Hoppa till innehåll

Har du en grävling?


mr Snok

Recommended Posts

Hej!

 

Behöver en grävling innan torsdag.

Så avfångar du en grävling 5mil inom Göteborg innan torsdag, så blir jag hemskt tacksamt om du  sparar den och PMar mig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej!

Behöver en grävling innan torsdag.

Så avfångar du en grävling 5mil inom Göteborg innan torsdag, så blir jag hemskt tacksamt om du sparar den och PMar mig.

En halv månad innan jaktsäsong?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bra att träna innan! Borde ju finnas många sommarstugor som kan generera skyddsjakt.

Skickat från min LT22i via Tapatalk 2

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vart nära i morse att jag hade haft en. Vet dock inte hur den sett ut efter ett möte med Scanian. Oavsett var det mer än fem mil från Götet :biggrin:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Behöver en grävling innan torsdag.

Så avfångar du en grävling 5mil inom Göteborg innan torsdag, så blir jag hemskt tacksamt om du  sparar den och PMar mig.

Får man va lite nyfiken och fråga vad du ska ha den till.
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Får man va lite nyfiken och fråga vad du ska ha den till.

Ja, absolut.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har en.. just överkörd på vägen utanför. Skicka pm om du vill ha den

 

Tack så hemskt mycket för erbjudandet men det bör vara 'under ordnade former'

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Årsunge av räv och grävling kan jagas hela jaktåret om det behövs för viltvårdens skull så finns behovet är det bara att panga! Men inte sugen på att äta för fem öre. Kanske vore något för innekrogar i Sthlm dock ;-)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du ska mao få gäster som du inte vill ha tillbaka  :tongue:

Jag skrev Grävling på en påse med Älgstek och gav till Svärföräldrarna och Frugan fick lova dyrt och heligt att hennes gubbe bara gillar att jävlas lite  :cool:

Jag tror de ändå tuggade noga på de första bitarna  :biggrin:

Kul. Den tror jag att jag ska återvinna ngn gång :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gräfling eller Gräfsvin (Blaireau)

 

Gräflingen förekommer temligen allmänt i våra skogar, der han har sitt tillhåll i stenkummel och bergbackar. Han är för våra jägare en gammal bekant, som vanligen får bestå sin raggiga hud till deras skjutväskor. Hans kött, beredt på följande sätt, liknar äldre harars, men är något gröfre. Hösten är bästa årstiden att använda gräfling, ty liksom björnen tillbringar han vintern i ide.

Helstekt Gräfling

En ung gräfling, kryddor, smör. Då gräflingen är flådd, urtagen och putsad, lägges den i vatten, som på 24 timmar ombytes en gång. Det feta tranaktiga borttages. hvarefter köttet förvälles två gånger och skummas; kokningen bör fortgå några minuter varje gång, så att lukt och smak av tran försvinner. Därefter lägges den i nytt vatten med kryddor, såsom salt, peppar, nejlikor, lagerblad, lök, enbär och något ättika, samt får koka tills köttet känns mört; spadet frånsilas, och gräflingen insättes i ugn, stekes hel med smör, öfvergjutes ofta med något af det frånsilade spadet och påspädes med grädde efter smak. Upplägges, serveras och är lika god varm som kall.

Stufvad gräfling

Gräflingen flås och kokas i saltadt vatten, hvarunder fettet afskummas med noggrannhet. Sedan sönderstyckas köttet, kryddas och stufvas på vanligt sätt samt bör serveras mycket varmt. Fettet skiras och förvares till stekning m.m., och spadet kan med tillsats af morötter och andra grönsaker användas till soppor.

- See more at: http://www.gravling.se/recept-pa-gravling#sthash.4RfJ3dP1.dpuf

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vet att farmor lagade grävling till sina kusiner från Stockholm som var på besök nån gång under andra världskriget. Hon vågade inte säga vad det var men kusinerna hade tyckt det var gott :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Enligt engelsmannen jag såg på TV för några år sedan var kindmusklerna bäst på en grävling. Sedan att han också gick och plockade starar och annat smått och gott utmed vägkanterna är en annan sak. :confused:  Han hade till och med skrivit en egen kokbok.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Någon som vet hur det är att skicka in trikinprov för grävling ? De jag sett har bara varit för vildsvin.. 

 

En annan fråga är, kan man skicka in fryst kött för trikinprov eller måste det vara färskt ? 

 

Mvh // Johannes 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lavskrikan.

Med tanke på koktiden i de recept jag sett på grävling så behöver man nog knappast vara rädd för trikiner. Om man däremot skall röka så får man nog se till att få det kontrollerat. Proceduren är samma som för gris. ( även Björn och häst bör kontrolleras)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret :) Trodde att allt skulle trikintestas oavsett tillagningsmetod men se där visste inte att dom dog vid kokning :) 

 

Mvh // Johannes

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har genom åren fått lite olika uppgifter på vid vilken temperatur de dör.

Allt från 58 till 70 grader. Men kokar man så länge så är man ju definitivt över oavsett.

Hur det påverkar smaken har jag inte en aning om...

Tror det är värre med björnkött då det kanske inte alltid kokas/översteks på samma sätt. Dessutom fanns i alla fall förr en tro på att nedfrysning skulle kunna döda trikinerna. (Vilket bara stämmer med vissa sorters trikiner)

Sen är det väl inte alla som har koll på att häst kan ha trikiner. Där kan man nog råka mer illa ut...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Känns lite konstigt att äta saker man måste tillaga i flera timmar, i flera omgångar och på flera sätt för att man ska få BORT smaken.......

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Känns lite konstigt att äta saker man måste tillaga i flera timmar, i flera omgångar och på flera sätt för att man ska få BORT smaken.......

ungefär som med murklor....   varför äta ngt som är giftigt  :)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...