Tobbe12 Posted July 30, 2013 Posted July 30, 2013 Pratade vildsvinsjakt och problem med en jägare från södra Sverige. Han och hans jaktkamrater tyckte det var synd att kultingförande sugga var fredad.Eftersom jag arbetade i butik ville jag inte gå in i en diskussion med honom. Deras åsikt var att om man sköt suggan skulle kultingarna frysa och/eller svälta ihjäl, och på detta sätt skulle stammen minska snabbare. Är detta en gängse uppfattning i grismarker eller är hur ser det ut? Tycker personligen att tankesättet är fullständigt horribelt. Skulle man säga så på älgjakten ( skjut kon så dör kalven eller blir vargmat) skulle man bli bannlyst för all framtid. Är jag ensam om detta synsätt? Quote
cep654 Posted July 30, 2013 Posted July 30, 2013 Nej du er abselut ikke ene om at det idiotisk at skyde sugge, er jo også fredet hele året kalle dk. 1 Quote
Popular Post strävhår Posted July 30, 2013 Popular Post Posted July 30, 2013 Tänk va kul om man kunde säga att de var ena riktiga undantag, men icke. Språkade med en idiot hos Wollerts i Tierp för ett tag sedan och de sköt hejvilt söderut efter E4:an "skjuter man suggan så springer kultingarna ihjäl sig". Nästan mållös men kontrollerad gick jag drifrån och sa att det skjuts för lite folk i det här landet. Med grispolitiken som förs i landet där grisarna framställs som jordens undergång är det inte undra på att det kryper fram diverse skjutkåta drägg ifrån stenar lite varstans. 3 Quote
Mirva Posted July 30, 2013 Posted July 30, 2013 Pratade vildsvinsjakt och problem med en jägare från södra Sverige. Han och hans jaktkamrater tyckte det var synd att kultingförande sugga var fredad.Eftersom jag arbetade i butik ville jag inte gå in i en diskussion med honom. Deras åsikt var att om man sköt suggan skulle kultingarna frysa och/eller svälta ihjäl, och på detta sätt skulle stammen minska snabbare. Är detta en gängse uppfattning i grismarker eller är hur ser det ut? Tycker personligen att tankesättet är fullständigt horribelt. Skulle man säga så på älgjakten ( skjut kon så dör kalven eller blir vargmat) skulle man bli bannlyst för all framtid. Är jag ensam om detta synsätt?Har du inte missuppfattat något? folk med den inställningen tycker inte jag att man ska kalla jägare. 1 Quote
swinxs Posted July 30, 2013 Posted July 30, 2013 Idioter hela bunten. Usch å tvi Sent from my iPhone using Tapatalk 2 Quote
Popular Post pfrep Posted July 30, 2013 Popular Post Posted July 30, 2013 Han är tyvärr inte den enda. Detta resonemanget förs av alltför många tillsammans med "skjut alla du kan - de bara ökar och ökar". Etik och sunt förnuft har på många håll försvunnit totalt gällande vildsvinen då de målas upp som minidjävular med betar. Fruktansvärt tragiskt men vi har delvis oss själva att skylla. Det har skapats en bild av explosionsartad ökning av vildsvinen och alldeles för dålig avskjutning genom delvis bristfällig avskjutningsstatistik. Missförstå mig rätt, det jag menar är inte att oetiska jägare skapas av debatten kring explosionsartade ökningar - däremot försvarar idioterna sitt beteende med att masslakt av vildsvinen är enda lösningen. Idioterna dunkar varandra i ryggen och till slut har vi fullt av såna här människor i skogarna. 3 Quote
strävhår Posted July 30, 2013 Posted July 30, 2013 Magnus, en ytlig bekant var ner till Nyköping och sköt sitt första svin förra veckan. Grisjakt i säd brukar vara annat än lätt men när det är sagt att skjuta det som syns blir det lättare, blev en sugga där. Quote
