Jump to content

Recommended Posts

Posted

tjenare brosan hade turen att skjuta ner ett par gäss under skyddsjakt ett par av dom tog vi brösten på så gick resten av fågeln till rävåteln men en tog vi och plockade hel och nu undrar jag om någon kunde tipsa om ett bra recept på gås hur man går tillväga när man ska tillaga gåsen hel (ska bli smaskigt på mårtens afton) tack på förhand mvh henke

Posted

Beror helt på, du kan absolut steka den om den är kläckt i år, annars är det kokning som gäller.

Posted

Vi som inte jagar gäss så ofta, minns för några år sen så sköt jag ett par stycken, inga årsfåglar utan en stor, trodde det var som med kyckling, färskt är bra, hem å in i ugnen, den räckte vääääldigt länge.

Posted

Så blir det japp. ;) Kanadagås är jag dålig på att se skillnaden på men grågäss får mer fläckar på bröstet ju äldre de är. Inga fläckar eller bara en handfull så kan man steka dem.

• Like 1
Posted

okej jag såg ju inte gåsen själv jag var tyvärr inte hemma har bara han ord på att det är en ung gås grågås var det minsann okså :smile:  det löser vi säkert det går lika bra med selleri ;)

Posted

Aldrig provat själv men är det en skröna om att lyfta dom i näbben, lossnar den är det en ungfågel, och se vad som händer?

/Markus

Posted

Stämmer ok, men ofta är näbben hopknipen hårt som fan.

Posted

Funkar jättebra att lyfta dem i undernäbben för att testa om det är en ung eller gammal fågel. Gjorde det senast i lördags och näbben vek sig direkt och den var betydligt lättare än dom äldre fåglarna :)