EmilSand Posted May 27, 2013 Share Posted May 27, 2013 Precis som titeln anspelar så är jag en total novis vad det gäller rävjakt, jag har fått fritt spelrum på några hundra hektar åker/ängsmark, markerna är jag hyfsat bekant med, dock inte jaktligt, vad är det första jag bör tänka på innan jakten kan starta? Mina tankar går iaf först till en rejäl inventering av marken, finns där några solklara hotspots för gryt osv? Stenrösen, åkerholmar osv? Jag ämnar att använda min 308 med ett trijicon 2,5-10x56, tips på vettig ammunition till just räv? Bör jag införskaffa benstöd för skott på styva håll? Lockpipor? Finns gott om hare, sork, möss, kanin samt fasan i området, kan tänka mig att det är pipor som imiterar just de här djuren som kommer gå hem? Kläder? Vanliga jaktkläder, luva och handskar för att minska skiftningar, eller bör man gå all-in med fullt camo eller ghillie? Åtla? Har även fått fri lejd på kråkor osv på samma marker, skjuta av fågel och lägga ut i närheten av gryt osv för att locka fram kanske? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Freddan78 Posted May 28, 2013 Share Posted May 28, 2013 Själv har jag haft bäst resultat (flest rävar) på åteljakt. Se ut en plats som kan vara lämplig att anlägga en åtel. St till att månen kommer åt att lysa. Börja åtla under sommaren. Åtlarna funkar bäst under vinter men ganska viktigt att börja åtla i tid. Räntor från vilt är det bästa att åtla med. En vakekoja underlättar mycket. Lockjakt kan också vara effektivt ja kör med fågelskrik tidigt på sesongen och harskrik senare. Tycker att ungrävar kommer bättre på fågeln men vet inte om det är jag som fått för mig det eller om det är så :-) Viktigt att kommoflera sig bra vid lock samt att sitta med vinden i ryggen. Benstöd är bra samt en blöt kula. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
strävhår Posted May 28, 2013 Share Posted May 28, 2013 Freddan fick med det mesta, men att tänka på vid åteln förutom månen är den härskande vindriktningen så att du för de mesta har rätt vind. Passa oxå på nu när bonden snart slår fälten, då brukar rävvalparna vara tämligen lätta att få med hjälp av muspip. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EmilSand Posted May 28, 2013 Author Share Posted May 28, 2013 Tackar för svaren, jo, jag tänkte ut när det är nyslaget, rävarna kan inte motstå att springa ut på sånt och jaga möss å liknande då får man förbereda och åtla in dom redan nudå så blir inte jobbet lika svårt i vinter, men lock ska testas i sommar med, verkar betydligt mer spännande Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrT. Posted September 21, 2021 Share Posted September 21, 2021 Tänkte spinna vidare i denna tråden, då jag tycker att rubriken är talande. Som tidigare nämnts har jag (och alla (?) andra) tilldelats möjligheten att jaga räv hos signaturen Kkjon här på forat och undertecknad har hittills varit uppe vid två tillfällen och provat lyckan, men inte lyckats locka fram någon räv. Nu är avståndet T/R till Kkjons marker ~30 mil, så det blir väl inte att jag åker upp en eller flera gånger i veckan, men jag tänkte (med Kkjons välsignelse) att ge det ett (par) försök till, vad det lider, men vad jag funderar över över är; När är det lättast (på året) att locka in räv !? Utifrån de filmer (framförallt) på tuben jag tagit del av, förefaller det vara lättast på vår-vintern, dvs Dec-februari, då det finns mindre föda att tillgå för räven, är detta rätt uppfattat !? ? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
strävhår Posted September 21, 2021 Share Posted September 21, 2021 10 minutes ago MrT. sa: Utifrån de filmer (framförallt) på tuben jag tagit del av, förefaller det vara lättast på vår-vintern, dvs Dec-februari, då det finns mindre föda att tillgå för räven, är detta rätt uppfattat !? ? Eller valpar, företrädesvis, på nyslagna vallar under sommarn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrT. Posted September 21, 2021 Share Posted September 21, 2021 1 minute ago strävhår sa: Eller valpar, företrädesvis, på nyslagna vallar under sommarn. Jo, jag var uppe hos Kkjon tidigare i år, när han hade bärgat skörden, men jag lyckades som sagt inte att locka fram någon räv, tänker att dom har för mycket att äta och välja på, innan gnagarna blir mindre lättillgängliga. Det motsatta torde rimligtvis råda under vår/vintern, då kurrar det säkert i magen och ett harskrik/fågelskrik/muspip har sannolikt en större lockelse på rävarna då, därav min (spekulation) fråga 😁. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
