Popular Post eliassson Posted October 7, 2013 Popular Post Share Posted October 7, 2013 Blev uppringd av en kontaktman vid 5 tiden idag på morgonen. Va posten som hade kört på en gris. Ringde han som körde på påvägen dit men han måste gett fel nr till polisen för det medgavs ej så jag visste ingenting om hur det tagit eller hur stor gris det va. Kom dit och som tur va så va platsen väl utmärkt mitt på en stor åker. Va stubb på ena sidan så jag gissade på att dom hade varit där på natten och skulle gå över vägen och upp i skogen på andra sidan. Började spåra med tikka och hon tog ett spår mot andra hållet utåt stubbåkern och husen. tyckte detta känndes lite konstigt när vi närmade oss trädgården.. så jag bröt där och slog en ring på det hela och hon markerade på andra sidan vägen också och då hamnade vi vid skogskanten så jag provade att släppa henne där. Men hon tog en sväng neråt storavägen 200m sen vände hon. Ringde björn och hörde om han ville hjälpa till men han skulle visst jobba Men men Skithund tänkte jag och provade att spåra med figo istället och se vad han gör. Men mycket riktigt så tog han spåret utåt stubben han med så jag gav det en chans och fortsatte i trädgårdskanten och ner till sjön som låg neranför sen följde vi åkerkanten neråt vägen. Ville inte släppa fören jag passerat vägen så jag spårade 800m i lina innan jag släppte han. Tog inte lång stund innan han tog upp i en åkerkant 400m fram Gick närmre och hör att det är riktigt livat på grisarna vid ståndskallet. Grymtades riktigt bra och det lät som det va rätt många grisar så jag satte mig 50m ifrån och väntade lite för det va precis då det började bli lite ljusare. Stog precis i en åkerkant i en gallring. Vet inte hur många utfall han drog på sig figo där men det värkade som dom va riktigt sura. Så fort han kom lite för nära så attakerade dom han allihop på en gång. Blev lite ljusare och jag gick lite närmre men det va lögn att se om det va någon som va skadad då, va säkert 8-10 grisar. Tillslut gick det loss när dom tröttnade på mig men stannade igen 200m bort på ett litet gudrunhygge. Gick dit och försökte komma intill men det va likandant där dom grymtade som bare den och så fort han kom för nära så attakerade alla. Rätt som det va hamnade jag mitt i flocken så det lät som dom delade på sig och figo drog neråt sjön men jag hade fortfarande gris runt mig men jag hängde på figo istället och hoppades på att han sett ut den som va skadad. Stog still lite intill sjön i vassen innan det drog 300m till och stannade i en självföryngrad dunge på ett gudrunhygge. Kom dit och hör att attakerna fortsätter och jag lyckas ställa mig så jag får bra överblick på ena sidan dungen. Ser en gris skymta i dungen och figo står i kanten och maler på Han får några utfall där mot sig men den grisen värkar inte vara skadad så jag sköt aldrig. Men jag hör att det fortfarande är ett gäng grisar det täta. Går loss igen efter ett tag och tar en sväng i planteringen innan det går tillbaka lite och in i en lite högre plantering som är riktigt tät. Blir stopp mitt i den och jag smyger mig på igen. kommer in så jag skymtar figo på 5m vänster om mig och har en liten lucka på 2-3m lång lite till höger men där står det nog en kvart och han drar på sig några utfall och jag bara skymtar en gris på några meter där, mer ser jag inte. Mer än att jag hör att det är rätt många grisar igen och björkarna rör på sig några meter framför mig när grisarna rör lite på sig. Figo jobbar lite runt om men han börjar bli lite trött ser det ut som eller så är det bara att han håller lite längre avstånd i det täta. Tröttnar tillslut och försöker ta mig fram någon meter till men då gick grisarna loss och det värkar som det va riktigt många igen när dom drog iväg Följer efter och det blev stopp igen 300m fram i sjökanten ute i vassen. Men där är det lite mer vass så det går utåt och stannar nästan längst ut 300m ut kanske. Hänger på och hör en gris gå tillbaka mot land när jag är påväg mot ståndskallet. Men det är nästan lögn att komma tillräckligt nära i vassen. Kommer 10m ifrån innan det går loss och jag ser typ 2 Går runt och gör några försök där ute innan dom hamnar längst ut igen så då provade jag björns knep han berättade om och gick och ställde mig 30m ifrån där jag hade en liten