina två bilder, notera din armbåge, den är olika vinklad/höjd vilket indikerar en varierad form ingen av dem är direkt fel utan påpekar mest skillnaden, välj en och håll dig till den. Har du en video kamera, filma dig själv under te.x 20 pilar från sidan och studera filmen för att se om något i formen/ankring ändrar det kan vara mycket små saker som ändrar men ger stor skillnad i träffbild senare.

Posted

Plitade ihop denna idag

• Like 1