MKJ Posted September 1, 2006 Share Posted September 1, 2006 Hej Har planer på att uppgradera min 308W till 300WSM förutsatt att det ger mig en flackare kulbana och lite mer anslagsenergi. Purschar gris med min 308 likväl som att jag försöker hålla efter räv med densamma, ibland på rätt väl ambitiösa avstånd dessutom. 308 är en bra kaliber men jag känner att jag har lite mer att önska av kulbanan. Ett alternativ är förstås att byta bössa men min Heym är en del av mig sedan tonåren och kompisar byter man inte bort : Så lärda män och kvinnor, 300WSM, berätta vad man kan förvänta sig av den, ballistiskt såväl som anslagsmässigt. Tack på förhand. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dard Posted September 1, 2006 Share Posted September 1, 2006 Hej, Du får nog räkna med att investera i ett nytt slutstycker eller åtminstonde en del jobb på det eftersom hylsbotten är större på WSM:en. mvh Dard Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik Posted September 1, 2006 Share Posted September 1, 2006 Hej, jag skall göra ett försök att hjälpa till med dina frågor efter bästa förmåga (förmodligen skapar mitt svar bara nya frågor men det får du ta ) Jag har ägt, skjutit, handladdat och jagat med bössor i 308win, 300 wsm och 300 winmag. I dagsläget står det en R-93:a med pipor i 308win och 300 wsm i vapenskåpet, även om det numera är hustrun som står som licensinnehavare på den bössan. Jag känner mig därför att jag i varje fall har en del egen erfarenhet på ämnet. Som jag ser det kan din frågeställning delas upp i tre olika frågor nämligen tekniska prestanda på 300 wsm, ombyggnad av 308 win till 300 wsm och praktiska skillnader mellan 308win och 300wsm. När det gäller den tekniska prestandan har jag i huvudsak laddat 200 grains Nosler Accubond och 165/168 Barnes XLC/TSX i min 300 wsm. Hastigheterna har varit 865-870 m/s med 200 grains kulan och 940-950m/s med 165/168 kulorna. Jag har som gammal vana att skjuta in mina bössor för att gå "mitt i" på 200m. Som jämförelse har jag lagt med den laddning som jag normalt använder i min 308 win d v s 150 grains TSX i 885 m/s jag har dessutom tagit mig friheten att avrunda till hela centimeter. Patron/Kula Kulbana 100m Kulbana 200m Kulbana 300m Energi 100m Energi 200m Energi 300m 300 WSM/200 Accubond +5cm 0cm -21cm 4335J 3815J 3349J 300 WSM/165 TSX +4cm 0cm -19cm 4043J 3441J 2916J 308win/150 TSX +5cm 0cm -23cm 3213J 2692J 2244J Jag vet inte om tabellen ovan svarar på dina tekniska frågor men det kan tilläggas att 300wsm laddningarna är skjutna i 65cm pipa medan 308 win skjutits i 57 cm pipa. Jag har som jag sa ovan jagat en hel del med båda kalibrarna även om jag använt 308win mycket mer än vad jag använt 300 wsm. Min slutsats är att visst ger en 300 wsm (eller 300 Win mag) lite mer effekt än vad en 308 win gör men ut till 300m är skillnaden för liten för att jag skulle känna det motiverat att pipa om en befintlig bössa. Min egen slutsats är att 308win fortfarande är den klass 1 patron som jag använder allra mest trots att det står en 300 wsm i skåpet. Skillnaderna mellan 300 WSM och 300 Win Mag är för små för att de skall spela nån roll, där handlar det bara om ifall bössa man gillar finns i respektive kaliber. En annan fråga är de praktiska svårigheterna som det skulle innebära att pipa om en befintlig Heym, jag är ingen expert på just Heym-mekanismer men jag föreställer mig att det borde gå att fixa till. Push feed mekanismer brukar vara lite lättare att få att mata än mekanismer med kontrollerad matning om man byter patrontyp. Eftersom du inte ställt frågor om ombyggnaden skall jag inte irra mig in i den djungeln Så i slutändan får du ställa den ökade effekten hos en 300 wsm mot nackdelarna i form av minskad magasinskapacitet, ökad rekyl, dyrare skott etc... Om det är värt besväret kan du bara svara på själv men självklart skall vi försöka hjälpa till att vända ut och in på problemet 8) MVH Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hipshot Posted September 1, 2006 Share Posted September 1, 2006 Wow! Är 308:an så pass flack.. Jag tror, utan att veta, att min laddning till Accubonden är marginellt hetare än din till TSX:en... Ska fan öka överslaget, vore läckert om man kunde skjuta säkert på 200!!! Mvh! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted September 1, 2006 Author Share Posted September 1, 2006 Hej,jag skall göra ett försök att hjälpa till med dina frågor efter bästa förmåga (förmodligen skapar mitt svar bara nya frågor men det får du ta ) Jag har ägt, skjutit, handladdat och jagat med bössor i 308win, 300 wsm och 300 winmag. I dagsläget står det en R-93:a med pipor i 308win och 300 wsm i vapenskåpet, även om det numera är hustrun som står som licensinnehavare på den bössan. Jag känner mig därför att jag i varje fall har en del egen erfarenhet på ämnet. Som jag ser det kan din frågeställning delas upp i tre olika frågor nämligen tekniska prestanda på 300 wsm, ombyggnad av 308 win till 300 wsm och praktiska skillnader mellan 308win och 300wsm. När det gäller den tekniska prestandan har jag i huvudsak laddat 200 grains Nosler Accubond och 165/168 Barnes XLC/TSX i min 300 wsm. Hastigheterna har varit 865-870 m/s med 200 grains kulan och 940-950m/s med 165/168 kulorna. Jag har som gammal vana att skjuta in mina bössor för att gå "mitt i" på 200m. Som jämförelse har jag lagt med den laddning som jag normalt använder i min 308 win d v s 150 grains TSX i 885 m/s jag har dessutom tagit mig friheten att avrunda till hela centimeter. Patron/Kula Kulbana 100m Kulbana 200m Kulbana 300m Energi 100m Energi 200m Energi 300m 300 WSM/200 Accubond +5cm 0cm -21cm 4335J 3815J 3349J 300 WSM/165 TSX +4cm 0cm -19cm 4043J 3441J 2916J 308win/150 TSX +5cm 0cm -23cm 3213J 2692J 2244J Jag vet inte om tabellen ovan svarar på dina tekniska frågor men det kan tilläggas att 300wsm laddningarna är skjutna i 65cm pipa medan 308 win skjutits i 57 cm pipa. Jag har som jag sa ovan jagat en hel del med båda kalibrarna även om jag använt 308win mycket mer än vad jag använt 300 wsm. Min slutsats är att visst ger en 300 wsm (eller 300 Win mag) lite mer effekt än vad en 308 win gör men ut till 300m är skillnaden för liten för att jag skulle känna det motiverat att pipa om en befintlig bössa. Min egen slutsats är att 308win fortfarande är den klass 1 patron som jag använder allra mest trots att det står en 300 wsm i skåpet. Skillnaderna mellan 300 WSM och 300 Win Mag är för små för att de skall spela nån roll, där handlar det bara om ifall bössa man gillar finns i respektive kaliber. En annan fråga är de praktiska svårigheterna som det skulle innebära att pipa om en befintlig Heym, jag är ingen expert på just Heym-mekanismer men jag föreställer mig att det borde gå att fixa till. Push feed mekanismer brukar vara lite lättare att få att mata än mekanismer med kontrollerad matning om man byter patrontyp. Eftersom du inte ställt frågor om ombyggnaden skall jag inte irra mig in i den djungeln Så i slutändan får du ställa den ökade effekten hos en 300 wsm mot nackdelarna i form av minskad magasinskapacitet, ökad rekyl, dyrare skott etc... Om det är värt besväret kan du bara svara på själv men självklart skall vi försöka hjälpa till att vända ut och in på problemet 8) MVH Henrik Tack för ett uttömande svar Henrik, synnerligen intressant läsning!! Vilken är den metriska benämningen på 300 WSM, eller är det 51 som 308an? och bara fetare hylsa? Mvh Magnus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik Posted September 1, 2006 Share Posted September 1, 2006 Hej igen, det kan skilja nån mm gentemot 308 win i total längd men jag skall mäta när jag kommer hem så får vi se! Men den stora skillnaden är givetvis att WSM hylsan är betydligt fetare än vad 308 win är, jag hinner kanske lägga in nån jämförande bild under helgen. Uppdatering Efter kontrollmätning är 300 wsm 53.2mm medan 308 win är 51.0 mm. Jag har dessutom lagt till ett par jämförande bilder som jag hoppas skall kunna ge ytterligare information- Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted September 2, 2006 Author Share Posted September 2, 2006 Återigen, bug och tack! Synnerligen seriöst hantverk av dig. Många frågor besvarade. Hur laddar jag min 308 optimalt ur kulbanesynpunkt annars? Vill ha den såväl arg som flack men är inte speciellt intresserad av att ha flera laddningar helst då jag har lite kassa erfarenheter av detta. Jagar idag med 11,7 vulkan i huvudsak. Mvh magnus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik Posted September 2, 2006 Share Posted September 2, 2006 Hej Magnus, här finns det säkert massa andra som har spännande erfarenheter och kunskaper att della med sig av. Men om ingen annan utvecklar ämnet skall jag göra ett försök i början av nästa vecka Det vore intressant om du ville utveckla vad det är du söker så blir det enklare att komma med "råd" eller reflektioner. Vilken typ av vilt och vilket skotthåll samt hur din jakt ser ut skulle t ex vara intressant att veta... Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted September 5, 2006 Author Share Posted September 5, 2006 Hej Henrik Min 308 är min slit och släng bössa och jag använder den till allt bortsett från rörlig jakt efter gris och älg pga vikten. (väger över 5 kg inkl benstöd.) Således all vakjakt efter gris, oftast korta håll vilket i sig inte ställer några krav på kulbana. Det som jag bedriver mest för tillfället är rent varmint skytte på räv med skott håll på uppåt 200m i mellanåt. Skjuter in mitt i på 150 men missar då en en ungräv på 60m pga överslaget,detsamma om samma räv befinnit sig på 200. (Vulkan 11.7g) Jag vet, 308 har sina begränsningar som långhållskaliber men bössan skjuter snuskigt bra och jag är eentligen inte intresserad av att byta den. Således vad kan man göra av denna kaliber med rätt kulor och krut rent balistiskt? Mvh Magnus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik Posted September 5, 2006 Share Posted September 5, 2006 Hej Magnus! Detta svar blir en salig blandning av objektiva fakta och subjektivt tyckande men du får försöka sålla ut vad som är vad När det gäller 308:ans begränsning som långhållsvapen håller jag med till fullo, som fd militär prickskytt vet jag att efter 800m blir den först transsonisk och sedan subsonisk och därmed mindre lämplig ;D 200 m är dock inte något långt avstånd ur teknisk eller ballistisk synvinkel (att det sedan kräver träning för att skytten skall vara kapabel på 200m är en annan femma). Jag har själv använt 150 grains kulor till min 308:a i tio år nu och aldrig behövt ångra det. Jag använder TSX om det kan bli aktuellt med vuxna älgar eller gris, Accubond/Scirrocco om hjort/älgkalv är det största viltet som skall fällas och Norma FMJ till gäss. Alla kulorna väger 150 grains och ger identiskt träffläge på 100m, därefter skiljer det lite grann eftersom den ballistiska koefficienten skiljer en del, rent praktiskt har det ingen inverkan om man pratar om skotthåll på ut till 200m. Inskjuten mitt i på 200m ger dessa kulor ett överslag på maximalt cirka 5 cm på 100-150m. För den typen av jakt som du beskriver med lugna skott mot vilt på upp till 200m tycker jag att 308win med 150 grains kulor är helt perfekt, framför allt eftersom du kan kombinera denna med en 9.3x62 för den rörliga jakten. Om du är intresserad av laddata eller något annat är det bara att skicka mig ett PM så skall jag försöka svar efter bästa förmåga. Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted September 5, 2006 Author Share Posted September 5, 2006 Tack igen Henrik, du är min kompis ;D Återkommer om mera konkreta önskemål om laddata. Prickskytt PSG 90 då antar jag, var låg du någonstans? Får skylla min restektioner beträffande avstånd på att jag hade bara AK5 "Bertil" på min tid (den svarta dock) när jag gjorde flygbasjägartjänst. Vilka kikare har svenska försvaret idag, är det Hensoldht? MVH Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts