Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej!

Jag är lite småsugen att skaffa en Merkel RX Helix.

Finns det någon här som har en sådan?

Det finns några saker jag funderar på

1. Hur gör man i situationer då man med en vanlig repeterbössa tar ut slutstycket (tillfällig förvaring, på resa osv. )

2. Då man inte kan ta ut slutstycket blir det omöjligt att köra in en läskstång genom pipan bakifrån, hur gör man med vapenvård? Tar man loss pipan och kör bara därigenom?

3. Är du som har en sådan bössa nöjd, har du synpunkter? 

Hoppas på lite upplysning och tackar i förväg

Mvh

Roland 

Posted

Jag är skitnöjd med min!

1 du tar bort slutstyckshuvudet!

"2du rengör med enbart pipan!

3 jo!

• Like 1
Posted

Tack för det snabba svaret, Ozzian! 

Andra får gärna komma med andra synpunkter och liknande!

Posted

Har köpt en i sommar 8x57 syntetkolv med ställbar kolvkam har ett meopta 1-4 kdot på . Har skjutit en del på älgbanan och är kanon nöjd så otroligt lättskjuten bössa. Sköt även utan optik och det funkade med. Sköt serier när älgen inte hann starta innan skott 2 var på plats . Hel nöjd med den.

• Like 1
Posted

Låter bra LarsB och tack för svaret!

Jag är också inne på 8x57 och syntetkolv. 

Posted

Jag är skitnöjd med min!

1 du tar bort slutstyckshuvudet!

"2du rengör med enbart pipan!

3 jo!

Hmmm...låter bra...men varför ville du sälja din för en tid sen... ;)

• Like 1
Fredrik Håkansson
Posted

Ja ha en i 9,3 och är grymt nöjd! Lätt att rengöra, bara plocka isär! Rolig att skjuta med, Ångrar mig inte ett dugg!

Posted

Hmmm...låter bra...men varför ville du sälja din för en tid sen... ;)

Detta trodde jag att jag svarat på tre -fyra ggr :smile:

Jag gillar bössor kikarsikte och olika kalibrar, jag har helixen i 308 och i 9,3x62 och en r93 i grs stock med 270wsm och 6xc och en 416 Taylor på ingång, men vad ska jag hitta på sedan?

Frugan vill inte ta jägarexamen så då måste jag sälja för att kunna köpa nya bössor även om jag gillar de jag har, det är faktiskt svensk lag på max 7 vapen!

Jag tänker inte köpa svarta vapen eller olagliga för att få testa nytt!

Då kvarstår endast att sälja för att få min sjukdom(testa nytt) tillfredställd!

Jag försöker bla sälja mina swarrar z6i 1-6x24 för att jag är sugen på helia 5 1-5x24, och i detta fallet så handlar det om ekonomi, jag ser ingen anledning att ha mer än 4-5 top of the line kikare, betänk då att z6i inte är dåliga men jag har suget!

Hoppas DR krall förstår min situation bättre nu?

Jag tycker alltså både helixen och r93an är mycket bra vapen som inte strulat/skjuter bättre än mig!

Jag tycker också att z6i och helia 5 2,4-12x56 och helia ki 6-26x56 är skitbra kikarsikten!

Dock vart jag missnöjd med Zeiss varipoint 2,5-10x42 och Zeiss ht 3-12x56och även två Zeiss ht bt 3-12x56, dessa 4 Zeiss är sålda och jag kommer inte att köpa sånt junk mer :wallbash:

ber TS om ursäkt för trådkapningen men ville ännu engång förklara mig!

• Like 1
Posted

Härligt...bra för oss andra som då kan köpa prylar i nyskick för beg.pris :yes:  :wink:  :cool:

Posted

Härligt...bra för oss andra som då kan köpa prylar i nyskick för beg.pris :yes:  :wink:  :cool:

tyvärr helt sant!

• Like 1
Posted

Men helixen är faktiskt över ett år nu och gått över 500 smällar så nyskick är väl att ta i, bättre beg skulle jag nog säga!

• Like 1
Posted

Ähhh...man lever bara en gång...livet är för kort för att ha dåliga leksaker...mm mm. Varandes en pryljokke själv har jag full förståelse...genom sig själv känner man andra. Med åren har jag dock med tvång tyglat mig lite granna... :thumbsup:

Fredrik Håkansson
Posted

Hur mycket ska du ha för swarren z6i ozzian?:)

Posted

För ett par veckor sedan köpte jag ett swarre z6i 2,5-15x56 för 15 vilket varit ett demoex under ett par månader för 15kkr.

Så mitt tips är att försöka ringa runt och höra vad som ska bort ur hyllorna.

Försäljare som man är vet jag ju vilken marginal de har på grejerna och på viss optik har jag sett påslag upp mot 90%. Sen är det inte hela sanningen då kedjor och större butiker har en rätt schysst kickback på större inköp. Undrar vad tillverkningskostnaden är på ett swarre..

Posted

Hej! Har en Merkel som knappt är ett år, var och hårdtesta den, då föll ploppen under pistolgreppet bort. Förstocken lossnade vid repetering och den klicka några gånger inte acceptabelt för en sådan bössa. Merkel borde kunna bättre även på studsare. Läst rätt många nu på forum som är missnöjda kanse skulle få fram det till Merkel, Classic verkar bara förvånade.....