Hoppa till innehåll

Piplängdens betydelse ?


niak

Recommended Posts

Kan det verkligen vara någon fördel att ha en lång pipa på en 22 lr ? Har idag 63 cm pipa på Brno:n men de flesta vapen jag tittat på ligger runt 53 cm.Brno:n skjuter förvisso bra (när den fungerar) men då är frågan :Har längden någon betydelse ???

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ska börja med att säga att jag inte kan detta själv.

Men vad jag hört är att på en 22lr så behövs inte längre pipa än 45cm. Längre pipa är onödigt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest 300 WBY

I detta fall sakner det betydelse mer än att det blir tyngre att bära

Testades i ngn blaska för ett par år sedan

Taget ur minnet

6,5x55 tappade 2-3ms/cm ner till 40-45cm

Där efter ökade minskningen (kul mening)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Beroende på patron/kaliber så har längden betydelse. Ju mindre och snabbare krut desto kortare pipa behövs och tvärtom. Alltså klarar sig en .22LR med minimal pipa (gissningsvis 30cm räcker nog) men den får ju inte vara kortare än 45cm för jakt. En .264 Win Mag däremot mår bara bra av att ha en lång (60-65cm) pipa så att krutet kan brinna klart. För tex en .308 eller 9,3x62 som har ganska mycket krut men snabbt sådant räcker det bra med 45 cm pipa. I snitt förlorar man 5-10 m/s per centimeter kortare pipa i intervallen 45-65cm piplängd. Räkna själv vad det har för betydelse och titta i ballistikprogrammet som Norma har (www.norma.cc) så får du se. Det är nog bara om du vill klara kraven för klass 1 med en 6,5x55 och 9 gramskulor som du verkligen behöver en längre pipa.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Som jag ser det finns det igentligen bara en nackdel med korta pipor -under förutsättningen att det passar kalibern ifråga- och det är att de smäller ganska mycket högre än en lång pipa. Men de är rackarns smidiga att bära på, man fastnar ju inte i jungeln direkt iaf.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...