kkjon Posted April 21, 2013 Posted April 21, 2013 Tänkte beskriva hur jag går tillväga när jag röker kött Först väger jag köttet sedan väger jag upp 60 gram salt/kg kött När jag gjort det strör jag saltet över köttet som jag har lagt i en plastpåse Jag försöker att få salt på det mesta av köttet men jag lägger ingen större tid på det. sen knyter jag plastpåsen och ställer köttet i ca 24 timmar i kylskåpet eller någonstans med motsvarande temp. När det har stått i ett dygn sköljer jag köttet och torkar av det med en kökshanduk Nu är det bara att lägga in det i röken och starta den. jag har en termometer i skåpet för att kolla tempen i röken. jag håller den på 50-60 grader och höjer den det sista till lite över 70 grader OM det är gris med i röken. Brukar låta det ligga inne mellan 18 till 48 timmar beroende på tjocklek och hur mycket det ska rökas och torkas Här har det varit inne i 24 timmar Denna gången fick det ligga inne i röken 35 timmar utom dom minsta bitarna som togs ut efter 24 timmar. När jag tycker det är färdigrökt drar jag bara ut sladden och låter köttet ligga kvar i röken. Låter man det ligga så jämnar smakerna ut sig i köttet och det torkar lite till. Vintertid kan det bli liggande i röken 3 till 4 veckor men nu tog jag ut det efter en vecka. det verkar som taxen vill smaka så helt oätligt är det nog inte. 2 Quote
Sajmon Posted April 26, 2013 Posted April 26, 2013 Gott! Tycker du det är någon fördel att torrsalta jämfört att köttet ligger i saltlake? Quote
kkjon Posted April 27, 2013 Author Posted April 27, 2013 Fördel eller inte det vette katten, men när jag började med att röka hade jag ett recept med torrsaltning och på den vägen är det Jag har en kompis som lägger i saltlake men vi röker ungefär lika hårt. när vi gör blindtester eller låter andra provsmaka kan vi inte skilja bitarna åt. Jag tycker det funkar bra med torrsaltning och det går något fortare än för kompisen som kör med saltlake. Vad jag har kunnat läsa mig till så tränger saltet lika långt in per dygn oavsett metod (2 cm/dygn). därför är det bra om man kan vänta lite med att provsmaka när man har rökt klart. Då har smakerna "jämnat" ut sig. Quote
Styckjunkarn Posted April 28, 2013 Posted April 28, 2013 Sprutar in saltlake i köttet med en vanlig marinadinjektor. Sedan gnider in biten med salt och sveper runt med gladplast. Väntar ett par dagar och sedan röker. Har nästan uteslutande bytt ut vattnet i saltlaken med rödvin med en liten skvätt konjak. Till Lamm och rådjursfioler. Detta har i alla fall hitills funkat kanon, med en rund och härlig smakupplevelse Quote
Siggy Posted April 30, 2013 Posted April 30, 2013 Sprutar in saltlake i köttet med en vanlig marinadinjektor. Sedan gnider in biten med salt och sveper runt med gladplast. Väntar ett par dagar och sedan röker. Har nästan uteslutande bytt ut vattnet i saltlaken med rödvin med en liten skvätt konjak. Till Lamm och rådjursfioler. Detta har i alla fall hitills funkat kanon, med en rund och härlig smakupplevelse Hur länge får du röka en rådjursfiol - ungefär? Tänkte testa att kallröka. Quote
Styckjunkarn Posted May 1, 2013 Posted May 1, 2013 Hur länge får du röka en rådjursfiol - ungefär? Tänkte testa att kallröka. Vet inte då jag inte har kallrökat. Ligger på 70-90 grader ca 8- 12 timmar. Rådjursfiol brukar vara lagom när temperaturen utmed benet kommer upp på 63-65grader. Quote
Siggy Posted May 1, 2013 Posted May 1, 2013 Vet inte då jag inte har kallrökat. Ligger på 70-90 grader ca 8- 12 timmar. Rådjursfiol brukar vara lagom när temperaturen utmed benet kommer upp på 63-65grader. Tack för tipset. Du/ni kör i en sån rök typ Bradley eller liknande? Jag testade polarens rökkåta idag och hoppas det blir bra...har inte testat ännu. Quote
kkjon Posted May 2, 2013 Author Posted May 2, 2013 Tack för tipset. Du/ni kör i en sån rök typ Bradley eller liknande? Jag testade polarens rökkåta idag och hoppas det blir bra...har inte testat ännu. Njae Bradley är mer för amatörer tycker jag. Vem vet vad som är i dom puckarna. Jag har ett ombyggt värmeskåp där jag har satt in en elektrisk grillkolständare kopplad på original termostat. Tar ungefär 12 timmar innan man behöver fylla på nytt spån. Gjort ett luftintag i dörren och ett hål i toppen för rökutsläpp. Quote
Siggy Posted May 2, 2013 Posted May 2, 2013 Njae Bradley är mer för amatörer tycker jag. Vem vet vad som är i dom puckarna. Jag har ett ombyggt värmeskåp där jag har satt in en elektrisk grillkolständare kopplad på original termostat. Tar ungefär 12 timmar innan man behöver fylla på nytt spån. Gjort ett luftintag i dörren och ett hål i toppen för rökutsläpp. Helt rätt att göra eget. Skulle jag haft lite tid så skulle jag själv fixat ihop en men det kan ju få bara ett projekt för framtiden. Quote
Styckjunkarn Posted May 4, 2013 Posted May 4, 2013 Tack för tipset. Du/ni kör i en sån rök typ Bradley eller liknande? Jag testade polarens rökkåta idag och hoppas det blir bra...har inte testat ännu. Nej kör med hemmabygge. enl fotot. Rökrummet murat med leca sten och en eldstad i vanlig cement och 150mm x 3.5m rör därimellan. Höjdskillnad ca 1.5 till 2.30. Går att variera tempen från ca 40grder till 110grader. Materialkostnad en tusenlapp och endags arbete. Quote
Siggy Posted May 4, 2013 Posted May 4, 2013 Nej kör med hemmabygge. enl fotot. Rökrummet murat med leca sten och en eldstad i vanlig cement och 150mm x 3.5m rör därimellan. Höjdskillnad ca 1.5 till 2.30. Går att variera tempen från ca 40grder till 110grader. Materialkostnad en tusenlapp och endags arbete. PIC_0401.JPG Känner på något sätt igen den här. Har du skrivit om bygget här? Det låter som en mycket god idé om det är såpass enkelt att bygga ihop. Ska kolla med polaren om vi kan samköra. Han bor bättre till för rökning nämligen. Quote
Styckjunkarn Posted July 4, 2013 Posted July 4, 2013 Nej, men tror jag skrev på något annat forum om bygget. Hjälpte kompisen att snickra ihopa en liknande och kostnaderna blev ca 2000kr. Han fick köpa allt material på bygghandeln. Kört just nu 2 fårfioler och 2 fårbogar (Bogarna är färdiga och provsmakade nu)och 4kg ytterlår nöt. Denna gång blandade jag in en tub med pepparot med saltet. Skulle ha ökat mängden pepparot då det lilla som kändes passade kanon, men var bara en liten antydan. Fiolerna och ytterlåret får vila ute i röken tills i morgon. Så det gäller att ha några kalla pilsner kvar tills i morgon också Quote
Recommended Posts