Popular Post JacobSandström Posted July 30, 2013 Popular Post Posted July 30, 2013 Sedan vildsvinen bredde ut sig så finns det tydligen helt plötsligt ETT vilt i våra skogar som inte verkar förtjäna den jaktetik och syn på lidande som vi är vana vid. Vi får jaga dem året runt och med belysning. Vi får jaga dem när det är kolmörkt ute trots att de är besvärliga att eftersöka. Vi får inte stödutfodra dem även de strängaste vintrar (enligt vissa) vilket är en självklarhet för allt annat vilt. Nej, de stackars grisarna har det tufft. Ingen rast, ingen ro i skogen. Tänk om vi skulle börja skjuta älgtjur i maj? Folk verkar helt tappa känslan för etik så snart man nämner vildsvin. Förtjänar inte de samma respekt som vi ger övrigt vilt? 12 Quote
tobbe 7 Posted July 30, 2013 Posted July 30, 2013 Jag håller helt å fullt med föregående talare! Quote
BigJim Posted July 30, 2013 Posted July 30, 2013 Vad jag vet, om man medvetet skjuter en kultingförande sugga är det ett lagbrott. Så detta har väl inte med jaktetik att göra..... /Må 2 Quote
Popular Post pfrep Posted July 30, 2013 Popular Post Posted July 30, 2013 Sammanträffande? Jag tror inte. Hade för tio minuter sen en åkare på kontoret som har 11 ha betesvall. Han berättade att han sagt till jaktlaget som håller till runtom att han skjuter alla grisar han ser på vallen oavsett storlek eller kön. Jag frågade varför han inte elstängslar in en sån liten markplätt, tar en halvdag och kostar en struntsumma. Svaret var att det är "jobbigt att hålla rent eltråden" Han kör inte en meter mer åt mig. 8 Quote
kennetht Posted July 30, 2013 Posted July 30, 2013 Vad jag vet, om man medvetet skjuter en kultingförande sugga är det ett lagbrott. Så detta har väl inte med jaktetik att göra..... /Må Det är ju då motståndet med jakt och jägare får mer vatten på kvarnen. Quote
Lecha Posted July 30, 2013 Posted July 30, 2013 Tyvärr glömmer människor bort anledningen till att vildsvinen är här. Precis, människan såg till att de kom in i den svenska naturen. Sedan har man fått höra allt från rymningar till utsläppta medvetet så att det blir en mer naturlig jakt än den som bedrevs i hägn. Och se vad som hände!!! Det är sjukt tråkigt att djur ska behöva lida för det vi människor orsakat. Ännu mer tråkigt är att vissa jägare inte verkat ha ett hum om vilken kaliber som är tillåten för vildsvinsjakt. Lite Kajsa Varg stuk, " man tar det man har" Quote
Christian N Posted July 30, 2013 Posted July 30, 2013 P- bra ställningstagande, utöver det så är det nog rätt mycket känsloyttringar här, som BigJim anger är det ett brott att medvetet skjuta förande sugga, det är inte alls förbjudet att fordra vildsvin, vem har påstått något sådant korkat, sen kan man fråga sig varför man skulle stödfodra en stam av vilt, utöver rå och dov är det i grunden inget svenskt vilt som tarvar stödfordring. Visst förekommer det personer som talar på sådant sätt att det vittnar om dåligt jaktetik, genomgående brukar det handla om personer med ingen/ringa jaktlig bakgrund eller personer med enbart agrar bakgrund, jag lyssnar lika lite på slikt som jag lyssnar på P4. Vad gäller vildsvinens utbredning och expansion kan ju konstateras att om man går från 2 svin på en mark till att det är två suggor med kultingar så blir det fort från två till väldigt många fler och detta uppfattar många, särskilt dem med små/mindre marker som väldigt belastande, när dessa vänder upp gårdens enda fina vall eller trampar/äter av hela vete åkern. Det är inget som föder förståelse. Att lösningarna är så pass enkla som föreslås ovan är inte alltid klart för dessa personer och då blir diskursen skev. För varje år kommer vi allt närmare en förståelse mellan alla intressenter i detta, låt det gå ytterligare några och saker och ting faller på plats. /Christian Quote
pfrep Posted July 30, 2013 Posted July 30, 2013 P- bra ställningstagande, utöver det så är det nog rätt mycket känsloyttringar här, som BigJim anger är det ett brott att medvetet skjuta förande sugga, det är inte alls förbjudet att fordra vildsvin, vem har påstått något sådant korkat, sen kan man fråga sig varför man skulle stödfodra en stam av vilt, utöver rå och dov är det i grunden inget svenskt vilt som tarvar stödfordring. Visst förekommer det personer som talar på sådant sätt att det vittnar om dåligt jaktetik, genomgående brukar det handla om personer med ingen/ringa jaktlig bakgrund eller personer med enbart agrar bakgrund, jag lyssnar lika lite på slikt som jag lyssnar på P4. Vad gäller vildsvinens utbredning och expansion kan ju konstateras att om man går från 2 svin på en mark till att det är två suggor med kultingar så blir det fort från två till väldigt många fler och detta uppfattar många, särskilt dem med små/mindre marker som väldigt belastande, när dessa vänder upp gårdens enda fina vall eller trampar/äter av hela vete åkern. Det är inget som föder förståelse. Att lösningarna är så pass enkla som föreslås ovan är inte alltid klart för dessa personer och då blir diskursen skev. För varje år kommer vi allt närmare en förståelse mellan alla intressenter i detta, låt det gå ytterligare några och saker och ting faller på plats. /Christian Som alltid klok som en bok. En något skrämmande detalj tycker jag är att det inte bara är de vanliga gamla surgubbarna som uttalar sig på detta vis utan även yngre förmågor. Quote
Christian N Posted July 30, 2013 Posted July 30, 2013 Tja, det är nog så ibland, men om man som jag då lite stilla när ingen "äldre" är med klargör för deä här "yngre" att jag inte skjuter allt som kommer så visar det sig rätt ofta att de endast gjort "avbön" ie hållt med i samtalet för att inte skapa konflikt i laget, om jaktlag hade varit demokratiska institutioner så hade det förmodligen låtit annorlunda. /Christian Quote
M-Ola Posted July 30, 2013 Posted July 30, 2013 Det jag hört från bönder här nere är väl att man måste börja jaga suggor också, dvs icke kultingförande. Om det finns mycket mat kan det bli många grisar och då kan det vara på plats att skjuta ner stammen lokalt. Jag känner till två jaktlag som har blivit tillsagda att skjuta bort fler vuxna djur annars så delas markerna upp i flera små jaktlag inför kommande jaktår. I ett av lagen har man de senaste åren också skjutit bort ett antal suggor i 100-150 kilos klassen. Känner också till ett gods i skåne där man drog av 10.000:-/år från arrendet för varje älgko som sköts. Detta var dock på 90-talet och jag vet ej om de fortfarande gör så. Quote
tobbe 7 Posted August 3, 2013 Posted August 3, 2013 Jag tycker markägarna ligger på hårt,skjuter du inte alla grisar du ser blir man av med arrendet. Nu gör vi ju naturligtvis inte det. Så går snacket oftast iallafall här omkring. Quote
henke67 Posted August 4, 2013 Posted August 4, 2013 Hmm nu jagar jag visserligen i de småländska skogarna och uppe i Jämtland och på inget av dessa ställen är vi direkt översvämmade av gris... Och kanske är det därför, men den snedvridna synen på villt ni beskriver har jag aldrig sett hos människor som jag kallar jägare. Visst finns det människor som är både jordbrukare och jägare. Men de människor jag träffat med "den där" inställningen: om jag skulle tänka på led ord för att beskriva dem så skulle ordet jägare komma väldigt långt ner på listan... 1 Quote
M-Ola Posted August 4, 2013 Posted August 4, 2013 Mina erfarenheter är att det är markägare som inte intresserar sig för jakt utan bara är intresserade av minimalt med skador och maximalt med arrendepengar som gör på det sättet jag beskriver i inlägget ovan. Samtidigt så är det markägaren som bestämmer. Så länge de följer de lagar som finns så är det inte mycket man kan göra. Har en bekant som jagar i det jaktlaget som börjat skjuta bort vuxna suggor och det har gett bra resultat med en stam som numera inte ökar mer än de klarar att skjuta bort. Sen har de också blivit mycket mer aktiva med att hjälpa till att hålla efter grisarna i grödorna vilket har fått deras markägare på bättre humör. Quote
MaxW Posted August 4, 2013 Posted August 4, 2013 Jo, utan tillstånd att hantera foder så är det olagligt att utfodra vilt som ska bli livsmedel. Finns ett förtydligande från kommissionen om detta och där Jordbruksverket går på samma linje. Quote
lsjonsson Posted November 11, 2013 Posted November 11, 2013 Hmm nu jagar jag visserligen i de småländska skogarna och uppe i Jämtland och på inget av dessa ställen är vi direkt översvämmade av gris... Och kanske är det därför, men den snedvridna synen på villt ni beskriver har jag aldrig sett hos människor som jag kallar jägare. Visst finns det människor som är både jordbrukare och jägare. Men de människor jag träffat med "den där" inställningen: om jag skulle tänka på led ord för att beskriva dem så skulle ordet jägare komma väldigt långt ner på listan... Dom kommer sakta men säkert längre norr ut Henke. http://www.jaktojagare.se/notiser/skot-vildsvin-i-norra-harjedalen Nu är det bara ca 60 mil kvar till Norrbotten. Quote
Stalkern Posted November 11, 2013 Posted November 11, 2013 Hmm nu jagar jag visserligen i de småländska skogarna och uppe i Jämtland och på inget av dessa ställen är vi direkt översvämmade av gris... Och kanske är det därför, men den snedvridna synen på villt ni beskriver har jag aldrig sett hos människor som jag kallar jägare. Visst finns det människor som är både jordbrukare och jägare. Men de människor jag träffat med "den där" inställningen: om jag skulle tänka på led ord för att beskriva dem så skulle ordet jägare komma väldigt långt ner på listan... Nu är det ju tyvärr så att det inte bara är jägare som jagar i det här landet. Quote
Benke Posted November 18, 2013 Posted November 18, 2013 Att skjuta en sugga med kultingar är barbariskt! Det är likadant med vilket djur som helst, visst dom är kanske inte världens finaste djur och förökar sig snabbt och är kanske inte snälla mot våra marker man don är djur ändå, och människan är inte bättre egentligen. Och sen är det inte bättre att skjuta ledarsuggan, till en stor del är det inte alltid bara en sugga med en massa kultingar utan det är även äldre hondjur, och deras parningssystem är så att ledarsuggan väljer vilka som ska bli dräktiga och inte, oftast är det bara hon som blir det för hon låter inte dom andra bli det. Och därför håller suggan nere parning på eget håll. Och ifall man skjuter ledarsuggan så blir allt kaos, djuren parar sig hejvilt och dom är mindre försiktiga. Det är det son är en stordel till varför dom parar sig så snabbt och dom bökar där dom inte ska vara. Så det är inget bra överhuvudtaget med att skjuta en ledarsuggan! 2 Quote
lsjonsson Posted August 23, 2016 Posted August 23, 2016 Första grisen fälld i Färila. http://www.jaktojagare.se/kategorier/aktuellt/forsta-vildsvinet-fallt-i-farila-20160823/ Grattis till skytten! Quote
Recommended Posts