Born2hunt Posted July 23, 2013 Posted July 23, 2013 Imorn får jag gäster och vill gärna bjuda på något vilt från grillen. Har väl tillgång till det mesta i frysarna förutom vildsvin. Kronhjortsentrecote ligger bra till. Har ni några tips om eventuell marinad utan att förstöra smaken eller ska jag välja något annat?? Quote
Kias Husse Posted July 23, 2013 Posted July 23, 2013 Hur det funkar till annat vilt osv låter jag vara osagt.... Men jag gjorde en grej som blev till en riktig höjdare! Jag stoppade ner en älgfile i en plastpåse, hällde på 2-3 dl rödvin. Ner med 1-2 msk salt och lite vitpeppar. Där fick det ligga i några timmar. Sen helgrillades filen. Filen grillades i ca 10 min på alla 4 sidor, så den var mellan rosa och blodig invändigt. (Vill man ha den mer genomgrillad så kan man linda in den i folie och låta den ligga ytterligare 30 min på grillen). Blev kalas! Köttsmaken fanns kvar men blev förstärkt av salt och vitpepparn, vinet lyfte det ytterligare lite.(Dvs den blev inte "sönderkryddad" med alla möjliga smaker....) 1 Quote
Born2hunt Posted July 23, 2013 Author Posted July 23, 2013 Tack för svar Kias, blir älgfile efter ditt recept När jag ändå har dig på tråden ser jag att du är företagsam med rökning också. Köpte en laxstjärt som jag vill varmröka ikväll till middag. Har bara lagt den på en saltbädd och med salt över i kylen. Tänkte sen skölja av den framåt kl 17 och låta den torka innan den åker in i bradleyn för att sedan ätas varm/ljummen direkt. Är jag ute och cyklar, i så fall rätt mig gärna omedelbart Quote
Recommended Posts