Macke Posted July 2, 2013 Posted July 2, 2013 Hej. Planerar att ev byta bössa nu innan säsongen drar igång men har lite beslutsångest för vad man ska satsa på. Kalibern tänkte jag 8x57. Som jag ser det är det huvudsakliga fördelarna: Sako- magasinet, Tikkan- priset och vikten, Blasern- repeteringen. Om någon har några mer relevanta tankar så kom med dem! Någon som vet om det är någon skillnad på öppningsvinkeln på Sakon och Tikkan? Kommer använda den mestadels med öppna riktmedel som hundförare på älg och grisjakt. Väljer jag Tikkan kan jag troligen mer eller mindre byta jämnt med min nuvarande bössa.. Quote
BigJim Posted July 2, 2013 Posted July 2, 2013 70 grader på Tikkan, 60 på Sakon. Tycker dock att T3:an är lättare att repetera snabbare med. Och jag tror det är marginell skillnad mot en Blaser i "hastighet". Sako BB är en grymt trevlig bössa, men Tikkan är fruktansvärt svårslagen som skjutmaskin om man väger in priset i ekvationen (under 10 kkr för en Battue Lite). De öppna riktmedlen verkar poppis oxå.. mvh/Må Quote
kalleanka70 Posted July 2, 2013 Posted July 2, 2013 Part i målet som den Sakonörd man är men har nyligen köpt en Black Bear .308. Det är en helt underbar bössa. Lätt, kort, precis, flutad. Dessutom gillar jag klassiska "små" slutstycken. Noterade min kompis stora Blaserpaket i handen när vi gick in på en mack ;-). iPad Tapatalk HD Quote
mats_bengt Posted July 3, 2013 Posted July 3, 2013 Sonen köpte en Sauer 202 Hardwood som han jagade med förra säsongen och var jättenöjd med den. Möjligtvis att han ångra kalibervalet 8x57 för han tyckte det var mer "död" i sin gamla 9,3x57. Så en 9,3x62 hade varit optimalt. Quote
Mekus Posted July 3, 2013 Posted July 3, 2013 Som ivrig Blaserfantast så måste jag slå ett slag för Blaser. Har haft min i 10 år nu och provat mycket annat under tiden men ingenting har gjort att jag ens funderat på att byta bort den //Mekus Quote
BollnäsViktor Posted July 3, 2013 Posted July 3, 2013 Blaser alla dagar i veckan (ja jag har blaser) Quote
Donny Af Toarp Posted July 3, 2013 Posted July 3, 2013 Sako. Marginell skillnad mot blaser i reperteringen. Mycke en övningssak. Men jag är Sako å berettanörd så ja är lite jävig i frågan. Dock hade jag som nämnts valt 9,3 i alla lägen som hundförare 1 Quote
ozzian Posted July 3, 2013 Posted July 3, 2013 Jag svarar helix, trevligare öppna rm har jag inte sett! Sen är den lätt o smidig!du kan ju nästan byta kaliber när du kör till passet, trångt pass 9,3 eller stora hyggen 7mmrem! Men svar två blir nog blaser då du kan köpa en pipa till utan att belasta garderoben! Kul med en 8x57 men du kan ju ha 5 till! kanske en 6,5x55 och en 9,3a? sen tycker jag att r93 är trevligare än r8 men det kommer jag att få äta upp, men det tycker jag! Quote
Per Gustafsson Posted July 3, 2013 Posted July 3, 2013 Bra vapen för ditt ändamål alla 3. Jag har Blaser o har haft det i 7 år. 6år med R93 o sedan november R8. Den stora fördelen med Blasern är ju säkringen. Som hundförare vill man ofta kunna gå med laddat vapen både för egen o hundarnas säkerhet. Att gå med en Blaser laddad o säkrad/slakad är nästan lika säkert som att gå med en Tikka/Sako med tomt patronläge. Givetvis gäller detta alla vapen med uppspänningssäkring. Repeteringen är inget du behöver ta med i beräkningen enligt mig. En van skytt skjuter fort nog även med en gammal 98. Pipbyte ökar ju möjligheterna med vapnet. Blaser R93 levereras oftast med svart korn. Byt till orange. R8 levereras oftast med vitt korn. Vilket är bra på barmark men på snö så kan du själv räkna ut hur bra det är... Quote
MKJ Posted July 4, 2013 Posted July 4, 2013 Enig med Per angående det mesta bortsett från märke då kanske. Som hundförare borde säkerheten styra stor del av valet, det finns många vapen som har uppspännarfunktion idag. Har själv en annan smidig rakrepterande uppspännare, Heym SR30 i 9,3 med kompakt Hausken dämpare som såväl balanserar som rekyl/knall hjälper den korta bössan. Har även investerat i nya recknagel öppna och ställbar kolvkam. Hade innan en kort period Blaser R93 offroad (dinky toys kolven) men avskydde den. Professional alt nya träkolvarna är givetvis ett stort steg framåt i jämförelse med min gamla dinosaur men blev för förstörd för att ens överväga Blaser igen. Låt säkerheten, dvs spänning av slagstift i säkringen, styra valet bland kamrater, hundar, granplant och sly. Quote
mbbohman Posted July 4, 2013 Posted July 4, 2013 Är Sakofrälst men använder idag R93 med träkolv. Hade Pro från början men jösses sånt smäck. Gillade den inte och hade det inte blivit träkolv skulle jag nog varit tillbaka på Sako igen (har iofs en Sako i skåpet också). Jag hade vissa krav och det var R93 som uppfyllde flest av dom så jag provade och ja, som det verktyg jag sökte fungerar det mycket väl. Men det är inte mycket som slår äldre Sako/Tikka sett till vad du får för pengarna. Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2. Alla stavfel har jag gjort med flit. Quote
