JägarN .308 Posted May 25, 2013 Posted May 25, 2013 Tjena, Jag ska investera i en Blaser R8 Professional Success, men ska jag ha standard pipa eller match pipa? kalibern blir 6,5x55. Bössan med 6,5x55 pipa kommer användas till, Bockjakt, vakt/vakjakt, åtel, rävlock, toppjakt & Långhålls skytte. Vad tycker och tänker ni om det? Quote
Aoyama Posted May 25, 2013 Posted May 25, 2013 Varmint helt klart. Hela bössan blir så mycket bättre än standard dito Quote
Danne E. Posted May 25, 2013 Posted May 25, 2013 Varmintpipan utan tvekan... Skillnaden i vikt är liten, men skillnad i känslan är stor. Själv måste jag bara komma överens med tumhålskolvar, men det är mina egna tillkortakommanden... Du kommer att få en kalasbössa för dina ändamål. Quote
marko Posted May 25, 2013 Posted May 25, 2013 Bara nyfiken, vad blir bättre med varmint pipa, ja förutom känslan. Quote
Hgren Posted May 25, 2013 Posted May 25, 2013 Kan inte tala för R8 men R93 blir betydligt stabilare och får en trevligare balans med en tyngre pipa än orginal. iaf för det lite mer stationära skyttet. Quote
ozzian Posted May 25, 2013 Posted May 25, 2013 Den är stabilare, alltså mindre pipsvängningar! Och lite tyngd fram så blir inte uppstudsen så hög, den ligger mer still, blir lite samma med ljuddämpare. Quote
marko Posted May 25, 2013 Posted May 25, 2013 Kan inte tala för R8 men R93 blir betydligt stabilare och får en trevligare balans med en tyngre pipa än orginal. iaf för det lite mer stationära skyttet. Det kan jag förstå, har en r8. Men med standard pipa (2 st). Valde r8 just för att den var lite fylligare o tyngre. Quote
marko Posted May 25, 2013 Posted May 25, 2013 Den är stabilare, alltså mindre pipsvängningar!Och lite tyngd fram så blir inte uppstudsen så hög, den ligger mer still, blir lite samma med ljuddämpare. Ok, har 6,5 med dämp. Men inte pga uppstuds utan för ljudets skull. Men vad är nyttan av varmint pipa. Kommer det till sin rätta på långa håll eller. Quote
JägarN .308 Posted May 25, 2013 Author Posted May 25, 2013 Ja det lutar åt match pipan och kolven tycker jag känns grymt bra. Den passar så perfekt och känns genomtänkt. Quote
ozzian Posted May 25, 2013 Posted May 25, 2013 Nej det är igentligen lika på alla avstånd, givetvis visar det sig mer på längre håll! på 80 m har jag svårt att tro att det rör sig om mer än 10mm , men det är vad jag testat! då som jaktvapen är nog viktpunkten viktigare än dessa 10mm! Min sako 75 i 6,5x55 som jag tyvärr sållt, så kunde jag hålla kvar den vita klisterlappen i siktet under skottet. så rekyl uppstuds och faktiskt även ljudet har betydelse. Quote
hs_merkel Posted May 26, 2013 Posted May 26, 2013 Ska du ha Ljuddäpare? Säger jag standard. Annars Match. S 1 Quote
Danne E. Posted May 28, 2013 Posted May 28, 2013 Den tjocka pipan tål mer skytte innan den blir för varm. Men precisonsmässigt, om man skjuter 3-5 skotts serier, så behöver det inte vara någon skillnad mellan standard och varmint. Så har man en R8 med standardpipa som går bra, så finns det inte någon anledning att byta. Själv är jag lite skadad av allt sportskytte genom åren så jag har valt tyngre pipor även på jaktbössor. Jag har gillat balansen och "känslan" bättre, men egentligen så är det kolvens ergonomi och kikarmontaget som är avgörande. Quote
JägarN .308 Posted June 2, 2013 Author Posted June 2, 2013 Jag har tänkt skaffa ljuddämpare men inte direkt skulle jag tro. Om man har en kolv för matchpipa och sätter i en standard pipa kommer det se konstigt ut med glipan? Går det att montera ett extra fäste under förstocken på Success kolven för att kunna montera ett harris benstöd? Quote
Recommended Posts