Jump to content

Recommended Posts

Posted

Trodde aldrig jag skulle skriva en tråd i den här arean :D Har blivit fan av Melissa Bachmans YouTube-kanal sen i helgen och plöjt de flesta klippen där. En otroligt charmig och entusiastisk tjej som jagat sen barnsben. Allt är snyggt filmat och redigerat vilket gör det till en fröjd att titta på, tycker jag. Att se Ekberg stappla omkring och bomma på vilt är som att se färg torka i jämförelse :thumbsup: Här är ett exempel:

http://www.youtube.com/watch?v=aiIdN3R2ez8

Men - det jag fascinerats mest över är effektiviteten hos pilarna Melissa använder! Flyktsträckorna hos viltet tycks helt jämförbara med ett lungskjutet vilt. Höll på att smälla av när hon fick fullt genomslag genom en stor svartbjörn bl.a.  :huh:  Det är också svårt att inte dras med i Melissas entusiasm när hon jagar :thumbsup: Jag får nog säga att jag fått upp ögonen för bågjakt på ett annat sätt än tidigare. Det är nåt speciellt med att spänna bågen med muskelkraft och mer eller mindre ljudlöst släppa iväg en pil som tilltalar mig.

Därför är jag nu nyfiken på frågan om vad som händer med eventuell bågjakt i Sverige. Som jag förstår ligger en ansökan inne hos Naturvårdsverket sen drygt 1,5 år tillbaka? Finns det någon annan information kring hur det går med detta?

Jag ska tillägga att jag är definitivt FÖR bågjakt i Sverige och även jakt med revolver (men det sistnämnda kan man nog fetglömma tyvärr). Det verkar finnas en utbredd missuppfattning om att bågjakt är skit för att "då skjuter man på för långa håll", men det kan man ju precis lika gärna göra med kulvapen. Och jag ser bågjakt som riktig JAKT till skillnad från exempelvis "jakt" på 1000 yards som jag mer anser vara skytte mot levande mål.

• Like 2
Posted

Glöm inte att det förmodligen är den absolut roligaste skytteformen :tongue: Samt att det är mycket billigt att övningsskjuta.

I mina stapplande steg mot att någon gång kunna släppa en pil mot vilt(förhoppningsvis tom här i landet), så kommer jag att ingå i ett lag och skjuta "korren" under vintern. Sen siktar jag nog på att gå någon taveltävling, för att framåt sommaren gå jakt-3D skyttetävling.

Under tiden som jag försöker att lära mig hur jag ska behärska bågen, så är det en njutning att se på klipp liknande det här!

Båge är ett "grymt" vapen, bara man har förstånd att använda det på rätt avstånd. Iof så har de flesta compbågarna och många tradbågar kraft nog att fälla en älg på 100m. Naturligtvis med "rätt" pilar, spetsar och övning.

Men ljudet från bågen och vinandet från pilarna når på dom avstånden fram snabbare än pilen. Då hinner bytet reagera och står inte på samma sätt när pilen når fram som när den släpptes.

Hörde någonstans att ca 90% av bågfällt vilt sker inom ca 15 m avstånd. Fast rimligt skytteavstånd är ung jämförbart med hagelvapen.

Sen med jaktspetsarna så har du full sårkanal direkt från att  pilen tränger in i bytet. Jämfört med en kula som inte ger lika stor sårkanal förrens en bra bit in i viltet. Många gånger är sårkanalen tom större i diameter med en pil än med kula.

Tydligen så ska en pil kunna tränga genom ett bogblad på en älg och fortsätta genom älgen och fastna i nästa. Vilket är fullt jämförbart med många klass 1 kalibrar.

Posted

Sen om jag förstått saken rätt, så försöker NNV tiga ihjäl frågan.

Ger dom avslag så är dom tvungna att motivera beslutet. Men det finns inga hållbara argument för ett förbud.

Sen vill dom inte tillåta bågjakt, pga myten om att tjyvjakten skulle öka. Vill du tjyvjaga med båge, så är detta inget problem redan idag. Vem som helst kan köpa det som behövs och gå ut och jaga. Ska du ändå tjyvjaga så spelar det knappast någon roll att man använder ett vapen som inte är tillåtet för jakt.......

Jag hoppas att bågjakten tas upp i positiva ordalag i samband med den nya jaktutredningen.

Posted

Är tämligen övertygad om att båge är ett utomordentligt klantigt val om man nu skulle få för sig att tjuvjaga.

Du kan inte sitta i en bil och spänna den. Du måste ta dig riktigt nära villtet. Svårt att åstadkomma knall och fall. m.m.

