Hoppa till innehåll

Vildsvinsjakt


Tobbe12

Recommended Posts

Att en sugga med kultingar av misstag kan skjutas har jag full förståelse för, men att göra det med berått mod,,,,, Vad är det för fel på folk.

Har mig veterligen ingen gris på marken (ingen bekräftad allefall) men det finns gott om dem runt omkring. I vår krets på 11 000 hektar går det rykte om en kille som skjuter allt, de andra sköter sig och det är som sagt ett rykte och ska därför tas med en nypa salt.

Vi har ett ansvar mot det viltet vi jagar och det vore ett kollektivt självmord om vi inte agerar emot detta.

 

Att vi däremot jagar dem mer eller mindre året runt har jag inget emot, om stammen tål det och det görs med samma moraliska aspekter som när vi jagar annat vilt.

 

Fast helt ärligt, att gå i sprutspåren med en flock grisar som rumlar runt inom 20 meter, utan lampa är faktiskt inge kul. BARA SKITLÄSKIGT.

 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 years later...

Tänkte låta bli att starta en ny tråd på ämnet "Vildsvinsjakt" så jag tar denna istället, då den tangerar ämnet "Vildsvinsjakt". 

Tänker sätta mig på pass lite senare idag och jag har förstått att vildsvinsjakt bedrivs helst (med framgång) i den mörkare delen av dygnet (åtminstone på sommaren) och jag utgår från att samma resonemang gäller denna tid på året, men med den skillnaden att solen går ner betydligt tidigare så här års, jämfört med sommaren.

När jag var i kontakt med jaktledaren, sa han att från kl. 22 (och framåt) är lämplig tid att börja, men är denna "regel" applicerbar även denna tid på året !? Jag tänker att så fort solen gått ner, borde det väl börja röra på sig, för inte har väl grisarna någon klocka, utan dom går väl efter dagsljuset !? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grisarna kan komma när som helst det passar dom. Har ni ingen kamera som kan tala om när det är "besök"?

Mina nöffar kom på åteln 17:30 i går

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

@MrT. Kan på sätt och vis köpa jaktledarens resonemang beroende lite på var och hur jakten bedrivs. För egen del går jag sällan eller aldrig ut före 22 på den marken jag jagar mest då det är mycket åkermark och jag vill gärna att grisarna ska ha varit ute en liten stund och hunnit "lugna ner nerverna" en smula för då blir de enklare att smyga på än att du möter de på väg ut. Att 22 och senare dessutom passar bra för en trebarnsfar som en annan och man hinner att brotta ner i vart fall ett par av ungarna i säng innan man sticker ut gör ju inte saken sämre. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2020-11-28 at 14:46 Dansken sa:

Grisarna kan komma när som helst det passar dom.

Ber om ursäkt för sent svar, Dansken. Det förfaller vara rimligt att grisarna dyker upp närhelst det behagar dom, så i viss mån bekräftas min misstanke.

På 2020-11-28 at 14:46 Dansken sa:

Har ni ingen kamera som kan tala om när det är "besök"?

Nej, det finns inga kameror. De områden som är tillgängliga (för mig i detta nu) är utspridda, så återigen nej, det finns inga kameror.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2020-11-30 at 17:45 Joacim sa:

 Kan på sätt och vis köpa jaktledarens resonemang beroende lite på var och hur jakten bedrivs. För egen del går jag sällan eller aldrig ut före 22 på den marken jag jagar mest då det är mycket åkermark och jag vill gärna att grisarna ska ha varit ute en liten stund och hunnit "lugna ner nerverna" en smula för då blir de enklare att smyga på än att du möter de på väg ut.

Jag förstår ditt resonemang, men det är väl mest applicerbart på sommaren, då säden växer på åkrarna !? Nu är det ju i princip bara stubbåker och det som ev. intresserar grisen är ju under mark denna tid på året !? Förvisso är det som finns under mark intressant för piggisarna året runt, men rimligtvis borde det vara mest den tiden på året då åkrarna sedan länge är skördade (kan jag tycka).

På 2020-11-30 at 17:45 Joacim sa:

Att 22 och senare dessutom passar bra för en trebarnsfar som en annan och man hinner att brotta ner i vart fall ett par av ungarna i säng innan man sticker ut gör ju inte saken sämre. 

Själv har jag (tyvärr) inte den begränsningen, utan jag kan ge mig ut närhelst på dygnet, om jag är ledig. Det som gör frågeställningen intressant (för mig) är av rent bekvämlighet egentligen. Temperaturen brukar sjunka betydligt när solen gått ner denna tiden på året och siktdjupet är väl inte det bästa när det är mörkt, s a s.

Lampan jag köpte (på inrådan av er forumister) visade sig vara väldigt stark och den lyser verkligen långt, men 600 meter tror jag nog är att slira lite på sanningen, s a s. Inte för att det spelar någon roll, men i alla fall. Jaja, jag är ledig över jul och sedan nyår, så det kanske blir att jag åker och sätter mig på pass ett par timmar endera dagarna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago MrT. sa:

Jag förstår ditt resonemang, men det är väl mest applicerbart på sommaren, då säden växer på åkrarna !? Nu är det ju i princip bara stubbåker och det som ev. intresserar grisen är ju under mark denna tid på året !? Förvisso är det som finns under mark intressant för piggisarna året runt, men rimligtvis borde det vara mest den tiden på året då åkrarna sedan länge är skördade (kan jag tycka).

Nej det är sant men det finns ju fortfarande vall och höstsådd åkermark, där lägger jag min energi såhär års ?? 

Vad blev då svaret på min fråga? Är det frågan om åteljakt eller annan form av vakjakt? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

43 minutes ago Joacim sa:

Är det frågan om åteljakt eller annan form av vakjakt? 

Tyvärr tvingas jag konstatera att det handlar bara om vakjakt (att sitta på pass och hoppas på att det dyker upp några piggisar). Ingen åtel, ingen tjära, ingen lockjakt på räv, ingen jakt på grävling och efter årsskiftet ytterligare begränsningar, vilket gör att jag inte kommer att delta i detta jaktliga sammanhanget längre.

Om det finns någon vakans (inom rimligt avstånd från Blöteborg) som behöver fyllas, är jag intresserad...?.

 

ingen tjära

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago MrT. sa:

Tyvärr tvingas jag konstatera att det handlar bara om vakjakt (att sitta på pass och hoppas på att det dyker upp några piggisar). Ingen åtel, ingen tjära, ingen lockjakt på räv, ingen jakt på grävling och efter årsskiftet ytterligare begränsningar, vilket gör att jag inte kommer att delta i detta jaktliga sammanhanget längre.

Om det finns någon vakans (inom rimligt avstånd från Blöteborg) som behöver fyllas, är jag intresserad...?.

 

ingen tjära

"Bara" det är inte så "bara" - jag har inte suttit på åtel på en hel skrälldus med år, det är för jäklar tjatigt att sitta och glo rakt ut i mörkret. Tackar vet jag smygjakten efter vildsvinen ? Eller som du själv säger, sitta på ett strategiskt pass där det känns som att vildsvinen kan passera. 

Finns möjlighet till vildsvinsjakt utanför Halmstad, om du orkar att köra är du hjärtligt välkommen. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago Joacim sa:

"Bara" det är inte så "bara"

"Bara" i kontexten av att det är den enda jaktform som erbjuds. Man får alltså inte knalla omkring, utan all jakt sker från torn.

2 hours ago Joacim sa:

det är för jäklar tjatigt att sitta och glo rakt ut i mörkret.

Då förstår du mig rätt. Av den (och andra) anledningar har det inte blivit så mycket jakt för min del detta år, men jag tänkte göra ett ryck innan avtalet för i år löper ut.

2 hours ago Joacim sa:

Tackar vet jag smygjakten efter vildsvinen

Det är onekligen en jaktform som tilltalar mig mycket mer. Jag är även sugen på att purcha på bock (men det är det många som är ?).

2 hours ago Joacim sa:

Eller som du själv säger, sitta på ett strategiskt pass där det känns som att vildsvinen kan passera. 

Det är också ett alternativ som känns mer lockande än att sitta och stirra rakt ut i mörkret. 

2 hours ago Joacim sa:

Finns möjlighet till vildsvinsjakt utanför Halmstad, om du orkar att köra är du hjärtligt välkommen. 

Tackar för detta generösa erbjudande  ! Har inga som helst problem med att åka till Halmstad.  Faktum är att jag var nere i Halland några gånger i höstas (Åkulla bokskogar), för att försöka  fotografera.  Bara skönt att komma från Blöteborg, så om det går att kombinera med en ledighet i mitt arbetsschema,  så kommer jag mer än gärna.

Nu vill jag inte framstå som obstinat eller otacksam, men jag jobbar bara sena pass ~ 02:00 (och senare) samt oregelbundet.  Vill bara ha det sagt så att den saken är utagerad.

Hoppas att det skall gå att klämma in något ändå, trots mina förutsättningar  !?

Väl mött !

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 10 months later...
34 minutes ago, lsjonsson said:

Gemensam vildsvinsjakt i Uppland.
Jag hörde det på radion idag på fm.
https://sverigesradio.se/artikel/for-manga-svin-i-tatorterna-kallar-till-vildsvinshelg

Skitjakt på Er som ska dit!

Såg det. Men förstår jag det rätt i att det helt enkelt är en uppmaning för lokala jägare att jaga på sina marker just den helgen? I övrigt verkar det ju inte vara nått.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago sexfemåtta sa:

Såg det. Men förstår jag det rätt i att det helt enkelt är en uppmaning för lokala jägare att jaga på sina marker just den helgen? I övrigt verkar det ju inte vara nått.

Ok! Jag vet inte riktigt vad som gäller men det är bara att du hör dig för om du får vara med på ett hörn.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

5 hours ago, lsjonsson said:

Ok! Jag vet inte riktigt vad som gäller men det är bara att du hör dig för om du får vara med på ett hörn.

Haha ja, jag testar alltid 😄

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago sexfemåtta sa:

Haha ja, jag testar alltid 😄

Bra! Se om du slinker med in i jakten på ett bananskal.:whistling::laugh:

Släng ut frågan här  på forumet om du får följa med någon.

Frågan är alltid fri att ställa!:thumbsup:

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Nu har det hänt igen! Vildsvin skjutet utanför Övertorneå, Norrbotten! Om det har smitit från vilthägn eller om det har blivit infångat och transporterat hit vet jag inte.

https://sverigesradio.se/artikel/johan-skot-ett-vildsvin-i-overtornea-fick-ett-lage-och-jag-tog-den

Vad säger expertisen om vildsvinets storlek? I mina ögon så ser det ut att väga runt 100 kg sträcket. Stämmer det?

https://sverigesradio.se/artikel/naturvardsverket-utan-hjalp-kommer-det-inte-finnas-nagra-vildsvin

Sist var det vildsvin skjutet utanför Pajala samt 2 norr om Kalix men det är många år sedan.

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

13 hours ago, lsjonsson said:

Nu har det hänt igen! Vildsvin skjutet utanför Övertorneå, Norrbotten! Om det har smitit från vilthägn eller om det har blivit infångat och transporterat hit vet jag inte.

https://sverigesradio.se/artikel/johan-skot-ett-vildsvin-i-overtornea-fick-ett-lage-och-jag-tog-den

Vad säger expertisen om vildsvinets storlek? I mina ögon så ser det ut att väga runt 100 kg sträcket. Stämmer det?

https://sverigesradio.se/artikel/naturvardsverket-utan-hjalp-kommer-det-inte-finnas-nagra-vildsvin

Sist var det vildsvin skjutet utanför Pajala samt 2 norr om Kalix men det är många år sedan.

 

 

Frågan jag får är hur ni i norr ser på om det nu kunde bildas en stam där också? 

Jag tänker att det är rätt toppen att de finns ändå härikring. Jag förstår att bönder tycker de är jobbiga, men jag ser också hur de skulle kunna lösa de problemen..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

20 minutes ago sexfemåtta sa:

Frågan jag får är hur ni i norr ser på om det nu kunde bildas en stam där också? 

Jag tänker att det är rätt toppen att de finns ändå härikring. Jag förstår att bönder tycker de är jobbiga, men jag ser också hur de skulle kunna lösa de problemen..

Nej, tack vi vill inte ha några sådana svin här uppe! Jag känner ingen markägare som vill ha dom här.:down:

Hö och ensilage som bönderna odlar behöver dom själva utan att få det nertrampat av svin.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tror nog att det finns ganska många markägare som ser positivt på vildsvin i norr och därmed en möjlighet att ta ned älgstammen. De flesta i norr är numera huvudsakligen skogsägare. Mycket av åkermarken brukas inte längre eller är utarrenderad till hästbönder. Älgen är en riktigt marodör och ställer till med oerhört mycket skada, långt mycket mer än vad vildsvin skulle göra.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

31 minutes ago edge sa:

Jag tror nog att det finns ganska många markägare som ser positivt på vildsvin i norr och därmed en möjlighet att ta ned älgstammen. De flesta i norr är numera huvudsakligen skogsägare. Mycket av åkermarken brukas inte längre eller är utarrenderad till hästbönder. Älgen är en riktigt marodör och ställer till med oerhört mycket skada, långt mycket mer än vad vildsvin skulle göra.

Vi har ju ett antal mjölkbönder här uppe som behöver hö till kossorna och nötdjursuppfödarna. Älgstammen är ju väldigt låg redan och lägre behöver den inte bli. Det finns sådana jaktlag som har avbrutit älgjakten p g a för låg älgstam i vissa områden. 

Sedan tror jag inte markägarna vill ha vildsvin in i skogsplanetringarna och riskera att få dom nertrampade eller uppbökade. Jag vet inte hur mycket skada vildsvinen gör i skogsplanteringar söder ut.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

16 hours ago lsjonsson sa:

Nu har det hänt igen! Vildsvin skjutet utanför Övertorneå, Norrbotten! Om det har smitit från vilthägn eller om det har blivit infångat och transporterat hit vet jag inte.

https://sverigesradio.se/artikel/johan-skot-ett-vildsvin-i-overtornea-fick-ett-lage-och-jag-tog-den

Vad säger expertisen om vildsvinets storlek? I mina ögon så ser det ut att väga runt 100 kg sträcket. Stämmer det?

https://sverigesradio.se/artikel/naturvardsverket-utan-hjalp-kommer-det-inte-finnas-nagra-vildsvin

Sist var det vildsvin skjutet utanför Pajala samt 2 norr om Kalix men det är många år sedan.

 

 

Hört talas om den där grisen sen förra veckan men undra om bilden med hunden var viktigast få till ändå. Väntat att det skulle komma i tidningar.

Få se hur det där slutar för jag antar man måste ha jakträtt där man jagar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago sexfemåtta sa:

Frågan jag får är hur ni i norr ser på om det nu kunde bildas en stam där också? 

Jag tänker att det är rätt toppen att de finns ändå härikring. Jag förstår att bönder tycker de är jobbiga, men jag ser också hur de skulle kunna lösa de problemen..

Tyvärr så har dom troligen svårt klara vintern här när det är dryga metern med snö. Annars hade det vart bra med dem så har bönderna mer klaga på än bara älg och ren.

Rådjuren går bra för dem matar dom oftast annars hade dom också haft det svårt över vintern.

Mycket av alla gamla odlingar och liknande mark som ändå växer igen hade kanske grisarna trivts i.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...