strävhår Posted September 21, 2021 Share Posted September 21, 2021 15 minutes ago MrT. sa: Jo, jag var uppe hos Kkjon tidigare i år, när han hade bärgat skörden, men jag lyckades som sagt inte att locka fram någon räv, tänker att dom har för mycket att äta och välja på, innan gnagarna blir mindre lättillgängliga. Det motsatta torde rimligtvis råda under vår/vintern, då kurrar det säkert i magen och ett harskrik/fågelskrik/muspip har sannolikt en större lockelse på rävarna då, därav min (spekulation) fråga 😁. Du får be han lägga ut en åtel lite strategiskt, då har du några fina och spännande sittningar vid fullmåne. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrT. Posted September 21, 2021 Share Posted September 21, 2021 7 minutes ago strävhår sa: Du får be han lägga ut en åtel lite strategiskt, då har du några fina och spännande sittningar vid fullmåne. Kan jag göra, men frågan är om jag vågar sitta/skjuta när den enda ljuskällan är fullmåne 🤔. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hipshot Posted September 21, 2021 Share Posted September 21, 2021 53 minutes ago MrT. sa: Kan jag göra, men frågan är om jag vågar sitta/skjuta när den enda ljuskällan är fullmåne 🤔. Det beror lite på utrustningen, ett skarpt sikte och du skjuter räv på hyggligt styvt håll när det är barmark och du har frost tex vid fullmåne. Har du snö så räcker det med halvmåne typ. Är det snö och fullmåne så kan du i princip skjuta med öppna riktmedel. Sen avgör underlag väldigt mycket. Lite måne och gammalt fjolårsgräs som är rätt ljust så ser man bra.. stubb.. likaledes bra. Allt beror på omständigheter och vad du har för glorör. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrT. Posted September 21, 2021 Share Posted September 21, 2021 På 2021-09-21 at 13:35 Hipshot sa: Det beror lite på utrustningen, ett skarpt sikte och du skjuter räv på hyggligt styvt håll när det är barmark och du har frost tex vid fullmåne. Har du snö så räcker det med halvmåne typ. Är det snö och fullmåne så kan du i princip skjuta med öppna riktmedel. Sen avgör underlag väldigt mycket. Lite måne och gammalt fjolårsgräs som är rätt ljust så ser man bra.. stubb.. likaledes bra. Allt beror på omständigheter och vad du har för glorör. Tackar för detta tänkvärda inlägg. Har ett Zeiss Victory 1,5-6*42 som "glorör" 😉. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hipshot Posted September 21, 2021 Share Posted September 21, 2021 Det räcker långt! Du kommer att se dem väl men få problem på avstånd pga förstoringen.. Men inom säg 80 meter borde det fungera, i optimala förutsättningar ljusmässigt upp emot 100 tror jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrT. Posted September 21, 2021 Share Posted September 21, 2021 11 minutes ago Hipshot sa: Det räcker långt! Du kommer att se dem väl men få problem på avstånd pga förstoringen.. Men inom säg 80 meter borde det fungera, i optimala förutsättningar ljusmässigt upp emot 100 tror jag. Jag tänker inte ens försöka att skjuta på ett så litet mål som en räv på 80 meter. Eller ens på 50 meter (skulle jag tro). Time vill tell. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
strävhår Posted September 21, 2021 Share Posted September 21, 2021 1 hour ago Hipshot sa: Det beror lite på utrustningen, ett skarpt sikte och du skjuter räv på hyggligt styvt håll när det är barmark och du har frost tex vid fullmåne. Har du snö så räcker det med halvmåne typ. Är det snö och fullmåne så kan du i princip skjuta med öppna riktmedel. Sen avgör underlag väldigt mycket. Lite måne och gammalt fjolårsgräs som är rätt ljust så ser man bra.. stubb.. likaledes bra. Allt beror på omständigheter och vad du har för glorör. Väl språkat, jag brukar räkna att man har ca 10 nätter ihop med fullmånen. Inte som många tror, 1 eller 2. Alltså 100-130 nätter på ett år, som du säger beroende på underlag. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils l Posted September 21, 2021 Share Posted September 21, 2021 Inte är det några problem att skjuta räv med sex ggr förstoring. Hade länge ett Zeiss 6*42 och sköt mycket räv med den. Men att vakta räv på åtel utan koja är inte lätt och att få in en räv i fullmåne på femtio meter är nästan omöjligt utan att sitta i skydd. Gör en riskoja som får snöa över där du kan sitta inne och i de bästa av världar så gör du den så pass stor att du kan ha bössan så att bara pipmynningen syns i det fria. Lockar du är det en annan sak och valet av plats väljs helt annars med vinden ut mot en öppen yta. Men en 308 och v max ger inga fina skinn däremot en väldigt död räv och väldigt fort. Bästa tiden för lock är enligt mig parningstiden och efter den då de är hungriga av allt rännande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hs_merkel Posted September 21, 2021 Share Posted September 21, 2021 Skjuta brukar sällan vara ett bekymmer. Men identifiera! Hade för många år sedan en åtel. Där det brukade springa en hund. En natt runt 0000 när jag satt ser jag något komma smygande från vänster. Tycker inte riktigt formen stämmer var fläckvis med snö. Låter den komma fram och äta. Betendet stämde inte riktigt? Men såg ut som en räv. La korset i bogen och studera lite till när någon ropar och hunden springer in mot gården! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vildand Posted September 22, 2021 Share Posted September 22, 2021 10 hours ago hs_merkel sa: Skjuta brukar sällan vara ett bekymmer. Men identifiera! Hade för många år sedan en åtel. Där det brukade springa en hund. En natt runt 0000 när jag satt ser jag något komma smygande från vänster. Tycker inte riktigt formen stämmer var fläckvis med snö. Låter den komma fram och äta. Betendet stämde inte riktigt? Men såg ut som en räv. La korset i bogen och studera lite till när någon ropar och hunden springer in mot gården! Har varit med om samma fast jag hade en reporter från svensk jakt med mig ut.. kunde blivit ett märkligt reportage om man inte haft is i magen😅 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kkjon Posted September 22, 2021 Share Posted September 22, 2021 Jag kan dumpa lite slaktavfall på lämpligt avstånd från "det andra" tornet @MrT. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrT. Posted September 22, 2021 Share Posted September 22, 2021 23 minutes ago kkjon sa: Jag kan dumpa lite slaktavfall på lämpligt avstånd från "det andra" tornet @MrT. Tack för det, Kkjon. Får anledning att återkomma lite längre fram, när rävarna börjar bli hungriga, då blir det lättare att locka på dom (tror jag). Men som sagt, jag återkommer så småningom i ärendet 😊. Tar tillfället i akt och tackar för erbjudandet utan att jag behövde ställa frågan 👍😊. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hipshot Posted September 22, 2021 Share Posted September 22, 2021 De är hungriga redan nu, hade två som kom in mot åteln inatt.. Kan du jaga i anslutning till bebyggelse är mycket vunnet ljusmässigt.. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrT. Posted September 22, 2021 Share Posted September 22, 2021 48 minutes ago Hipshot sa: De är hungriga redan nu, hade två som kom in mot åteln inatt.. Jag förstår. Tänkte utnyttja hösten (innan lövfällningen) till att försöka fotografera lite, det är ju höst bara en gång om året, och man har ju ett begränsat antal höstar till sitt förfogande, men så fort träden fällt löven, kan jag koncentrera mig mer på jakten 😊. Jag älskar hösten och lövfällningen; För den som undrar, kan jag nämna att bilderna är tagna i Halland, i Tvååkerstrakten, typ. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrT. Posted September 22, 2021 Share Posted September 22, 2021 18 minutes ago Hipshot sa: Kan du jaga i anslutning till bebyggelse är mycket vunnet ljusmässigt.. Med de förutsättningar som erbjuds genom Kkjon, blir det svårt, är jag rädd... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrT. Posted September 22, 2021 Share Posted September 22, 2021 14 hours ago Nils l sa: Inte är det några problem att skjuta räv med sex ggr förstoring. Hade länge ett Zeiss 6*42 och sköt mycket räv med den. Men du är (till skillnad från mig), en erfaren jägare 😉. 14 hours ago Nils l sa: Men att vakta räv på åtel utan koja är inte lätt och att få in en räv i fullmåne på femtio meter är nästan omöjligt utan att sitta i skydd. Jag är inte rätt person att argumentera emot, men förutsättningarna är som dom är, och det är vad jag har att förhålla mig till. Dessutom har det ju tidigare konstaterats att ligga hemma i soffan lär inte leda till någon fälld räv, oavsett. Om inte annat så får jag byta miljö, och det har också sitt värde (för mig). 14 hours ago Nils l sa: Gör en riskoja Som sagt, förutsättningarna är som dom är; Jakttorn ett par meter över markplan. 14 hours ago Nils l sa: som får snöa över Och det råder man ju inte över, nä. 14 hours ago Nils l sa: Bästa tiden för lock är enligt mig parningstiden och efter den då de är hungriga av allt rännande. Det skall jag ha i bakhuvudet, tackar för tipsen. Februari - Mars!? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrT. Posted September 22, 2021 Share Posted September 22, 2021 14 hours ago hs_merkel sa: Men identifiera! Mycket bra påpekande ! 14 hours ago hs_merkel sa: Men såg ut som en räv. La korset i bogen och studera lite till när någon ropar och hunden springer in mot gården! Ja jösses ! Tänk om man skulle skjuta en hund istället 😨😨😨. Dessutom vill jag inte (i mån av att det skulle bjudas tillfälle att skjuta på en räv) att börja med en skadeskjutning med efterföljande eftersök (för Kkjon:s eller någon annans del), det kan jag bespara oss båda, därav min lite tvekande inställning till att jaga bara i ljuset av fullmåne. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils l Posted September 22, 2021 Share Posted September 22, 2021 8 hours ago MrT. sa: Men du är (till skillnad från mig), en erfaren jägare 😉 Som sagt, förutsättningarna är som dom är; Jakttorn ett par meter över markplan. Det skall jag ha i bakhuvudet, tackar för tipsen. Februari - Mars!? Förstoring på kikaren är bara tid på skjutbanan och ett jakttorn är en bra plats men går det att göra ett tak över och bara ha en glugg ut så minskar din vittring en hel del och du slipper vädrets makter. Parningstiden för räv är geografiskt betingad men söderut så är det säkert slutet av februari. Skitjakt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts