Jump to content

Rådjur 5/10

Lagunaseca

Recommended Posts

Har själv en KLM, men det ser ut som du fått ett mkt bättre ämne!

STORT grattis ska du ha!

Häftigt! Hoppas det håller i sig detta att du kan följa jycken utan koppel/lina.. men jag är skeptisk  :biggrin:

Fattade aldrig i vilken led träffen satt, armbågsleden? Finna en skottplats mitt på en åker är svårt.. men nog måste det gå att finna blod där när man väl hittat skottplatsen? Sen funderar jag på detta att om skytten sett rådjuret kuta över åker ca 200 m.. visst borde man kunna se att rådjuret kutar på ett framben?

Oavsett så riktigt fint hundarbete och bra utbildning!

Filmen verkar inte vilja. Provar med ett kort istället. 

Varför blir det ingen bild på filmen, någon som vet?

Något fel på uppladdningen av filen, den är 25k stor och vara i max tio sekunder, men borde vara en minut enligt tidsaxeln.

Första ekipaget kan knappast vara rutinerad som spårar ca 200m o avslutar,,

jättekul att ni löste eftersöket bara forstsätta på den vägen med eftersök o träning ,, :smile:   o varför inte gå spårprov  lättare att få Eftersök om man har-

En meriterad hund- som spårprov sen är det kul att gå provet med,,,

Bra jobbat......vad sa grannen då efter din prestation?

iPad Tapatalk HD

Grattis till en bra prestation.

/Urban

Hatten av ! Grymt bra av Blixten.

L.L köp en Adb ;-)

H.

Japp, det åxå.. bing 'em in bara.. 

:thumbsup:  Kul som fan och ett bevis om att även en mycket ung hund kan använda näsan.

Träffat många som tror de måste vänta med spårträningen eller att äldre spår är så svårt för en unghund osv.

Allt handlar bara om motivation att följa spåret  :wink: 

:thumbsup: Kul som fan och ett bevis om att även en mycket ung hund kan använda näsan.

Träffat många som tror de måste vänta med spårträningen eller att äldre spår är så svårt för en unghund osv.

Allt handlar bara om motivation att följa spåret :wink:

Vill drista mig till att säga, utifrån mina egna hundar som går få eftersök, men jagar desto mer, att unghundarna ofta har preserat bättre på eftersök.

Tror att dom lägger ett annat focus på spåret. Jag är dock ingen expert, utan gör bara 5-10 eftersök/år.

/Urban

Tack för glada tillrop, lite snabba svar på frågor och synpunkter!

- Träffen satt just i armbågen. Halva var av, men satt ändå ihop hyggligt. De sprang iväg alla tre i grupp och han kunde inte se varken skottreaktion, eller någon fel på löpet av något djur efter. Och jag har sett trebenta förut också där det "inte märks" så det låter inte otroligt nu i efterhand. 

- Grannen och ekipaget som var där på fredagskvällen var både ledsna men kanske mest av allt kände de sig "uppläxade" kring att man inte ska ge upp för lätt. En orsak som grannen tänkt på i efterhand är att det gick förbi ett tiotal vildsvin i skogskanten 15 min efter skottet när han fortfarande satt kvar i tornet. Det har säkert påverkat den bayerska viltspårhunden (tror den heter så). Han har fått stryk av vildsvin innan och det kan ju vara anledningen att han inte ville in i skogen... 

- Att ha Blixten lös och kunna gå efter har jag inte en ens tanke på framåt. Men än så länge vill han ha mycket kontakt och vara "hyfsat nära". I söndags var den klart längsta utflykten när han förföljde ett friskt rådjur i ca 5 min. Annars är det inom mindre än minuten och när det var nåt annat i spåret (skadat djur så höll han sig ännu närmare). Och allt jag har varit ute med honom lös, har ju bara varit i rent leksyfte, men kul att se anlagen helt klart!

- Pappan är från Tyskland och mamman är oerhört vass. Båda med bästa jaktprovsmeriter som går att få i Tyskland. Där de vill att KLM ska skälla både på löpa och synintryck och gärna ställa gris bl.a till skillnad mot de helt andra kraven/önskemålen som ställs på uppfödningarna i Sverige. 

- Han har fått "hitta" ett vildsvin som gått 20 m och det var inga problem heller. Å andra sidan var det ett blodspår som var en dm brett hela vägen :). Första vildsvinet han fick lukta på tog det en bra stund innan han vågade sig fram och börja lugga i, medan det andra han fick följa med fram till där det låg, så gick det redan då betydligt snabbare att kaxa upp sig!

Ska försöka få upp filmen så ni får se reaktionen minuten efter skottet mot rådjuret. Det var vad jag fann mig i att få med på film när allt precis hade hänt. 

/Mats

IMG_0976.MOV

• 4 weeks later...

Härligt med ett bra ämne :) Tyvärr har du bara dig själv att skylla på nu om det går åt helvete med injagningen :P