Jump to content

Duvjakt (Bästa sätt)

sumpen93

Recommended Posts

Hej alla!

Jag har precis skapat detta konto så jag hoppas att jag är på rätt ställe. :thumbsup:

Det är så här att jag har fått en hel del mark av min fars morbror. I går vandrade jag runt om och kollade mest efter rå-bocken men så fick jag se att det fanns en hel del duvor som flög runt.

Jag blev en aning intresserad av den typen av jakt! :smile:

Jag läste runt lite på internet och fick reda på att dom älskar ärtor.. Men vad är det för ärtor? Finns en hel del ärtor i butikerna.

Vilken tid på dygnet är bäst? Det kanske inte spelar någon roll? :smile:

Jag såg en hel del duvor igår men måste man bygga upp en liten åtel för duvorna?

Jag är rätt ny när det gäller duvjakt så om de finns någon som har jagat eller jagar duvor hade jag varit tacksam om någon gav mig tips.

Tack så mycket för svar!

Mvh Jimmy!

jag har hört att från klockan 14-18 mitt på dan är väldigt bra för då är dom ihopsamlade i stora flockar. men vet inte riktigt, vissa säger att dom rör på sig mest på morgonen. kolla när det är som mest duvor på din mark. :wink:  vet inte om jag har rätt nu men tror dom gillar sånna vanliga ärtor som man gör ärtsoppa på. beror på hur atraktivt åkern/din mark är. vissa stubbåkrar och så älskar dom eller ärtåkrar, då behöver man oftast inte åtla. då kommer dom ändå ! vi hade rågvete förra året och dom slutade fan aldrig komma ! :woot:  fast kan nog vara bra och åtla för då får man dom ju lite mer samlade, och mer duvor givetvis. sen så använder sig många av duvsnurror som är väldigt bra ! och vanliga duvbullvaner som man ställer i motvind i hästsko-formning. vet inte om detta var till någon hjälp :tongue:

jag har hört att från klockan 14-18 mitt på dan är väldigt bra för då är dom ihopsamlade i stora flockar. men vet inte riktigt, vissa säger att dom rör på sig mest på morgonen. kolla när det är som mest duvor på din mark. :wink:  vet inte om jag har rätt nu men tror dom gillar sånna vanliga ärtor som man gör ärtsoppa på. beror på hur atraktivt åkern/din mark är. vissa stubbåkrar och så älskar dom eller ärtåkrar, då behöver man oftast inte åtla. då kommer dom ändå ! vi hade rågvete förra året och dom slutade fan aldrig komma ! :woot:  fast kan nog vara bra och åtla för då får man dom ju lite mer samlade, och mer duvor givetvis. sen så använder sig många av duvsnurror som är väldigt bra ! och vanliga duvbullvaner som man ställer i motvind i hästsko-formning. vet inte om detta var till någon hjälp :tongue:

Tack för ditt svar Linus!

Är du säker på att det är såna ärtor man gör ärtsoppa på? Jag har läst runt på forums men har inte sätt vad de är för ärtor folk använder. Alla skriver bara ärtor men det säger mig faktiskt ingenting! :sad:  

Folk refererar nog till att de sitter vid ärtfält, inte att de slänger ut en spann med ärtor.. Studera duvorna lite, var flyger dom, vart sätter dom sig, köp lite bulvaner bygg ett gömsle och prova dig fram :)

Raps , vete , ärtor det är duvors favoritföda. Har du ngt sådant fält på dina marker får du garanterat en bra duvjakt. På morgonen eller på em efter kl. 2 är duvorna mkt. aktiva. Studera deras flygstråk o se var du kan placera dig o dina bulvaner på ett effektivt sätt. Att kasta ut en spann ärtor lite på måfå är nog ingen bra ide

Får fågeln välja själv så föredrar den förmodligen en torr(sol) stubb istället för en daggtyngd, men jag har jagat duva i i hällregn med mkt gott resultat också så fan vet.

Får fågeln välja själv så föredrar den förmodligen en torr(sol) stubb istället för en daggtyngd, men jag har jagat duva i i hällregn med mkt gott resultat också så fan vet.

sen om man har vanliga plastbullvaner kan dom väl blänka i solen också ?

Som tidigare nämnt är ärtor vete och raps perfekt för duva. Vanlig vall kan vara förvånansvärt bra. Skjutit ett 30tal duvor över vall vid flera tillfällen. Titta efter naturliga sträckpunkter. Stå gärna och studera marken 15minuter innan du bestämmer dig var du skall sätta dig. Bäst är att sätta upp nät vid en åkerkant med naturligt skydd som en häck eller ett träd. Duvor flyger gärna mot träd och längs raka linjer, kanske ett sätt att navigera? Detta går som sagt att utnyttja.

Brukar vilja sitta ute vid 14 och det kan vara bra drag ända fram till kl 19. Om du sitter morgon försöker jag vara ute ca kl 9 och det kan flyga bra till kl 11 är min uppfattning. Sen tar de siesta? :)

Tack för alla svar!

Beställt nätskydd och bulvaner, de ger nog lite mer känsla över det hela!

Är hösten bäst när de gäller duvor tro? Kommer väl i mer flockar när dom ska flytta? :smile:

Idag fick jag hem mina duvbulvaner och nät jag beställde.  :thumbsup:

Fanns bara nät så antagligen får jag sätta ditt egna stoplar.

Det var pinnar med till duvorna så antar att jag ska sätta dom i marken!

Kolla var dom flyger. Sitter du vid ett naturligt sträck så får du alltid en rolig duvjakt. Gärna vid en stubbmark, så här års är vete eller kornstubb hett. Ett träd eller kraftledning eller likande i närheten av bulvanerna är klart att föredra, duvor tycker om att mellanlanda innan dom går ner på bulvanerna. Se till att där är en landningsplats mellan bulvanerna så kan du styra dom ganska bra för att få lättare skott.

Sista tipset, rör inte ett finger innan du har bestämt dig för att skjuta, duvor ser inte så jättebra men rörelser reagerar dom på direkt! 

men rörelser reagerar dom på direkt!

:thumbsup:  

jotack det ska gudarna veta......satt och väntade på att en skulle flyga från ett träd ner till mina bulvaner......tror att jag rörde lite på mig...då drog den direkt

• Like 1

• 1 month later...
  • 3 months later...

Samma sorts duva, bara olika namn. Vår skogsduva tror jag kallas för Stock dove på den gröna önInte

Okej, men britterna kallar duvan som jagas för "woddie" vilket borde vara skogsduva. Men efter lite eftertanke så ser jag ju att det är ringduvor dom skjuter på filmerna.

Wood Pigeon = Ringduva, det är jag säker på.

Har för mig att det var något rabalder om detta när man bjöd på "wood pigeon" på Nobelfesten för några år sen.

/Markus

• Like 2