Hoppa till innehåll

Älgjakten 06-07


Kolja

Recommended Posts

  • Svar 164
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • lsjonsson

    24

  • Erkon

    10

  • Jonti

    9

  • HPDA Janne

    8

Top Posters In This Topic

Posted Images

Bara oflytt för mig har sett älg varje dag men fel djur för långa håll och allt för ofta på grannens marker det går så jääääävla trögt i år.

Det kan man inte säga om min far sköt en tjur och en kviga på måndag eftermiddag och en kalv på onsdag.

Men snart är det väl min tur att skjuta en älg  :o ;D >:( ::)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fredde, kännslan när man ser älgen falla ihop är obeskrivlig, precis så som alla säger  ;D

Kameran var med, men då man redan som 18åring är mer eller mindre dement glömde jag att den var med, lyckligtvis tog en bekant bilder som jag ska få. Däremot togs en bild senare med mig vid hornen.

hirvi_2.jpg

Ingen guldtrofé men upp på väggen ska den  ;)

Grattis än en gång! :D Hur många pinnar? ::)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grattis än en gång! :D Hur många pinnar? ::)

Är en 6-taggare som synes om man räknar,  ;)

Jaktledarens kommentar när han kom fram "Satan, du har skjutit Hälge! nu kommer hunddroparn och tar dig!" fast på meänkieli då  ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fredde, kännslan när man ser älgen falla ihop är obeskrivlig, precis så som alla säger  ;D

Kameran var med, men då man redan som 18åring är mer eller mindre dement glömde jag att den var med, lyckligtvis tog en bekant bilder som jag ska få. Däremot togs en bild senare med mig vid hornen.

hirvi_2.jpg

Ingen guldtrofé men upp på väggen ska den  ;)

Grattis ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Äntligen var det min tur igår kväll, kom ut till passet tjuren var redan ute på myren fick vänta 45minuter på bra skotläge.

Lite drygt håll men den gick ca 5m efter skottet bra bogträff med en 10,7 grams BST.

Så ny får man sikta ni sig på årets andra älg.

:) :) :) :) :) :) :) :) :) :)

post-767-1158300009_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Äntligen var det min tur igår kväll, kom ut till passet tjuren var redan ute på myren fick vänta 45minuter på bra skotläge.

Lite drygt håll men den gick ca 5m efter skottet bra bogträff med en 10,7 grams BST.

Så ny får man sikta ni sig på årets andra älg.

:) :) :) :) :) :) :) :) :) :)

Grattis Janne!

:D

Känner Du någon som heter Roger Sandlund och jagar med salmis? :D Han är hundförare också.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Idag hade jag turen med mig då jag fick fälla min första älg som blev en kalv! Ujuj vad adrenalinet pumpade då det knakade till i skogen framför mig och ut på myren kommer en stor ko med en kalv i sällskap. Tur att jag hade lite tid på mig när de travade över myren för o ta ett djupt andetag så de värsta nervösa darrningarna försvann.... ;) Sköt ett skott med min gamla ombyggda mauser 6.5:a med 10 grams oryx-kula.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då var man hemma efter 1 veckas älgjakt. Det gick riktigt tungt i år, mest beronde på den helt otroliga värmen var runt +20 varenda dag. Så hundarna orkade nästan ingen ting. Men jag fick i alla fall skjuta en kalv.

Nu blir det vila för hundarna tills på torsdag när vi far upp och jagar i 3 dagar till. Bara att hoppas det blir lite kallare.

Fick föresten även se en björn, dock var det från bilen vid 22 tiden, dagen efter såg en pass skyt en björn som gick ut ur marken. Troligtvis samma som jag såg kvällen innan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var på min första älgjakt, i början av sept. Vi fick frisk luft, regn, dåligt ledarskap, men ingen älg. Gissa om jag kände bestulen på min första jakt. :'(

Är avundsjuk på er som ska iväg och jaga...Jag vill vill åxå ha  :)

skitjakt på er!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Älgjakten har gått bra för min del har skjutit en tjur och en kalv än så länge. Här kommer en bild på tjurenindex.php?cat=10364

Och eftersom det inte verkar funka finns den i galleriet under jaktbilder oxå... :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En veckas älgjakt som inte kommer gå till historien som en av de bästa direkt. Var mkt klent med älg i området och vi sköt bara 3 kalvar. Är 6 man i laget och två hundar, och de hade det jobbigt i värmen!! Var är hösten??

Mycket björnspillning och ev var det ståndskall en dag men ingen såg björnen så man kan aldrig säkert veta, men mycklet tydde på de. Det hade ju inte varit helt fel att få fälla en nalle ;D ;D

Men nu blir det nya tag i oktober istället!!

/Erik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

sådärja, nu har man skjutit sin första älg. en kalv vart det. ko med dubbelkalv kom ut på myran mellan mig och en annan passare, jag tänkte" sväng vänster nu för fan" för jag kände mig så satans nervös, men den kom rakt på mig...såg den länge då dem stannade upp hela tiden och lyssnade och vädrade, men jag vågade inte släppa skottet pga att djuren var i rörelse och så nära varandra, samt att jag inte hade full bredsida.på ca 90-100m skriker jag till och ekipaget stannar, ena kalven står nu en bit framför kon och den andra kalven, tar stöd mot tornkanten, PANG säger 9,3an och kalven faller ihop som nedslagen av blixten...väl framme vid kalven ser jag att skottet tog klockrent i halsen, va i helvete tänkte jag, går bössan fel? har varit och provskjutit nu efter jakten och bössan går som den ska, kulan har mest troligt tagit i en liten björkkvist som jag inte uppmärksammade då jag satt och tittade i kikarsiktet på kalven, jag visste ju om att den lilla myrbjörken var där innan jag la an, men eftersom kalven tog några extra steg efter att jag skrek till så ställde den sig exakt baki lillbjörken då jag sköt..nåt att tänka på inför framtiden, att vara ännu mera noggran, var ju tur att det gick bra den här gången..eller så sköt jag helt enkelt ett dåligt skott pga nervositet, för nervös var jag, det kan jag lova..

nåra timmar senare komer ko, kalv och en litten pinntjur på mig, avstånd ca 120-130m, men djuren går så nära varandra så jag vågar inte släppa ett skott...släppte förbi dem till nästa passare som sköt kalven. även den lilla gnagande ovissheten om bössan gick fel eller inte spelade sin roll i att jag inte sköt

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...