Tepewe Posted May 27, 2013 Posted May 27, 2013 Jag har beställt en "grill-låda" på en lokal gård, där det bland annat ingår 2 kg rimmat fläsk..någon som sitter inne på bra recept för detta? En del av det tänkte jag skiva tunt, det är ju gôtt att ha på hamburgare när man grillat, men vad kan jag göra med resterande fläsk? /T Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2 Quote
qvarnhill Posted May 27, 2013 Posted May 27, 2013 Är du säker på att det är rimmat!? I så fall så har du ju fläsket till fläskpannkakan, bruna bönorna och löksåsen. Det kan ju vara så att det är färskt sidfläsk och det funkar ju kanon att grilla, blir ju lite som revbensspjäll utan själva revbenen. En annan hit för färsk sida är att göra ett grunt rutmönster i svålen, lägga allt i en långpanna och krydda med vitpeppar, rosmarin, mejram och vitlök. Baka det hela på låg värme i ugnen och ös ofta så får du ett mört kött och en krispig, knaprig svål som är ruggigt god. 1 Quote
mbbohman Posted May 27, 2013 Posted May 27, 2013 Grilla! Så jävla gott med grillat rimmat sidfläsk 1 Quote
Tepewe Posted May 27, 2013 Author Posted May 27, 2013 Är du säker på att det är rimmat!? I så fall så har du ju fläsket till fläskpannkakan, bruna bönorna och löksåsen. Det kan ju vara så att det är färskt sidfläsk och det funkar ju kanon att grilla, blir ju lite som revbensspjäll utan själva revbenen. En annan hit för färsk sida är att göra ett grunt rutmönster i svålen, lägga allt i en långpanna och krydda med vitpeppar, rosmarin, mejram och vitlök. Baka det hela på låg värme i ugnen och ös ofta så får du ett mört kött och en krispig, knaprig svål som är ruggigt god. Ja, det är rimmat..har sett några recept på Grillat, och rimmat, sidfläsk men än så länge vet jag bara att det är rimmat fläsk..får fråga mer när jag hämtar lådan Ska bli gôtt att fylla frysen med 10kg kött i olika former Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2 Quote
Tepewe Posted May 27, 2013 Author Posted May 27, 2013 Grilla! Så jävla gott med grillat rimmat sidfläsk Marinerat, eller bara rubbat med kryddor? Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2 Quote
mbbohman Posted May 27, 2013 Posted May 27, 2013 Bara som det är i lagom skivor. salt och gott 2 Quote
Älgflugornas Herre Posted May 27, 2013 Posted May 27, 2013 Instämmer, grilla! Först över glöden för att få lite färg sedan på indirekt värme vid sidan om glödbädden. Det börjar ju brinna ganska lätt när fettet dryper..... 1 Quote
N S Posted May 27, 2013 Posted May 27, 2013 Grilla som det är i lite mer än halv centimeters skivor. Brinner dock lätt som fan... Men smarrigt ! 1 Quote
Tepewe Posted May 27, 2013 Author Posted May 27, 2013 Tack för svaren Låter som vi har något att se fram emot, har aldrig provat detta förut men det låter väldigt gott! Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2 Quote
Lecha Posted May 27, 2013 Posted May 27, 2013 Ett litet tips!! Pudra över lite kanel på fläskskivorna innan de läggs på grillen . Gott så man blir tårögd 2 Quote
Tepewe Posted May 27, 2013 Author Posted May 27, 2013 Ett litet tips!! Pudra över lite kanel på fläskskivorna innan de läggs på grillen . Gott så man blir tårögd Kanel?? Intressant, det måste testas! Tack för tipset Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2 Quote
Tjörnbon Posted May 27, 2013 Posted May 27, 2013 Som de flesta påpekar rimmat fläsk i cm tjocka bitar över glödbädd vill du ta det ytterligare en dimension så tar du med det på skogsturen och håller det över en lägereld Det kan man bli fet på utan att skämmas!!! Quote
Tepewe Posted June 2, 2013 Author Posted June 2, 2013 Då har jag testat att grilla sidfläsk..jag kan bara instämma om att det var otroligt gott, härlig sälta ihop med kanel och saftigt så det smälte i munnen Detta blir det fler gånger ) Skickat från min GT-P5110 via Tapatalk 2 Quote
Recommended Posts