Hoppa till innehåll

Första båge? Longbow/compound eller recurvebåge


yahia13

Recommended Posts

Hej , jag är intresserad av att börja bågskytte inte helt intresserad på jakt med båge men bara skjuta på lite måltavlor osv . Jag har tidigare skjutit olika vappen/ pistoler/luftgevär men aldrig pilbåge (dock ej i sverige utan under semestrar 1-2 gånger om året ) Nu funderar jag på börja med pilbågar men det verkar vara så mycket och jag får inte grepp på det har läst lite på forumet och finns en hel del erfarenhet här ser jag :P. Jag är 21 år gammal , 198 cm lång väger 70kg ej superstark men kan bära en del , undrar vad som skulle passat mig bäst? finns så mycket o välja mellan allt mellan compound till långbåge , Recurvebåge och klassiskt men vad tror ni hade passat mig bäst? Vill helst ha precision

då jag kommer skjuta på några måltavlor såg att man kunde köpa ganska billigt men , Vilken båge , vikt klass hade passat mig bäst tror ni? Kan lägga ungefär mellan 2-5000 på det lite mer kanske men vill bara testa lite då , såg massa bågar för 10 000+ men de vill man ju inte börja med . Tack för hjälpen

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

http://www.bagaropilar.com/se/art/sf-optimo-bage.php

Denna har jag funderat på men hur ska man veta vilken längd man ska ha ? samt rekommenderas den som första båge?

 

http://www.scandbow.se/pilbagar/recurvebagar/bagskytte-set-sf-optima.html

Såg denna sidan rekommenderad av roger tror jag , verkar vara intressant kit rekommenderas denna ?'

 

 

Vet någon hur man räknar längden på pilbågen man ska ha? jag stog i T form som dem visar i alla filmer på youtube o räknade hur långt det var från handen till kanten på munnen fick 78 cm är det bara dela på 2.5 som dem gör i usa med deras mått ? För på svenska hemsidor så är pilbågarna 66-70 tum som jag ser hur vet jag vad som passar mig ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

För att få rätt draglängd bör du besöka en bågskytteklubb eller en av våra butiker i Sverige, är man ny börjare behöver man hjälp med

detta annars blir det lite galet om man bara beställer "on line" kan du inte göra det köp en båge där du kan ändra draglängden utan moduler och då kan du trimma in dragländen själv

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...