Hoppa till innehåll

SAP

Recommended Posts

Kallrok.pdfRok1.pdfTjärade vänner!

 

Efter att ha bott i ordningsföljd: kappsäck, ryggsäck, studio, ryggsäck igen, inneboende och lägenhet har jag nu äntligen blivit hemmansägare. Med detta tog jag upp en gammal och väl förborgad dröm, nämligen rökning. Alltså rökning av kött, ost, grönsaker och fisk. I åratal har jag luskat runt på diverse forum och hemsidor och snappat upp det ena delikatare tipset efter det andra. Mitt "vill-ha-begär" var fyllt till maxgränsen. Weber, Bradley, Skärgårdsröken osv osv har fyllt mitt huvud med underbara drömmar av gyllenbrun makrill, handknutna salvaspäckade vildsvinskorvar och injekterade rådjursskånkar.  

 

Problemet är att jag inte har haft en fast punkt i livet att röka på. Om ni förstår vad jag menar.

 

Nu har jag det, i en liten villa,  i utkanten av en liten by, ett par kilometer ifrån min vildsvinsåtel, ett par kilometer ifrån skälderviken och båten från vilken vi kan dörja eller lägga garn.

 

"Vill-ha-begäret" har vid detta lag vuxit sig så starkt att endast 100 vilda hästar kan hindra mig från att röka!

 

Nu har jag ett annat problem. En fru. Som bestämmer. Att herr Weber och herr Bradley är inte välkomna till vårt lilla hus. Att en sådan "hobby" inte bör kosta pengar. Inte mer än vad ett skott 30-06 kostar iallafall. Jag ser det positivt, hon älskar min matlagning, hon är uppvuxen på vilt och egenfångad fisk och hon låter mig hållas så länge det inte drar iväg till "lyx-konsumtion"

 

Efter att ha funderat högt och lågt på "ekonomiska lösningar" har jag faktiskt kommit på något riktigt smart som faktiskt fungerar. Detta händer inte så ofta och det är därför, mina tjärade vänner, som jag vill delge er.

 

För att få till en fungerade rök behövs två saker. En värmekälla och ett rökskåp. Vi börjar med rökskåpet, som torde vara lättast. Nu var det ju detta med noll budget så jag har letat skåp i ett flertal år nu. Ett par idéer:  Diverse plåtskåp. Diverse maskinskåp. Diverse restaurangskåp. Sopskåp. Det verkar finnas två begränsningar. De bra skåpen  (rostfritt) är dyra. De billiga (tex. sopskåp som är galvat) är giftiga. Mycket tid tog det att hitta det perfekta skåpet. Av en slump upptäckte jag det på blocket: -" Brudkista, Ek, märkt 1790, bortskänks mot annonskostnad" Ahhhaaa! Varför finns det nu så många gratis brudkistor undrar man? Jo, jag har fått berättat att förr köptes dessa in av bönder att fungera som brödlår, förvaring av rabbor, förvaring av potatis osv. Eftersom varenda brud med självaktning hade en sån (eller två) i ägo så samlades dessa snabbt upp av traktens bönder som nyttjade dom i stallet. Nu vill vi istället ha IKEA och dessa brudkistor i ek är mestadels i vägen, för stora, inte inom släkten eller bara otympliga. Därför säljes de på blocket för en spottstyver.

 

Brudkistan förses med valfritt antal rosettventiler från Biltema:

 

http://www.biltema.se/sv/Bat/VVS/Ventilation/Rosettventil-255342/

 

och lås från samma krämare: http://www.biltema.se/sv/Bygg/Beslag/Las-och-Regel/Excenterlas-86598/

 

Jag tätar öppningen med ett organiskt tjärat lin-rep, spikar fast det längs med. Ev sprickor i kistan tätas med ekologiskt tjärat drev.

 

Sen skruvas reglar där rostfria galler från något gammalt kylskåp kan vila på.

 

Nu till värmekällan. 3 lösningar finnes:

 

Hetrökning: En Weber Anywere eller liknande passar perfekt in i brudkistan. på gallret ställer man en eller två tråg med spån. Max ett halvt tänd-rör. Temperatur 80-120 grader.

 

Varmrökning:  Mycket litet kol fylles i värmekällan. Alt. sätter man en rödspritsbrännare med trågen ovanför. Temperatur 50-80 grader.

 

Kallrökning: Nja, hit hän har jag inte kommit. Beroende på att utomhustemperaturen i Skåne är 20 grader vilket gör att om amn endast visar en tändsticka för röken så hoppar hon upp till 50 grader.  Kallrok.pdfJag får prövar med min frysta pet-flaska till vintern.

 

Försök ett. Duvbröst och gris. Jag skyddsjagar duvor hos en bonde, och även om jag är av uppfattningen att allt kött skall tas till vara, så fyyy fan vad dessa duvor smakar stall! 12 timmar i 10 % saltlag och en 3-4 timmar i hetrök dock!. Goooootttt!

 

Gris. Jag torrsaltar i 3 timmar, skär ner till ben och sen våtsaltar 10% i tre dygn. Oxå gott!

 

Detta verkar så bådande gott att jag genast känner att jag måste dela med mig! Ut, Ill-handla en brudkista på blocket, testa och posta här era erfarenheter!

 

yip// den siste mohikanen

 

post-6047-0-93402500-1375032969_thumb.jp

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

härligt att läsa om hemmagjord rök :thumbsup:  :thumbsup:  istället för fuskbradley :yucky:

Nu kan du göra pålägg som man äter med stor njutning.

 

själv röker jag i ett värmeskåp med en elektrisk grillkolständare som värmekälla.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Å fy tusan en sån himla trevlig läsning :)

Detta måste beskrivas lika fint med en massa bilder så som du har skrivit nu. VILL SE :)

Sent from my iPhone using Tapatalk 2

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Smakar stall- härligt att läsa att någon är ärlig, har insett att med gris o duva är det maten de äter som sätter smaken på köttet. Får man passa på att tacka för en helt underbar tråd?! Tack.

 

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Testade att röka räkor i brudkisteröken. Jag la in dom halvfrusna, det tog ungefär en halvtimme, och dom blev, eeehhh, SVEINAGODA!

 

 

post-6047-0-33289800-1377007796_thumb.jp

 

post-6047-0-89906900-1377007812_thumb.jp

 

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...