// Henrik

Posted

Trodde aldrig jag skulle skriva en tråd i den här arean :D Har blivit fan av Melissa Bachmans YouTube-kanal sen i helgen och plöjt de flesta klippen där. En otroligt charmig och entusiastisk tjej som jagat sen barnsben. Allt är snyggt filmat och redigerat vilket gör det till en fröjd att titta på, tycker jag. Att se Ekberg stappla omkring och bomma på vilt är som att se färg torka i jämförelse :thumbsup: Här är ett exempel:

Men - det jag fascinerats mest över är effektiviteten hos pilarna Melissa använder! Flyktsträckorna hos viltet tycks helt jämförbara med ett lungskjutet vilt. Höll på att smälla av när hon fick fullt genomslag genom en stor svartbjörn bl.a. :huh: Det är också svårt att inte dras med i Melissas entusiasm när hon jagar :thumbsup: Jag får nog säga att jag fått upp ögonen för bågjakt på ett annat sätt än tidigare. Det är nåt speciellt med att spänna bågen med muskelkraft och mer eller mindre ljudlöst släppa iväg en pil som tilltalar mig.

Därför är jag nu nyfiken på frågan om vad som händer med eventuell bågjakt i Sverige. Som jag förstår ligger en ansökan inne hos Naturvårdsverket sen drygt 1,5 år tillbaka? Finns det någon annan information kring hur det går med detta?

Jag ska tillägga att jag är definitivt FÖR bågjakt i Sverige och även jakt med revolver (men det sistnämnda kan man nog fetglömma tyvärr). Det verkar finnas en utbredd missuppfattning om att bågjakt är skit för att "då skjuter man på för långa håll", men det kan man ju precis lika gärna göra med kulvapen. Och jag ser bågjakt som riktig JAKT till skillnad från exempelvis "jakt" på 1000 yards som jag mer anser vara skytte mot levande mål.

Håller med om att Melissa är en rosa förgklick bland jaktfilmsgubbarna. Har också plöjt igenom hennes videos...blir dock en en aning konfunderad över flyktsträckorna med bågjakt...genomslag blir det ju inte ofta....liten anslagskraft i pilen så jag tycker flyktsträckorna är oroväckande långa. Vi får ju dessutom bara se när det går bra troligtvis. Visst är bågen ett vapen mera på djurens villkor men frågan är ändå om inte det är bättre med mer död i ett vapen än bågen kan uppbringa. Jag är skeptisk till den som jaktvapen tyvärr. Kolla exemplevis när hon skjuter kronen på nya Zeeland....det var inte bra, tog långt bak och med en pil. Hjorten tecknar inte och bara rusar iväg, som i de flesta fall. Vem vet hur länge det tog innan den dog?

Hon använder dock riktiga vapen ;-) emellanåt. Men är ju en vandrande reklampelare över en massa prylar som hon tjatar om men filmat i USA får man räkna med det.

Jag blir dock rejält sugen på att åka till USA och jaga vitsvanshjort och i den numerären som finns där.

iPad Tapatalk HD

Posted

Håller med om att Melissa är en rosa förgklick bland jaktfilmsgubbarna. Har också plöjt igenom hennes videos...blir dock en en aning konfunderad över flyktsträckorna med bågjakt...genomslag blir det ju inte ofta....liten anslagskraft i pilen så jag tycker flyktsträckorna är oroväckande långa. Vi får ju dessutom bara se när det går bra troligtvis. Visst är bågen ett vapen mera på djurens villkor men frågan är ändå om inte det är bättre med mer död i ett vapen än bågen kan uppbringa. Jag är skeptisk till den som jaktvapen tyvärr. Kolla exemplevis när hon skjuter kronen på nya Zeeland....det var inte bra, tog långt bak och med en pil. Hjorten tecknar inte och bara rusar iväg, som i de flesta fall. Vem vet hur länge det tog innan den dog?

Hon använder dock riktiga vapen ;-) emellanåt. Men är ju en vandrande reklampelare över en massa prylar som hon tjatar om men filmat i USA får man räkna med det.

Jag blir dock rejält sugen på att åka till USA och jaga vitsvanshjort och i den numerären som finns där.

iPad Tapatalk HD

Var och en är salig i sin tro.... Vissa menar på att 6,5 inte duger till jakt i Sverige, andra menar att skadskjutningarna med hagelvapen är så många att hagel bör förbjudas....

Bågen har en nackdel som inte kan förnekas. Man har ett "skott", sen hinner få, med en pil till innan viltet är borta.

Att bågen skulle vara mer på djurens villkor, är inte sant. Men den kräver "hagelhåll", vilket gör att man kommer närmare viltet än att långskjuta med kula. Det i sin tur ger faktiskt att pilen har mindre risk att drabbas av påverkan från tex vegetation under sin färd, än vad en kula riskerar under sin färd.

Hursom, träffar du dåligt med pilen så är det lika dåligt som att träffa med en kula på samma ställe.

En pil med jaktspets, bär mer död än en 3006 på samma avstånd som man använder bågen. Iom att du har full sårkanal direkt. Pilarna skär en sårkanal som är ung 2-3 tum i diameter direkt vid ingången. Och som sagt, en jaktpil har kraft nog att penetrera ett bogblad och fastna i det andra på en älg. 

Sen kan man inte jämföra anslagsenergi från bågen med kulvapen. Pilen har tunna rakblad som skär, en kula är ju i förhållande rätt trubbig(särskilt när den svampar) och kräva upp till 50x så mycket energi för att kunna tränga in lika långt som en pil och orsaka lika stor sårkanal.

Du kan faktiskt ha genomskott med pil, även om pilen fortfarande sitter i kroppen. Spetsen kan ha gått ut på andra sidan även om du ser skaftet på ingångssidan. De flesta pilar är 75 cm eller längre.

Jag kan hålla med om att jakt med båge kräver bättre omdöme än vid jakt med gevär. Det är mer troligt att chansskott från kulvapen lyckas tränga igenom sly osv och träffa hyffsat nära där du siktar, än vad en pil gör om du skjuter genom buskage. Så är man en person som "bara måste" skjuta på allt vilt som man ser, då kanske det är bättre att vara gevärsskytt. För som bågskytt får du avstå fler skott pga viltet är en aning för långt bort, eller att det finns sly i vägen så du inte har rent skottfält.

De flesta tvivel kring bågarnas förmåga, brukar grunda sig i okunskap om hur bågskytte och pilar fungerar.

Posted

Bågen har en nackdel som inte kan förnekas. Man har ett "skott", sen hinner få, med en pil till innan viltet är borta.

Det tycker inte jag personligen är ett stort problem. Har själv jagat med enkelskottare och även där är det svårt att få iväg ett skott till (på rådjur i regel helt omöjligt) men det innebär ju inte att vi ska förbjuda såna vapen, utan det är jägarens omdöme som är det viktiga. Jag har fått frågor som "hur bra är en K95:a till rådjur på 300 meter?". Ställer man en sån fråga ska man ju definitivt inte skaffa en slik bössa...

En nackdel med båge som jag ser det är att viltet rätt ofta hinner se pilen eller om det är nån annan rörelse och hinna reagera innan pilen träffar, men det verkar inte vara nåt stort problem i de flesta fall. Eller är det ljudet som skrämmer dem? Något är det iaf.

Posted

Det brukar vara ljudet.

Mina pilar lämnar bågen i ca 300 fps (100 m/s). Vid V20 är farten 290 fps.

Skjuter du på 10-20 m så hör viltet naturligtvis bågen eller pilens vinande. Med viltet hinner inte flytta sig innan pilen sitter. Kommer du upp i längre avstånd + 35 m, då hinner viltet reagera och har påbörjat sin flykt. Även om en pil utan problem kan sänka en älg på 100 m och du som skytt med lite träning ganska enkelt kan träffa inom vitalt område. Har älgen hunnit undan i en oberäknelig riktning innan pilen är framme, för ljudet från bågsträngen eller pilens vinljud har mycket tidigare nått fram till älgen. Under "normala" förhållanden kan man höra bågen eller pilarna på dessa avstånd, som människa. Och djur brukar höra bättre.

Det är därför avstånden mycket sällan är över 15-20 m vid bågjakt. Oftast under 15 m.

Posted

Som ni redan noterat själva så är det inte bågen eller pilen som är något problem, utan som i det mesta är det omdömet hos skytten som är viktigt, som bågjägare sätter man sitt

maxavstånd varje år, en del år har man längre andra kortare beror helt på hur mycket man har övat osv. Det tas inte fler "dåliga" skott med båge än vid någon annan jaktform, skulle våga 

säga färre faktiskt.

Man skjuter inte på varska djur, utan man väntar på att de ska se bort eller beta osv, då hinner de inte reagera om man håller sig inom 20 meter, problemet vi långa skott 30 meter och längre

är egentligen inte ljudet utan mera att t.ex. ett rådjur hinner ta 1/2 eller helt steg innan pilen når fram, detta vet/kan man som bågjägare och planerar sina skott i förhållande till rådande situation helt enkelt. Sen finns det olika kulturer, Amerika är det nog mer vanligt med längre håll och naturligtvis är även marken man jagar på avgörande, jagar man på stora öppna områden kräver det längre skott och följaktligen mer av skytten osv.

Allt detta berör man när man går IBEP kurserna, så man vet hur man jagar/skjuter så ljudlöst som möjligt. Effekten kallas för " String jump" när djuret hör båge/pil så det kan man googla lite på om man vill veta mera.