hoel Posted August 12, 2013 Posted August 12, 2013 Någon som testat det? Skulle vara kul att testa iaf. Har en stor weber så den får garanterat plats men hur gör man för att inte bränna den? Ska man vända på den ofta eller hur gör man? Smidigast vore ju om man lät den "stå" upp men då bör den ju bli bränd på undersidan? Några tips? Quote
Christian N Posted August 12, 2013 Posted August 12, 2013 baconhare kanske, inte vet jag, hare är ju otroligt magert kött och jag har lite svårt att se hur man skulle klara av det på grillen, dem som är bättre än mig på detta får ge råd, jag vet enbart att jag kommer att läsa noga här. /CHristian Quote
Flatcoat Posted August 12, 2013 Posted August 12, 2013 Lägg kolen på sidorna så det blir indirekt grillning kanske? Lät för övrigt väldigt intressant. Återkom gärna med resultat:) Quote
hoel Posted August 12, 2013 Author Posted August 12, 2013 Bacon är ju alltid bra, sen lägga kolet i en ring som du skrev är nog en väldigt bra idé. Kommer nog köra med briketter till och med för att behålla värmen längre. Lägga den i vakum tillsammans med marinad. Så får vi se vart det slutar. Det trixiga blir helt klart att inte bränna den. Ni får resultat om en månad ca om allt går som det ska. Quote
Flatcoat Posted August 12, 2013 Posted August 12, 2013 Fel skrivet av mig, självklart ska det vara briketter. Använder inget annat i min weber. Lycka till! 1 Quote
Popular Post ozzian Posted August 12, 2013 Popular Post Posted August 12, 2013 Bacon är ju alltid bra, sen lägga kolet i en ring som du skrev är nog en väldigt bra idé. Kommer nog köra med briketter till och med för att behålla värmen längre. Lägga den i vakum tillsammans med marinad. Så får vi se vart det slutar. Det trixiga blir helt klart att inte bränna den. Ni får resultat om en månad ca om allt går som det ska.Jag tror att en månads grillning är lite länge..... 4 Quote
hoel Posted August 12, 2013 Author Posted August 12, 2013 Jag tror att en månads grillning är lite länge..... Haha nej nej tänkte nog mer på att harsäsongen inte börjat än + att den lär ju hänga dvs ca 1månad Quote
Wizard Posted August 12, 2013 Posted August 12, 2013 Jag gillar att testa allt i matväg åtminstonde en gång så kör på men bara så du vet så är hare nog bland det sämsta köttet att grilla då det i princip finns 0% fett på en hare. Jag har testat hare på grillspett varvat med lardons (2 cm tjocka bitar av bacon) och trots det så blev det mer jerky än tuggbart... Skrider du till verket med att grilla en hare så lägg den åtminstonde i brine (saltlake) i några timmar först för att ge det en sportslig chans - det är nog mitt bästa tips. 1 Quote
mikcarls Posted August 12, 2013 Posted August 12, 2013 Jag har haft lite matkaniner på gården, och nåt som var gott var att smörja på rikligt med kryddat smör i mitt fall vitlök, persilja, peppar, sno runt ordentligt med bacon och vira in i folie sen på grillen. Det var kanon! //Micke 2 Quote
hoel Posted August 15, 2013 Author Posted August 15, 2013 Jag har haft lite matkaniner på gården, och nåt som var gott var att smörja på rikligt med kryddat smör i mitt fall vitlök, persilja, peppar, sno runt ordentligt med bacon och vira in i folie sen på grillen. Det var kanon! //Micke Låter hur gött som helst, jag är dock lite mer för stark mat så skulle nog kört med lite pepparfrukter och någon rökig glaze =) Quote
Benke Posted November 6, 2013 Posted November 6, 2013 Ett tips om man orkar är att långkok en hel hare! Funkar jätte bra att göra gryta på eller t.ex en pastarätt! Då gör man så att man har en hel hare, lägger den i en stor gryta, helst gjutjärn, lägger i lite vad man känner för, morötter, peppar, lagerblad m.m sen häller man över vatten så att det täcket mesta av kaninen/haren, låter det småkoka o ca. 12 timmar, man får verkligen inte ha bråttom med det! Och när det är klart ska man bara kunna lyfta bort benen från köttet! 1 Quote
Recommended Posts