Jump to content

Biltemas Bipods.

Tepewe

Recommended Posts

Jag har skjutit ett par ggr med benstöd, Turbo Hunter har såna på sin bössa..det är jäkligt kul att "leka sniper", men frågan är hur ofta jag kommer använda dom. Ett par Harris går på ca 1300kr, och om dom kommer användas nån gång per år känns det lite omotiverat..

Någon som har Biltemas lågbudget variant? Hur funkar dom isf?

Jag vill inte vara dumsnål heller, så kom gärna med argument för eller emot :)

/TJ

Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2

Har låga modellen. Skjutit djur tre gånger med dem och övningskjutit flertal gånger och de funkar perfekt. Har även harris i väska men som sagt prisskillnaden är stor.

• Like 1

Har låga modellen. Skjutit djur tre gånger med dem och övningskjutit flertal gånger och de funkar perfekt. Har även harris i väska men som sagt prisskillnaden är stor.

Det låter ju bra :)

Ja, det är runt en tusing som skiljer i pris...det kan man ju lägga på amo istället :)

Tack för svaret :)

Jag är också väldigt sugen på Biltemas benstöd, den höga varianten, men jag har "fasta" rembyglar på min m70, har fått för mig att man behöver en sån "rembygelskruv" med bara ett hål i för att sätta fast ett benstöd? Men en sån kan väl inte kosta många kronor hos någon vapenhandlare? 

Köpte dem nu till vårjakten och de har då funkat för mig, kännns väldigt stabila. De är inte tiltbara som mina dyrare men ännu inget jag lidit av.

• Like 1

Jag är också väldigt sugen på Biltemas benstöd, den höga varianten, men jag har "fasta" rembyglar på min m70, har fått för mig att man behöver en sån "rembygelskruv" med bara ett hål i för att sätta fast ett benstöd? Men en sån kan väl inte kosta många kronor hos någon vapenhandlare? 

Bara skruva å se glad ut.

Köpte dem nu till vårjakten och de har då funkat för mig, kännns väldigt stabila. De är inte tiltbara som mina dyrare men ännu inget jag lidit av.

Med tiltbara menas i sidled, eller framåt/bakåt?

Ok..känns inte som det borde påverka så mycket :)

Tack för svaren :)

Jag köpte ett par Kina kopior på blocket med tillt o allt för 360kr ink frakt. Dessa var 6-9" men fanns även högre. De upplevs jävligt smäckiga när de inte är monterade men så fort man skruvat på dom så är dom bra. Dessa hade jag tänkt att bara ha till Quaden när jag får den. Utan tillt skulle jag inte köpa. Mina första var utan tillt o fy fan vad jag störde mig på det under jakt! Dra ut ett ben o skruva åt för att försöka komma rakt är inget man har tid med om läget dyker upp lite fort.

Jag köpte ett par Kina kopior på blocket med tillt o allt för 360kr ink frakt. Dessa var 6-9" men fanns även högre. De upplevs jävligt smäckiga när de inte är monterade men så fort man skruvat på dom så är dom bra. Dessa hade jag tänkt att bara ha till Quaden när jag får den. Utan tillt skulle jag inte köpa. Mina första var utan tillt o fy fan vad jag störde mig på det under jakt! Dra ut ett ben o skruva åt för att försöka komma rakt är inget man har tid med om läget dyker upp lite fort.

Bra info! :)

Är "smäckiga" ett stavfel, eller ett ord? Vad betyder det isf? :)

Smäckiga är typ samma sak som dåliga, plastiga, skramliga eller liknande inte helt positiva ord :) Kanske mest används häromkring :P

Smäckiga är typ samma sak som dåliga, plastiga, skramliga eller liknande inte helt positiva ord :) Kanske mest används häromkring :P

Ok :) det har jag aldrig hört förut, men man lär sig nåt nytt varje dag :)

Smäck betyder keps!

Eller om vi ska vara noggranna "huvudbonad med brätte endast fram".

Smäckigt - klent, dålig kvalitet.

Weber - bra grejer

Billig ICA-grill - smäckigt skit.

När vi ändå pratar lokala ord, "krabbigt" är något som de flesta har svårt att förstå.

Kanske skulle testa Biltemas Bipod.

David

Skickat från min Sony Xperia Acro S via Tapatalk 2

• Like 1

Weber - bra grejer

När vi ändå pratar lokala ord, "krabbigt" är något som de flesta har svårt att förstå.

David

Krabbigt här i Norra Skåne= Krångligt, omständigt - Din krabbiga jävel ;-)

Weber - bra grejer

David

Krabbigt här i Norra Skåne= Krångligt, omständigt - Din krabbiga jävel ;-)

Ja samma här i södra Småland...

Har dock jobbat med folk från Karlstad och Uppsala och de glodde konstigt på en när man sa krabbigt och begrep ingenting, som vanligt...

David

Om du kan leva med att de inte tiltbara så ja, finns säkert måndagsex av dem som allt annant men mina är då tysta, stabila och känns gedigna.

Mina andra något högre och 3ggr dyrare känns rappligare.

Gjorde så på min varberger att jag tog bort bygeln och borrade upp dem. och monterade snabb istället.

• 2 months later...

Jag funderar på att skaffa biltemas höga stöd.

Men blir 33cm som den har som lägst för högt för liggande skjutställning?

Jag funderar på att skaffa biltemas höga stöd.

Men blir 33cm som den har som lägst för högt för liggande skjutställning?

Beror på hur du ser ut, men av din bild att döma så ja det blir rejält för högt, du kommer att hänga bakom/på stocken och det är ingen bra skjutställning i ligg,

benstöd bör optimera endera ligg eller sitt, inte söka klara båda, förslagsvis väljer du benstöd för ligg, dvs 12-18 cm höga och kör med käpp, pinne med klyka eller någon annan lösning för sitt och knä/stå. Christian

Beror på hur du ser ut, men av din bild att döma så ja det blir rejält för högt, du kommer att hänga bakom/på stocken och det är ingen bra skjutställning i ligg,

benstöd bör optimera endera ligg eller sitt, inte söka klara båda, förslagsvis väljer du benstöd för ligg, dvs 12-18 cm höga och kör med käpp, pinne med klyka eller någon annan lösning för sitt och knä/stå. Christian

Oj, 12-18 för liggande? Ja nu när du säger det låter det ganska rimligt.

Då är även biltemas låga för höga då de är 21-34,5

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Jakt/Utrustning/Benstod-45526/

Jag ska ta å "provligga" med min pipa ikväll och mäta höjden.

Att skaffa ett för liggande och köra pinne sittande/stående låter som en god idé.