Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag har beställt en "grill-låda" på en lokal gård, där det bland annat ingår 2 kg rimmat fläsk..någon som sitter inne på bra recept för detta? En del av det tänkte jag skiva tunt, det är ju gôtt att ha på hamburgare när man grillat, men vad kan jag göra med resterande fläsk?

/T

Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2

Posted

Är du säker på att det är rimmat!? I så fall så har du ju fläsket till fläskpannkakan, bruna bönorna och löksåsen. Det kan ju vara så att det är färskt sidfläsk och det funkar ju kanon att grilla, blir ju lite som revbensspjäll utan själva revbenen. En annan hit för färsk sida är att göra ett grunt rutmönster i svålen, lägga allt i en långpanna och krydda med vitpeppar, rosmarin, mejram och vitlök. Baka det hela på låg värme i ugnen och ös ofta så får du ett mört kött och en krispig, knaprig svål som är ruggigt god.

• Like 1
Posted

Grilla! Så jävla gott med grillat rimmat sidfläsk  :yes:

• Like 1
Posted

Är du säker på att det är rimmat!? I så fall så har du ju fläsket till fläskpannkakan, bruna bönorna och löksåsen. Det kan ju vara så att det är färskt sidfläsk och det funkar ju kanon att grilla, blir ju lite som revbensspjäll utan själva revbenen. En annan hit för färsk sida är att göra ett grunt rutmönster i svålen, lägga allt i en långpanna och krydda med vitpeppar, rosmarin, mejram och vitlök. Baka det hela på låg värme i ugnen och ös ofta så får du ett mört kött och en krispig, knaprig svål som är ruggigt god.

Ja, det är rimmat..har sett några recept på Grillat, och rimmat, sidfläsk men än så länge vet jag bara att det är rimmat fläsk..får fråga mer när jag hämtar lådan :)

Ska bli gôtt att fylla frysen med 10kg kött i olika former :)

Posted

Grilla! Så jävla gott med grillat rimmat sidfläsk :yes:

Marinerat, eller bara rubbat med kryddor?

Posted

Bara som det är i lagom skivor.

salt och gott :)

• Like 2
Posted

Instämmer, grilla!

Först över glöden för att få lite färg sedan på indirekt värme vid sidan om glödbädden. Det börjar ju brinna ganska lätt när fettet dryper.....

• Like 1
Posted

Grilla som det är i lite mer än halv centimeters skivor.

Brinner dock lätt som fan...

Men smarrigt !

• Like 1
Posted

Tack för svaren :)

Låter som vi har något att se fram emot, har aldrig provat detta förut men det låter väldigt gott! :)

Posted

Ett litet tips!! Pudra över lite kanel på fläskskivorna innan de läggs på grillen :woot: .

Gott så man blir tårögd :yes:  

• Like 2
Posted

Ett litet tips!! Pudra över lite kanel på fläskskivorna innan de läggs på grillen :woot: .

Gott så man blir tårögd :yes:

Kanel?? Intressant, det måste testas! Tack för tipset :)

Posted

Som de flesta påpekar rimmat fläsk i cm tjocka bitar över glödbädd  :tongue: vill du ta det ytterligare en dimension så tar du med det på skogsturen och håller det över en lägereld  :wub: Det kan man bli fet på utan att skämmas!!!

Posted

Då har jag testat att grilla sidfläsk..jag kan bara instämma om att det var otroligt gott, härlig sälta ihop med kanel och saftigt så det smälte i munnen :)

Detta blir det fler gånger :))

Skickat från min GT-P5110 via Tapatalk 2