lucka fram till det öppna vattnet. Figo står och skäller på riktigt bra och efter en stund hör jag att dom börjar flytta lite på sig mot mig.. Går sakta men tillslut ser jag att vassen börjar vajja 5m framför mig. Hör ju att det är flera grisar så jag funderar på hur jag bara ska göra för jag har ju inte sett någon skadad.. Men efter ett tag kommer som stilla rakt emot mig och jag skymtar en på några meter i vassen och figo är till höger om mig. Ser lite brunt skymta och försöker hålla rätt på grisen och skjuter. Grisen skriker och dom andra springer runt benen på mig innan jag kommer fram och kan avsluta. Skottet gick in bakom bogen men ut långt bak. Undersöker grisen lite och en frambenet är av... Så man kan ju säga att det va bara ren tur! Men jag har aldrig varit med om något liknande eftersök. Inte för jag gjort så många kanske men det va precis som alla dom andra vägrade lämna den skadade och så fort figo kom för nära så gav dom sig på han. Detta va en grupp på 8-10 grisar som alla vägde runt 40kg. Figo höll på närmre 3 timmar så det va roligt för han 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Minken88 Posted October 7, 2013 Share Posted October 7, 2013 Blev uppringd av en kontaktman vid 5 tiden idag på morgonen. Va posten som hade kört på en gris. Ringde han som körde på påvägen dit men han måste gett fel nr till polisen för det medgavs ej så jag visste ingenting om hur det tagit eller hur stor gris det va. Kom dit och som tur va så va platsen väl utmärkt mitt på en stor åker. Va stubb på ena sidan så jag gissade på att dom hade varit där på natten och skulle gå över vägen och upp i skogen på andra sidan. Började spåra med tikka och hon tog ett spår mot andra hållet utåt stubbåkern och husen. tyckte detta känndes lite konstigt när vi närmade oss trädgården.. så jag bröt där och slog en ring på det hela och hon markerade på andra sidan vägen också och då hamnade vi vid skogskanten så jag provade att släppa henne där. Men hon tog en sväng neråt storavägen 200m sen vände hon. Ringde björn och hörde om han ville hjälpa till men han skulle visst jobba Men men Skithund tänkte jag och provade att spåra med figo istället och se vad han gör. Men mycket riktigt så tog han spåret utåt stubben han med så jag gav det en chans och fortsatte i trädgårdskanten och ner till sjön som låg neranför sen följde vi åkerkanten neråt vägen. Ville inte släppa fören jag passerat vägen så jag spårade 800m i lina innan jag släppte han. Tog inte lång stund innan han tog upp i en åkerkant 400m fram Gick närmre och hör att det är riktigt livat på grisarna vid ståndskallet. Grymtades riktigt bra och det lät som det va rätt många grisar så jag satte mig 50m ifrån och väntade lite för det va precis då det började bli lite ljusare. Stog precis i en åkerkant i en gallring. Vet inte hur många utfall han drog på sig figo där men det värkade som dom va riktigt sura. Så fort han kom lite för nära så attakerade dom han allihop på en gång. Blev lite ljusare och jag gick lite närmre men det va lögn att se om det va någon som va skadad då, va säkert 8-10 grisar. Tillslut gick det loss när dom tröttnade på mig men stannade igen 200m bort på ett litet gudrunhygge. Gick dit och försökte komma intill men det va likandant där dom grymtade som bare den och så fort han kom för nära så attakerade alla. Rätt som det va hamnade jag mitt i flocken så det lät som dom delade på sig och figo drog neråt sjön men jag hade fortfarande gris runt mig men jag hängde på figo istället och hoppades på att han sett ut den som va skadad. Stog still lite intill sjön i vassen innan det drog 300m till och stannade i en självföryngrad dunge på ett gudrunhygge. Kom dit och hör att attakerna fortsätter och jag lyckas ställa mig så jag får bra överblick på ena sidan dungen. Ser en gris skymta i dungen och figo står i kanten och maler på Han får några utfall där mot sig men den grisen värkar inte vara skadad så jag sköt aldrig. Men jag hör att det fortfarande är ett gäng grisar det täta. Går loss igen efter ett tag och tar en sväng i planteringen innan det går tillbaka lite och in i en lite högre plantering som är riktigt tät. Blir stopp mitt i den och jag smyger mig på igen. kommer in så jag skymtar figo på 5m vänster om mig och har en liten lucka på 2-3m lång lite till höger men där står det nog en kvart och han drar på sig några utfall och jag bara skymtar en gris på några meter där, mer ser jag inte. Mer än att jag hör att det är rätt många grisar igen och björkarna rör på sig några meter framför mig när grisarna rör lite på sig. Figo jobbar lite runt om men han börjar bli lite trött ser det ut som eller så är det bara att han håller lite längre avstånd i det täta. Tröttnar tillslut och försöker ta mig fram någon meter till men då gick grisarna loss och det värkar som det va riktigt många igen när dom drog iväg Följer efter och det blev stopp igen 300m fram i sjökanten ute i vassen. Men där är det lite mer vass så det går utåt och stannar nästan längst ut 300m ut kanske. Hänger på och hör en gris gå tillbaka mot land när jag är påväg mot ståndskallet. Men det är nästan lögn att komma tillräckligt nära i vassen. Kommer 10m ifrån innan det går loss och jag ser typ 2 Går runt och gör några försök där ute innan dom hamnar längst ut igen så då provade jag björns knep han berättade om och gick och ställde mig 30m ifrån där jag hade en liten lucka fram till det öppna vattnet. Figo står och skäller på riktigt bra och efter en stund hör jag att dom börjar flytta lite på sig mot mig.. Går sakta men tillslut ser jag att vassen börjar vajja 5m framför mig. Hör ju att det är flera grisar så jag funderar på hur jag bara ska göra för jag har ju inte sett någon skadad.. Men efter ett tag kommer som stilla rakt emot mig och jag skymtar en på några meter i vassen och figo är till höger om mig. Ser lite brunt skymta och försöker hålla rätt på grisen och skjuter. Grisen skriker och dom andra springer runt benen på mig innan jag kommer fram och kan avsluta. Skottet gick in bakom bogen men ut långt bak. Undersöker grisen lite och en frambenet är av... Så man kan ju säga att det va bara ren tur! Men jag har aldrig varit med om något liknande eftersök. Inte för jag gjort så många kanske men det va precis som alla dom andra vägrade lämna den skadade och så fort figo kom för nära så gav dom sig på han. Detta va en grupp på 8-10 grisar som alla vägde runt 40kg. Figo höll på närmre 3 timmar så det va roligt för han Bra jobbat! lita alltid på hunden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Siggy-Stardust Posted October 7, 2013 Share Posted October 7, 2013 Vilken pärs! Men vilken hund du har. Tre timmar är riktigt bra jobbat. Grattis till ett lyckat eftersök. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
N S Posted October 7, 2013 Share Posted October 7, 2013 gott jobbat ! O lite tur ska man ha oxå 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliassson Posted October 7, 2013 Author Share Posted October 7, 2013 Vilken pärs! Men vilken hund du har. Tre timmar är riktigt bra jobbat. Ja han funkar rätt bra bara han hittar dom så brukar han inte vilja släppa men han brukar se ut en gris att skälla på i vanliga fall men här vägrade dom dela på sig konstigt nog Grattis till ett lyckat eftersök. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Urban Posted October 7, 2013 Share Posted October 7, 2013 Härligt jobb. /Urban 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliassson Posted October 7, 2013 Author Share Posted October 7, 2013 gott jobbat ! O lite tur ska man ha oxå tack jag skulle nog vilja säga mycket tur Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
peter24 Posted October 7, 2013 Share Posted October 7, 2013 Bra jobbat 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Musköt Posted October 7, 2013 Share Posted October 7, 2013 Bra jobbat! Måste säga att det var ett märkligt beteende av grisarna. Har aldrig varit med om att att hunden haft mer än en gris på ett eftersök. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrBrowning Posted October 7, 2013 Share Posted October 7, 2013 Grattis! Tur eller gå på känsla, vetesjutton! Bra att det gick vägen! Skönt att hunden fick belöning! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
olofsgård Posted October 7, 2013 Share Posted October 7, 2013 Snyggt jobbat bara att lyfta på hatten. /Reine 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mekus Posted October 8, 2013 Share Posted October 8, 2013 Mycket bra jobbat!! //Mekus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts