Jump to content

Recommended Posts

Posted

Kompisen har en nyinköpt Bradley med kallröktillsats. Har rensat frysen nu inför kommande jaktsäsong med ett dussin ripor och några tjädrar. Finns det någon som har erfarenhet av att kallröka fågel med Bradley? Recept, tider etc? Saltning bör ju vara som annat kött en 12-18 timmar i saltlake... Vad jag förstått så ska inte temperaturen vid rökningen överstiga 28-30 grader men det bör ju vara löst med kallröktillsatsen. Vilka briketter är att föredra? Hur lång tid bör man hålla på? Måste briketter matas på hela tiden (blir ju en helsikes massa briketter som går åt om man ska köra på i många timmar = dyrt!). Tips mottages tacksamt...

Posted

Googlade på om kallrökning och hittade ett speciellt Bradleysmoker-forum där det fanns en underrubrik med "Cold smoking" .

Denna tråd, http://forum.bradleysmoker.com/index.php?topic=31448.0http://forum.bradleysmoker.com/index.php?topic=31448.0 , där karln kallrökte ankbröst var bra! Modifierade om till en mindre sats av salt- / sockerlagen (0,75 dl salt, 0,5 dl brunt socker till 1 liter vatten) som blev lämpligt till mina ripbröstfiléer. 12 timmar i lagen, sköljning i vatten, lätt avtorkning med hushållspapper och så 4,5 timme i Bradleyn med kallröktillsatsen. Varvade med var tredje brikett körsbärs, f ö alspån.

Hade med på sista fisketuren, jäklar vad gott!! Går bra att äta som pålägg men godast att skrämma upp i Trangian eller över elden...

Skickat från min GT-N8000 via Tapatalk 2

• Like 1
Posted

Härligt Lappsudd.

Såg denna tråd igår och tittade runt på rökar då jag hade samma tanke som du, att röka fågelbröst. Tack för ditt recept på spån och lag samt tillagningstid! :thumbsup:

// P

• Like 1