Jump to content

Projekt Kristyna eller 30-06AI.

Mad Mike
 Share

Recommended Posts

I väntan på licensen så kan jag skriva ner mina tankar om detta.

Utgångspunkt blir som vanligt en Remmy 700,i detta fall har en gammal skabbig 700BDL hittats med en väldigt tight låda där även hålen för kikarmontage borrats rakt.

Orginalpipan kommer bli utskjutningspipa för att skapa 300 AI hylsor innan den pipas om med en Lothar Walter polygonpipa med 1-10 eller 1-11 twist har inte bestämt mig riktigt än.

Kommer skjuta 190-190gr kulor i bra fart.

Lådan kommer få all den kärlek en smed kan ge i form av uppriktning samt att utdragaren,slagstiftsjädern byts.

Lådan kommer pelarbäddas ihop med underbeslaget och även picatinnyskenan kommer bäddas.

Kikarsikte blir mitt Sightron 8-32x56 med miljustering.

Underbeslag blir troligen surgeons long action för aics mag.

4d0f16c2-74df-4db2-8f52-c3c20abbcaa4.jpg

Kolv blir med säkerhet McMillans nya TPR

tpr-lg.jpg

/Mike

Blir det en 30-06ai eller 300ai?

Kulvikten som står 190-190 , betyder det att det blir 190?

Blir det en 30-06ai eller 300ai?

Kulvikten som står 190-190 , betyder det att det blir 190?

Ahh 190-195gr skulle det stått.

Jag kommer skapa 300st 30-06 AI hylsor.

/Mike

Snacka om all in  :thumbsup:  :yes:  :woot:  :cool:

Du känner mig :wink: ska jag göra något så ska det göras ordentligt eller inte alls.

/Mike

• Like 1

nu kommer du att tycka att jag gillar att klaga och jävlas men det är verkligen inte fallet.

hade en superbössa byggd av stenroos byggd enbart för precision på långa håll och den byggdes först i 30-06 med lång kriegerpipa.

det var inte optimalt, nästa två kriegerpipor blev i 6,5-06 och även om jag tog några personliga rekord (några av dom helt sanslösa) med den kalibern nådde jag inte riktigt hela vägen.

nästa pipa blev en 30 tum mclennan i 6,5x284 och då föll alla bitar på plats minst sagt. har aldrig varit med om liknande prestanda över hela avståndsregistret.

över 1000m var paradgrenen men den levererade över hela registret med otrolig jämnhet. jag använde sällan mer än två laddvikter när jag tog fram laddningar och ibland var det svårt att välja ändå.

jag pratade lite med andra 6,5x284 ägare medans jag ägde kalibern och med det och mig själv som underlag rekommenderar jag verkligen 6,5x284 för långa håll, det finns oanad förmåga i denna lilla pluttpatron.

Dämpad eller? Kalibern är väl lite småstökig att skjuta med annars?

Wtf is wrong with you??? :tongue::lol: :lol: :lol:

Härligt projekt Mike! Sånt här gillar vi :wub: Är du sponsrad av McMillan förresten? ;)

Trevligt med två projekttrådar samtidigt från dig Mike :thumbsup:

Hade du tänkt nyttja dämpare på din 30-06AI? I så fall vilken?

Av stocken att dömma så är den mest tänkt som en "skyttemaskin" eller?

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Såg nu att Hippen han före, sorry.

Dessutom funkar ju inte redigeringsfunktionen för mig :angry:

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Jag är medveten om att det finns bättre kalibrar för skytte över 1000m än 30-06AI,dock på bekostnad av pipliv och för vissa kalibrar precision.

Häftigare kalibrar genererar mer värme med svårare pipmirage samt att varmskjutna pipor i sig slits fortare än dom som inte blir fullt lika varma,då jag prioriterar många skott downrange när jag är på banan samt att jag ser en utmaning i att skjuta riktigt långt med "standardkalibrar" så har jag bestämt mig för att gå det här spåret.

I framtiden kanske bössan får en pipa i 280AI eller nått annat kul men detta måste testas för att ev förkastas,en LW pipa kostar inte så mycket.

I teorin med rätt kula och rätt twist så skall träffsanolikhetsfaktorn på 1200m vara mycket god med 30-06AI throatad för långa kulor då förbränningsutrymmet ökar markant i hylsan.

/Mike

• Like 1

Av stocken att dömma så är den mest tänkt som en "skyttemaskin" eller?

Nope den kommer göra tjänst som både skytte och jaktpang.

/Mike

Härligt projekt Mike! Sånt här gillar vi :wub: Är du sponsrad av McMillan förresten? ;)

Hehe McMillankolvar är som chips....har man börjat kan man inte sluta :biggrin:

/Mike

Hehe McMillankolvar är som chips....har man börjat kan man inte sluta :biggrin:

/Mike

Du och dina chips :wallbash:

Jag är medveten om att det finns bättre kalibrar för skytte över 1000m än 30-06AI,dock på bekostnad av pipliv och för vissa kalibrar precision.

Häftigare kalibrar genererar mer värme med svårare pipmirage samt att varmskjutna pipor i sig slits fortare än dom som inte blir fullt lika varma,då jag prioriterar många skott downrange när jag är på banan samt att jag ser en utmaning i att skjuta riktigt långt med "standardkalibrar" så har jag bestämt mig för att gå det här spåret.

I framtiden kanske bössan får en pipa i 280AI eller nått annat kul men detta måste testas för att ev förkastas,en LW pipa kostar inte så mycket.

I teorin med rätt kula och rätt twist så skall träffsanolikhetsfaktorn på 1200m vara mycket god med 30-06AI throatad för långa kulor då förbränningsutrymmet ökar markant i hylsan.

/Mike

Jo 30-06 ai är ju en standard kaliber..... härligt med folk som vill testa!

jag prioriterar även jag många skott downrange och byter i regel en pipa eller två per år och är väl inte så förtjust i den kostnaden men kalibern passade mig ändå. med mediumladdning gick 9 grams kulor i 900m/s kan den ligga ner mot 6xc i slitage enligt dom som skjutit genom pipor med kalibern.

fantastiskt låg rekyl, har känt värre med både 280 AI ,280 och 6,5x47 laddade mot liknande prestanda. tävlande med den även med remstöd och sittande, mycket följsam och ligger kvar bra i skottet samt att man slipper dämp och därmed en del mirage om man skjuter några serier.

vid jakt var det fina resultat även om den passade bäst på 500+.

men livet är kort och det tillverkas nya pipor dagarna i ända så det är aldrig fel att testa alla kalibrar man får i huvudet att man ska ha.

• 4 weeks later...

Licensen har trillat in så imorgon går en order till PTG på en 06AI brotch för vld kulor iväg samt go och nogo tolk, PTG:s eget underbeslag för Remmy long action AICS, och M16 utdragare.

Ca tre månaders leveranstid på det....vidare går en order till McM iväg på en TPR kolv tillverkad för PTG:s underbeslag samt deras lite fetare rekylklack och ca sex månaders leveranstid på det.

Picatinnyskena,Shilentrycke och laddverktyg kommer inköpas under tiden samt att en del arbeten på lådan med fördel kan göras under den långa väntan, bla lurar jag på att testa cerakote på låda och bult.

/Mike

Leveranstiderna är inte att leka med, får licenshandläggningen att framstå som  raska. Kul att det tar fart.

Vad planerar du för piplängd? Det ska bli spännande att se vad du får för prestanda ur detta. Det blir ju lite lillebror till 338-06ai och jag tycker jag får grymma prestanda ur min med 200gr i 870m/s och 225gr i 845m/s. Det hade jag inte förväntat ur en 30-06hylsa egentligen. Men du tänker kanske inte lika lång pipa som jag har med mina 66cm?

Den kommer få 24" pipa eller 61cm.

Jag förväntar mig att få ca 880m/s med 175gr kulor och ca 850m/s med 190gr kulor som lägst,förhoppningsvis blir det lite bättre men det är ingen ide att sätta ribban för högt just nu.

/Mike

Nu har inte jag alls koll på kaliber .30 men jag antar att du tittar på kulor med sjysst BC. 850+ borde ge dig trevliga prestanda en bra bit ut.  :thumbsup:

Kommer bara rinna hög B.c kulor genom loppet ;-)

Har just skapat min alldeles egen brotch med en alldeles egen freebore.

Ordern skickad till PTG.

Kalibern är döpt till 30-06 AI Kristyna.

/Mike

Hej Mike,

jag blir mer än lite intresserad kring varför du valt denna en 30-06 Imp för denna bössa?

Jag förstår till fullo tjusningen i att speca sin egen wildcat men det kan du såklart göra i en massa olika varianter och kalibrar.

Vilken volym förväntar du dig att få med de laddade patronerna?

Jag antar att det finns ett jaktligt motiv för detta val, har du lust att fördjupa dig i vilket detta är vore det intressant.

Även om jag från tid till annan anklagas av min omgivning för att ha svikande förståndsförmågor så kommer jag ihåg en gänglig herre som under en period sköt en del med en 300 H&H, detta torde väl prestandamässigt hamna rätt nära?

//Henrik