Patrik_LTR Posted August 22, 2013 Posted August 22, 2013 Hej!Hjälper en polare med nytt sikte på sin ärvda gamla CG i 6.5x55 och tänkte höra om det finns lite visdom när det gäller montage på denna typ av bössor.Vad jag kan se så sitter det gamla Weaver-klackar (aluminium gissar jag) med ett riktigt sket-sikte från tasco. Tanken är att sätta på ett S&B Zenith 1.5-6x42 LM FD#7 (eller ev ett Zeiss Victory HT 1.5-6x42 #60) med Quick Release ringar från tex Warne. Mina funderingar:1. Är det vanliga Weaver klackar som sitter? 2. Vilken höjd på Warne QRW ringar kan vara lämpliga (vill slippa kamhöjningar etc) 3. Brukar ögonavstånd bli bra på kikarmontage på gamla CG´s av denna typ? (kommer gluggen tillräckligt långt bak?) 4. Finns det risk att slutstycket kommer för nära okularet på CG´s? Det ska på linskydd också. (bör man ej ta låga ringar kanske?) 5. Nött annat att tänka på? Bonus: vilken modell är det på bössan?Bonus 2: Erfarenheter på de två siktena (skall användas till all sorts jakt) Tacksam för all input!/P Quote
pmt Posted August 22, 2013 Posted August 22, 2013 1. Ja det ser så ut 2. Beror ju helt på hur hög kolven är, hur man svetsat slutstyckshandtaget och okularets diameter...... 3. Beror på kolvlängden och ögonavståndet, dock är det lämpligt med kikare med långa mellanrör på gamla vapen med långa lådor så man har lite justermån. Kolla avståndet mellan ringarna i dag och sedan hur långa mellanrören är på de du tittar på. 4. Ja, stora okular är besvärliga då slutstyckshandateget sitter rakt upp, eller rättare är vinklat 90 ut från slutstyckskroppen. Så det styr tillsammans med okularets diameter, inte kolvryggens mått som skytten vill ha. 5. Det är en gammal 96:a som någon byggt om, okänt vem och med vilket kunnande. Kronopipan är kvar i alla fall. Så den ska inte matas med klass1 ammunition...... Bonus: m/96Bonus 2: Bra sikten, men på en 96:a? Kolla att slutstycket går fritt även om man trycker stlutstycket uppåt i repeteringen..... Quote
Christian N Posted August 22, 2013 Posted August 22, 2013 Värnamo vapen, skulle jag tänka mig att gissa. En sak till, det där slutstycket, säkring/trycken på de där är luriga o helt beroende av attt stockbultarna är dragna och att stocken inte sviktar med risk för vådaskott. Christian Quote
pmt Posted August 22, 2013 Posted August 22, 2013 Ja, jag skulle med gissa på Värnamo, men det är många som byggde på gamla 96:or. Delarna fanns att köpa över disk mer eller mindre, så det där med kortad slaglängd och annan tändstiftsmutter är knappast unikt för Värnamo Vapen. Skulle det stå "TNN" i pipkanalen är det en av mina. /T Quote
Recommended Posts