Herbert Posted July 4, 2013 Posted July 4, 2013 Black bear lägger jag min röst på, jodå jag är också Sakofrälst, snabb repeterat med lite övning, stadig med ett bra driv i svingen, faktiskt en hyffsad PETflask stock för att vara en standard sak. Det jag inte gillar är vita markeringar på öppna riktmedel men det fixar du med en smal pensel och markeringsfärger ;-) Hade jag inte haft en perfekt Sako 75 semicustom redan så hade en BB varit det perfekta. Kaliberval... 9,3x62 om det är ren älg och grisjakt det gäller. Klämde på en god väns Sako 75 custombygge i 358win igår, ren magi ! 1 Quote
Donny Af Toarp Posted July 4, 2013 Posted July 4, 2013 Glöm inte att variationen med pipbytessystem kan vara ett minne blott enligt förslag Quote
kalleanka70 Posted July 4, 2013 Posted July 4, 2013 Flera Polismyndigheter som nu nekar fler pipor på samma bössa. Högst troligt ändras det till att en pipa ett vapen över hela Sverige inom kort. iPad Tapatalk HD Quote
Macke Posted July 5, 2013 Author Posted July 5, 2013 Var och klämde på de olika igår och måste säga att Sakon var jäkligt trevlig! Dock så är det ju halva priset på Tikkan. Jag bad handlar att räkna över vad han skulle ha för de olika och det blev mer eller mindre jämnt ut med mitt inbyte på Tikkan. Satt hemma och igår och kunde inte riktigt släppa Sakon men så imorse ringde han och berättade att Tikka T3 Battue Lite i 8x57 var slut och kommer inte in förrän i höst... Så nu blir det till att antingen vänta ( inte troligt), köra på en Black Bear eller byt kaliber. Har haft 9,3 innan och det är en fantastisk kaliber, dock vill jag med denna bössa kunna mata en del på skjutbanan och då är den inte lika rolig.. Tror faktiskt det är bättre att vara ett med sitt vapen, än att bara plocka fram det vid jakt och köra annan bössa på banan (har en x-bolt 308 med dämpare också). Av någon anledning så klickar det inte lika bra med r93 an som Sakon även fast jag skjutit med en och gillat den. Pengarna är ju i princip detsamma på bb och r93. 1 Quote
Alfred Svärd Posted July 5, 2013 Posted July 5, 2013 Jag velade mellan en Tikka Battue och en Black bear ,Blaser. Jag tog en Black bear ifrån Finland,inte mycket krångel och du kan tjäna en hel del=) Mvh 1 Quote
Tolle Posted July 5, 2013 Posted July 5, 2013 Kolla Sako priser på Åland: http://home.aland.net/m04574/ Quote
Maxb Posted July 7, 2013 Posted July 7, 2013 Nackdelen med Tikka är väl säkringen men priset är tilltalande. Vet ej hur säkringen är på Black Bear. Sent from my iPhone using Tapatalk Quote
kalleanka70 Posted July 7, 2013 Posted July 7, 2013 Gå upp ett antal tusenlappar och köp den riktiga Sako 85:an. Helt annan nivå. Säkringen är kanon, patron ur i säkrat läge standard på alla. 1 Quote
JacobSandström Posted July 8, 2013 Posted July 8, 2013 Jag stod inför exakt samma bössbeslut för ett år sedan men då i kal .308. Går också hundförare mycket och mest älg och gris men det blev ändå den klenare kalibern då jag har trivts så bra med den genom åren och tycker den presterar fullt tillräckligt (och efter mycket forumtjötanden här på jaktsidan för jag var väldigt inne på 9,3 från början). Dessutom kan det alltid sticka in lite rådjur eller bäverjakt och då vill jag inte sitta med 9,3:a Har dock än idag inte bestämt om det var klokt beslut men nån gång måste man ju ta beslutet. För mig blev det Sako Black bear. Jag gillade inte tikkans stock i huvud taget, inte greppvänlig alls enligt min uppfattning. Blazern låg inte heller bra i orginalstock och skulle man ha en annan samt andra öppna riktmedel så stack det iväg +5000 kr. BB fastnade jag för från första provsvingen men sånt där är ju högst personligt. Dessutom tycker jag att den är fruktansvärt snygg i designen och det gör tyvärr en del till köpbegäret det också 1 Quote
maddog Posted July 8, 2013 Posted July 8, 2013 jag har ingen sako men den får min röst ändå. tycker att dom bössorna har allt. Quote
Macke Posted July 12, 2013 Author Posted July 12, 2013 Idag ringde handlarn och berättade att han fått hem min Black Bear i 8x57! Så nu är det bara den långa väntan på licensen kvar.. Att döma av era svar kommer jag bli nöjd och älgarna att dö Quote
Neverlost Posted July 23, 2013 Posted July 23, 2013 Jag stod också och fundrade lite mellan Sakon och Blasern för ett år sedan. Valde till slut Blasern av fler skäl, bla: * Repeteringen * Snabbfästena * Pipbytarmöjlighet * "Deutsche kvalität" När jag stod och växlade mellan de olika bössorna i affären var känslan bättre i R93:an också. Den låg bättre i famnen. Visst, R93 Prof. är inte direkt vacker, men du får en bössa med grym kvalitet som skjuter snuskigt tätt direkt ur kartongen oavsett vad du matar den med. Jag är helnöjd och ångrar inte en sekund att jag tömde bankkontot när jag köpte min R93:a.... Men, Sako gör kanongrejer oxå! Hade gärna haft en om jag inte var Blasertokig 2 Quote
Recommended Posts