Tjörnbon Posted August 20, 2013 Posted August 20, 2013 Kanske inte rätt forum men eftersom vi är många som gillar att ta tillvara på vad naturen ger så kör vi!! Jag har hittat vägen hur man gör för att få behålla Körsbären på trädet hemmavid Tidigare år så har skator och kråkor gjort processen kort med bären, jag har inte hunnit skjuta av dem förrän deras kompisar börjat svulla Skaffa en brummande poolpump intill trädet så vågar de sig inte dit Vi fick så mycket körsbär att jag nästan fick stänga av pumpen för att grenarna inte skulle knäckas När saften var klar så fanns massor kvar så jag drog igång en sats med körsbärsvin Det gav blodad tand så nu står även en Päron/Persiko sats och kluckar i badrummet. Jag har dessutom börjat förbereda mig för att sätta en laddning Glögg inför den annalkande vita årstiden. Varför göra något halvdant, här går man all in i hobbyn Finns det fler på Forumet som sysslar med detta? 1 Quote
lsjonsson Posted August 20, 2013 Posted August 20, 2013 Norrbottningarna har blivit laglydiga ist för att bränna hemma. http://hd.se/inrikes/2013/08/16/slutputtrat-i-norrbotten/ Quote
Foffe Posted August 20, 2013 Posted August 20, 2013 Norrbottningarna har blivit laglydiga ist för att bränna hemma. http://hd.se/inrikes/2013/08/16/slutputtrat-i-norrbotten/ Eller så har dom blivit bättre på att dölja det hela sorry för trådkapningen. Quote
Tjörnbon Posted August 20, 2013 Author Posted August 20, 2013 inte döljer de inte ! De delar med sig så slipper de bli angivna 1 Quote
lsjonsson Posted August 21, 2013 Posted August 21, 2013 Eller så har dom blivit bättre på att dölja det hela sorry för trådkapningen. Quote
lsjonsson Posted August 21, 2013 Posted August 21, 2013 inte döljer de inte ! De delar med sig så slipper de bli angivna Haha! Quote
Tjörnbon Posted September 3, 2013 Author Posted September 3, 2013 Imorgon får jag veta om Körsbärsvinet blivit bra eller Myrr Ska bli mycket intressant att se! Quote
lsjonsson Posted September 4, 2013 Posted September 4, 2013 Imorgon får jag veta om Körsbärsvinet blivit bra eller Myrr Ska bli mycket intressant att se! Jaha, så det är dags nu för provsmakning. Quote
Tjörnbon Posted September 4, 2013 Author Posted September 4, 2013 Jo ! Det blir en lång dag på jobbet för detta ser jag fram emot! Quote
lsjonsson Posted September 4, 2013 Posted September 4, 2013 Jo ! Det blir en lång dag på jobbet för detta ser jag fram emot! Hehe! Jag kan tänka mig det. Man brukar ju se fram emot att få prova sina experiment. Quote
Tjörnbon Posted September 4, 2013 Author Posted September 4, 2013 Hela huset bubblar nu för jag har en 20liters sats med Glögg igång och 2 satser Vin med mera ideer som komma skall. Quote
lsjonsson Posted September 4, 2013 Posted September 4, 2013 Hela huset bubblar nu för jag har en 20liters sats med Glögg igång och 2 satser Vin med mera ideer som komma skall. Jaja, det är bra att det bubblar men akta dig så att det inte händer dig samma sak som det gjorde utanför Tromsö nu i helgen där apparaten exploderade o lyfte huset. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17395845.ab Quote
Tjörnbon Posted September 4, 2013 Author Posted September 4, 2013 Smidig gosse, han snålade in på ventiler kan jag tänka.. Jag köper mitt starka från Bolaget , inte kokar jag själv inte,lite för rädd om synen för det.. Quote
Galne Posted September 4, 2013 Posted September 4, 2013 Du får väl prova och göra lite scrumpy eller perry när du ändå är igång, dvs spontanjäst cider på äpple eller päron. Har några rader nertecknade av Wizard om det ifall det är intressant och veta hur... Quote
Tjörnbon Posted September 4, 2013 Author Posted September 4, 2013 Tänkte väl att det fanns några hemmakokare på Forumet Cider har jag väl aldrig druckit men information är alltid roligt att få Quote
Galne Posted September 4, 2013 Posted September 4, 2013 Här har du det jag fick av Wizard en gång när det diskuterades någonstans.. Valet av äpplen är det kritiska och det är vinter/matlagnings-äpplen som gäller. Kör äpplena genom en kompostkvarn eller liknande för att hacka dem och sedan pressar man hela rasket för att få juicen som rinner ut. Sen skall det jäsa i antingen träfat, rostfritt eller glas - inte plast!. Det finns tillräckligt med jäst i skalet så det spontanjäser hur bra som helst! Låt det jäsa i sval temperatur i ett halvår, sen har man scrumpy! Det blir starka prylar kan jag lova, inte minst om man gör en perry!!! Blir det för varmt får man vinäger så ha koll på temperaturen bara! Scrumpy = riktig spontanjäst cider Perry = dito bryggt på päron. Cider får det endast heta om det är bryggt på äpplen, annars är det fruktvin med undantag för päron som heter Perry! Går du till ett musteri så får du rätt äppelmust på en gång för de pressar inte ätäpplen mig veterligen. De skall skördas mogna och ofta så plockar man äpplena från marken när man gör cider. Kan väl passa på att nämna att Netto i sitt blad (område syd) för helgen har en fruktpress till salu för 599:- i samma veva!! 1 Quote
lsjonsson Posted September 4, 2013 Posted September 4, 2013 Smidig gosse, han snålade in på ventiler kan jag tänka.. Jag köper mitt starka från Bolaget , inte kokar jag själv inte,lite för rädd om synen för det.. Jepp! Ja, det är nog säkrast! Quote
Tjörnbon Posted September 4, 2013 Author Posted September 4, 2013 Myrr blev det nog till att börja med!! Myrornas bekämpare No 1 Men faktiskt tror jag att det kan bli något bra av det med en försvarlig tid i glömska under huset.. Nu är det dock bara drickbart om man redan är så full att man inte behöver mera Väntar nu med spänning på nästa vinsats som ska få stå lite längre och klarna innan omtappning sker samt på Glöggen som jag hoppas ska vara godare från start annars kastar jag ut granen till Jul också !!! Quote
Recommended Posts