Hoppa till innehåll

stövarras för mig?


marcus.söderlund

Recommended Posts

Nu börjar de klia i köpfingrarna lite, tyvärr får de vänta lite med köp. har dock studerat flera olika raser av stövare men inte kommit fram till något vettigt.

Jag söker stövarras som är ganska nätt i kroppen. vill inte gärna ha någon bjässe till hund utan en liten nättare.

vill gärna ha en flexibel hund som gärna jagar både räv och mård och möjligen grävling om så är möjligt. men främst räv då självfallet.

vad jagar ni rovvilt med och varför valde ni denna ras? har marker nog o jaga in en hund på här nere. mård finns men vet inte i vilken mängd. grävling i mängder. räv finns det likaså gott om.

Har ni några stalltips på inträning o dylikt så tas sånt gärna emot samt vilka övningar som en stövare reagerar på.

Mkt flytande fråga men har lite tid på mig innan ny lägenhet är fixad o ny hund kan skaffas.

Mvh rovjägaren

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Jag valde Schiller för just de ändamål du har. Han jagar rovdjur framför allt. Har inte haft läge att släppa på Björn men spårat med han. Annars är de räv, grävling och lo som gäller. Bra ras att ha att göra med tycker jag. Min är liten och lätt i kroppen. Jag ser bara fördelar med de.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inväntar en parning som ska ske nästa månad. Om allt går som de ska blir det en hanvalp i april i huset här :) schiller då och förhoppningsvis ska den väl lyckas bli harren tillslut iaf :) bägge föräldrarna jagar bara räv i första hand men även grävling.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Har både Plott och Treeing walker coonhound.

Men dock är båda i större storlek. 25kg och 29kg.

Dock finns de mindre plottar och den rasen finns i många variationer och utseende.

Men minsta tiken jag har sett är nog 18-20kg liten å smäcker.

Var dock väldigt noga med att kolla upp från vem du köper från. Finns väldigt väldigt mycket skräp

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Inväntar en hanvalp från en parning som skedde för 2,5v sen. Schiller blir det. Modern är duktig o faders är bra meriterad.

får se om de blir nån hanvalp!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En liten undran. Hur kommer det sig att du väljer en hane när du har en terriertik hemma? Det är ju klart enklare att ha samma kön på alla hundar, inte minst i lägenhet...

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tycker snarare det är svårare att ha samma kön på alla hundar. Om man ser till parningsdriften så brukar det ordna sig bra med en ägare som är konsekvent.

Mina hundar har jag en tumme i ögat på när en tik löper och än sålänge har jag inte haft någon tjuvparning.

 

En hane är lite "ärligare" att ha o göra med på alla sätt så det blir nog kanon.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min nuvarande är bättre ihop med hanar än tikar. Hon är stenhård mot andra tikar oavsett ålder på dom.

därav blir det hanvalp denna gång och även nästa terrier blir hane tror jag.

Den lilla satmaran går dock ihop med sin mamma vilket är märkligt ändå!

lägenhetsboendet är tillfälligt. Löser sig förhoppningsvis snart! Då blir allt enklare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I Sundsvall japp ;) drygt o pendla den sträckan tyvärr.

flyttar nu till ullared istället för o ha närmre till jobbet. En större lägenhet denna gång oxå.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Haha nä det är en bra bit bort kan man säga. Nu är det jobb o bilmeck o en del skytte för min del. Men inom 2-4 dagar ska nya valpen födas. Spänningen är stor för o se om de blir en liten hanvalp till mig i den kullen. Ska bli otroligt spännande detta!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Från en herre vid namn rolf som bor strax utanför ullared/varberg

valparna är idag 11 dagar o har nu börjat öppna ögonen lite smått vissa av dom :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Glömde svara här visst. Modern finns utanför ullared o går under namnet ralla. Stamtsvlorna har jag tyvärr inte tillgång till just nu men de kommer senare :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 veckor o nu har vi valt valp. Denna heter numera molle o flyttar in här om ca en månad :)

post-3905-0-24964000-1399318280_thumb.jp

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sitter och tittar på svensk rävjakt nr 1 och vissa frågor ploppar upp. Hur ska jag träna in valpen på räv och hur tränar jag valpen på att inte gå efter rå och hare? Har rävsvans i frysen som de ska lekas med iaf.

samt hur tränar man hunden på att skälla vid gryt om räven gått ner?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

åtel,åtel åtel,ge hunden förutsättningar att jaga rätt djur...slagna åkrar och dylikt vars rävar syns präglar man stövarn,rådjur och hare jagar dom i farten mest troligt,om du inte köpt en american foxhound som efter 2 månader ståndat sin första björn :thumbsup:  :tongue:

 

gryt kommer med tiden,är det bästa eller mest för sitt egna ego att hunden skäller gryt vette tusan,min skadade tassen vid senaste och får vila nu 1 v...surt..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...