Jump to content

Tillagningstips, Hare och Ringduva

oatagusten

Recommended Posts

Hejsan allihopa! 

Skulle uppskatta om ni delade med er lite utav era recept på Duva och fälthare, Skriv gärna olika tillagning också, grilla, helstekt osv osv.. 
Tack på förhand! / Jonathan

Hare: Gryta med valfria grönsaker, korvar osv samt valfri såsbas (tex grädde eller rödvin).

Duvor skär jag i regel ut bröst, ben, hjärta och innersta vingbenet på och steker med valfria kryddor och tillbehör. Har testat att göra gryta och det blir absolut inte dåligt, men jag tycker det blir bättre om man bara fräser på dem lite kvickt.

Frågor? :)

På med stora kötthamaren på duvorna,(brösten alltså) någon form av köttmarinad(gärna egen)grilla yyyyammi

Hare: Gryta med valfria grönsaker, korvar osv samt valfri såsbas (tex grädde eller rödvin).

Duvor skär jag i regel ut bröst, ben, hjärta och innersta vingbenet på och steker med valfria kryddor och tillbehör. Har testat att göra gryta och det blir absolut inte dåligt, men jag tycker det blir bättre om man bara fräser på dem lite kvickt.

Frågor? :)

Brukar själv bara spara brösten, har aldrig provat dem andra två du skrev, något att rekommendera? olika smaker osv på dem eller? Brukar göra gryta på dem ibland, men tycker det smakar som basic gryta tyvär, så tackar för tipsen att steka/grilla brösten osv :D

Duva kan ju bli lite leverich i smaken, lägg dom i mjölk några timmar innan tillagning, brukar iallafall jag tycka-göra

Brukar själv bara spara brösten, har aldrig provat dem andra två du skrev, något att rekommendera? olika smaker osv på dem eller? Brukar göra gryta på dem ibland, men tycker det smakar som basic gryta tyvär, så tackar för tipsen att steka/grilla brösten osv :D

De olika delarna är lite olika japp, och jag gillar att ta tillvara på det mesta av köttet på ett djur. :)

Duva kan ju bli lite leverich i smaken, lägg dom i mjölk några timmar innan tillagning, brukar iallafall jag tycka-göra

Jag bygger bort den smaken med att baconlinda dem. Fatta vad gott det blir och jehu vad ungarna äter!

Passar skitbra med potatismos, lingon och gräddsås.

• Thanks 1

• 6 years later...

Nice!  Åt en del duva när jag var yngre och det var rätt intensiv viltsmak vill jag minnas... jag skall testa ditt recept! '

"Jag bygger bort den smaken med att baconlinda dem. Fatta vad gott det blir och jehu vad ungarna äter!

Passar skitbra med potatismos, lingon och gräddsås."

Låter mycket bra tycker jag!

• Like 1

Saltimbocca alla Romana på duvbröst är fint.. banka ut brösfileerna så då inte blir för tjocka.

Skall viltkött läggas i vätska så föredrar jag vin eller vinäger, öl framför mjölk....

Hare. man kan grilla dem eller en supergod Hasenpfeffer.

• Like 1