Sir.Hansson Posted October 2, 2013 Share Posted October 2, 2013 Hej!Sitter och letar på nätet nu efter ett par nya jakt kängor eftersom mina gamla har blivit väldigt slitna.Har dock inte lust att betala 2000-3000 kr för ett par eftersom jag är pass skytt och inte hundförare.Det är framför allt inom småvilts jakten som dom kommer att användas.Har någon nått tips på ett par hållbara kängor inom en lämplig prisklass? 500-1500 kr klassen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post mbbohman Posted October 2, 2013 Popular Post Share Posted October 2, 2013 Jag är iofs hundförare men tycker att kängorna idag är tämligen skitdåliga oavsett vad det kostar. Haft kängor från 1000:- till 3500:- men de pajar eller läcker lika fort oavsett märke och skötsel. Min första Chevalierkängor höll bäst, de sprack och såg för jävliga ut men det höll fan tätt ändå. Men när de separerade så var det ju bara att slänga, sen har det bara varit skräp efter det. För ett år sen köpte jag ett par vinterstövlar och i somras ett par sommarstövlar av märket Le Chameau. Inte saknat kängor en enda sekund faktiskt. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sir.Hansson Posted October 2, 2013 Author Share Posted October 2, 2013 Tusen tack för svar jag har provat en hel del olika sorters stövlar (just nu har jag ett par i membran gummi ca 700-800kr) Men anser att dom blir för stela eller för vida uppe vid vaden så jag vill hellre ha ett par kängor. Ett par billigare kängor som håller hyfsat bra vore toppen. Letat på dom flesta hemsidor som t.ex pnjakt, hyltelantmän, racerback mf men kängorna kostar ca 3000kr och det är för mycket i min mening. Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Foxtrot Echo Posted October 2, 2013 Share Posted October 2, 2013 Eftersom mina svindyra Mindle kängor inte längre är täta har jag sedan bockjakten och framåt nyttjat mina drygt 10 år gamla stövlar av samma märke som nämns ovan. Har också reflekterat över hur jäkla bra dom är! Skulle dock inte vilja gå några mångmilamarcher i dem. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sir.Hansson Posted October 2, 2013 Author Share Posted October 2, 2013 Ja men stövlar har jag redan och dom jag har är inte heller några man gärna går några längre sträckor i. Men det är framför allt kängor jag vill ha men tack för svar Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Siggy-Stardust Posted October 2, 2013 Share Posted October 2, 2013 Jag köpte Graninge Sarva som jag är väldigt nöjd med. En snabb sökning på nätet ger dock att priset varierar mellan 2195-3000 kr. Andra sajter att kika efter kängor kan t.ex. vara: http://www.engelsons.se/ http://www.idefixteko.se/ http://www.huntyardberras.com/kangor_stovlar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sir.Hansson Posted October 2, 2013 Author Share Posted October 2, 2013 Kanon tack för tipset! Ska kolla närmare på Chiruca Jokk Kängan Får se vad det är för något:) Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
I-Mats Posted October 2, 2013 Share Posted October 2, 2013 Mina Lundhags är inte närheten av att ha gjort sitt än och de är tjugo år gamla. Buy once, cry once... Med det sagt så kutar jag en del i ett par vanliga vinterkängor av fabrikat Salomon, tror jag gav en tusenlapp för dem. De har hållit bättre än de Meindl jag haft - MYCKET bättre. Sitter jag på pass ovan grundvattennivå brukar jag ha ett par Graninge lågskor som kostade 400:- på rea, de är nog tio år i år. -- Mats.. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Siggy-Stardust Posted October 2, 2013 Share Posted October 2, 2013 Kanon tack för tipset! Ska kolla närmare på Chiruca Jokk Kängan Får se vad det är för något:) Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free Ja, jag såg också den och tyckte det verkade vara nått att undersöka. Lycka till! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mabo Posted October 2, 2013 Share Posted October 2, 2013 Jag har ett par Lundhags som jag ärvde efter farsan när han slutade jaga, tror de är närmre 20 år gamla nu. Bytte snören i somras annars är det inget som helst fel på dem. Skulle jag lyckas slita ut dem så blir det ett par lundhags igen. Som Mats skrev; Buy once, cry once... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JoPe Posted October 2, 2013 Share Posted October 2, 2013 Har inte själv men hört gott om Viking, precis på budgetgränsen =) http://www.xxl.se/Root/Vildmark/Kängor/Jaktkängor/viking-Viking-Hunter-High-GTX-M-Brun/p/1090942_1_Style Annars har jag gärna Haglöfs läder-gortex både låga och höga, men de är några kronor över budgeten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcus.söderlund Posted October 2, 2013 Share Posted October 2, 2013 Kör med viking själv. Ska dock kaseras till våren då dom snart gjort sitt. 1.5år gamla. Jag är nöjd med dom. Lite stel sula men bekväma o gå i är dom. Använder dom även vid grytjakten vilket blir en hel del därav nöjd med 1.5 år. Nästa par blir två arbetskängor modell svindyra o ett par meindle! Kostar inte så ofta så dom får va lite dyra! Ska ju trots allt va bekvämt o där lönar de ej o snåla! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
acoupleunderpar Posted October 29, 2013 Share Posted October 29, 2013 Börjar jag frysa eller blir blöt om fötterna kan jag lika gärna gå hem. Bra skor får kosta hur mycket som helst bara dom håller mig torr, varm och glad. Varvar Meindl, Danner och Tretorn. Med riktigt sköna strumpor Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kaliber88 Posted October 29, 2013 Share Posted October 29, 2013 Muckboots gillar jag! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Älgflugornas Herre Posted October 29, 2013 Share Posted October 29, 2013 Ett par M/90 kängor med plats för raggsockar och värmesula låter väl som precis det du letar efter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hipshot Posted October 29, 2013 Share Posted October 29, 2013 Kängor är svårt, inte alltid att det lönar sig att ösa ut pengar som f-n även om det finns undantag likt Lundhags tex. Jag köpte ett par pissdyra kängor med fina namnet för rätt många år sen. Första jakten frös jag om fötterna och körde och bytte dem omgående till ett par vikingkängor för mindre än halva priset. Dessa höll i 10 år! Därefter har jag kört Viking. Visst, köper man en känga för tusenlappen så förväntar jag mej inte en livslång relation men hög komfort fram tills det är kört. Googlade en snabbis, skulle jag köpa nya kängor idag så hade jag tagit dessa.. http://www.engelsons.se/viking-sapporo De jag använder är av samma typ men lite lättare och kanske inte lika höga skaft. Har högskaftade men när vädret och terrängen kräver detta så väljer jag likt Bohman här ovan gummislangarna.. formligen älskar dem! Om det är gående det handlar om.. Vak så är muckbootens givna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus M Posted October 29, 2013 Share Posted October 29, 2013 Kolla xxl.se. Bättre priser på mycket. Har köpt ett par Haglöfs för 1750kr och det är bra kängor Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hipshot Posted October 29, 2013 Share Posted October 29, 2013 Fan.. ska fundera på detta, känns som det kan vara läge att ta ett par oavsett Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian N Posted October 29, 2013 Share Posted October 29, 2013 Har ju ett par olika, ett par Alt-berg, brittiska kängor, mjuka, underbara, inte dyra runt 1600 kr, hyffsat täta, inte så varma, ett par haglöfs syncro, gore, täta, varma o iofs med bristande hållbarhet, ett par gummitutor, lika dant där de går sönder eftersom. Christian Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Gustafsson Posted October 29, 2013 Share Posted October 29, 2013 Har haft Graninge, Chevalier o 2 par Meindl. Graninge o Chevalier höll runt 2 år. Meindl har hållit bättre men är rätt kalla när man står på pass. Då passar fodrade stövlar bättre då de inte sitter sitter lika hårt. På kängorna brukar jag trä om snörningen o skippa nedersta öglorna så tårna får lite mer spelrum o det hjälper mot kylan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fredrikl Posted October 29, 2013 Share Posted October 29, 2013 Lundhags, men framförallt Jörnkängor. Då har du skor som håller i 10 år eller mer. Tyvärr så kostar dom runt 3000kr. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hubler Posted October 29, 2013 Share Posted October 29, 2013 Har haft ett par Graninge, ett par Lundhags och ett par Meindl men jag lär nog säga att Lundhags och Meindl är suveränt sköna när man väl gått in dem Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts