Popular Post Lagunaseca Posted October 8, 2013 Popular Post Share Posted October 8, 2013 I det här forumet trodde jag inte att jag skulle skriva förens till nästa år. Men nu föll det sig som såhär... Jag kommer och min Münsterländervalp kommer ner till jaktmarken som jag delar med en kompis ca 20 mil söder om Sthlm. Anledningen att jag åkt ner var det var stor fest hos en gammal granne till föräldrahemmet och så tänkte jag passa på att motionera och träna valpen när vi väl var ute på landet. Grannen meddelar direkt när jag anländer vid 14-tiden på lördagen att han skjutit på ett kid sent på fredagseftermiddagen/kvällen. Han hade i skottet känt att han dippat med vapnet, så var direkt inne på riktigt låg träff eller ännu troligare bom under djuret. Han hade skottplatsundersökt, utan minsta tecken på träff. Inget hår, inget blod osv. Haft dit en klart rutinerad hund som följt spåren på gärdet fram till skogskanten (ca 200 m), men sen inte intresserat sig mer. Med detta i bagaget och ett par timmars tragglande så tog de beslutet som de hade på känn. Helbom. Djuret friskt. Till saken hör att min kompis är otroligt noggrann, aldrig skulle ta skott om han inte känner sig 99,9% säker. Så det är verkligen en toppenkille att ha jakten med. Hursomhelst. Jag går till skottplatsen med min 15 veckor gamla Münsterhane. Han behövde verkligen rastas efter resan och att ha honom lös på gärdena och i skogen var perfekt start! Vi kommer till skottplatsen Mitt ute på ett stort gärde. I det här läget pratar vi om ca 19 timmar efter skottet, inkl. lite småregn på morgonen. Blixten (hunden) går fritt och intresserar sig väl inte mer än vad en valp gör. Dvs far fram och tillbaka. Jag går mot skogen, och går längs skogskanten och rätt vad det är så piper han iväg in i skogen. Inte i nån rasande takt, men ändå målmedvetet på nåt sätt. Först ungefär 50 m in. Sedan en 90 gradare runt en gammal sommarstuga. Längs med staketet. In i ett ganska snåirgt parti. Det går inte fort utan jag kan enkelt gå med i tempot, men nåt följer han det märks ändå tydligt. När vi kommer ca 200 m in från skogskanten är det ett större dike, han tittar på mig och liksom väntar in mig. Sen hoppar han över. Stannar direkt efter diket och "väntar in" husse återigen. 10 m längre fram börjar en kraftledningsgata. Varvid det på bortre sidan av kraftledningsgatan är en inhägnad med viltstängsel (tallplantor). Han går tre-fyra meter före mig och VIPS så studsar ett rådjur rakt upp och RAKT IN i viltstängslet. 7-8 m från mig och 3-4 m från hunden. Sen går allt i 180. Djuret vänder och är istället på väg bort längs med kraftledningsgatan. Jag får iväg en hagelsmäll (som var det jag hade med mig in i skogen) Man kan väl lugnt säga att jag inte hade räknat med vare sig att hitta ett djur eller ännu mindre att Blixten (hunden) skulle hitta det och jag skulle få skottläge... Hursom; Djuret slår en volt och dödsrycker. Hunden blir helt skogstokig och skäller ute det dödsryckade kidet efter noter. Sen var det HANS kid kan jag lova. Han var både stolt, nervös och uppspelt som ett barn på julafton. Efter massvis med beröm, uttag och godis till Blixten så kunde vi när vi tog ur konstatera att ena frambenet var nästan helt avskjutet dagen innan. Halva leden var av men det hade slutit sig förhållandevis väl, så att hitta blodstänk från det dagen innan förstår jag om det inte var lätt. Fanns ex.vis inte en bloddroppe i legan, som jag antar att den legat i större delen av natten och halva dagen efter. Efter urtag syntes tydligt att såret var från dagen innan, då det infekterats ca 5 cm ner från leden och ett par cm upp från leden. Ja ni förstår själva, att man lär sig oerhört mycket av en sån här sak... Till saken hör att på söndagsmorgonen så stötte samma 15 veckors valp upp tre olika rådjur på en promenad i skogen på ett par km. Det sista följde han utan problem i fem minuter. Undra vad jag fått tag i för underbart litet eftersöks- och jaktmonster ? /MatsIMG_0976.MOV 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lindgren Posted October 8, 2013 Share Posted October 8, 2013 Har själv en KLM, men det ser ut som du fått ett mkt bättre ämne! STORT grattis ska du ha! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lagunaseca Posted October 8, 2013 Author Share Posted October 8, 2013 Filmen verkar inte vilja. Provar med ett kort istället. Varför blir det ingen bild på filmen, någon som vet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Herbert Posted October 9, 2013 Share Posted October 9, 2013 Hatten av ! Grymt bra av Blixten. L.L köp en Adb ;-) H. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
strävhår Posted October 9, 2013 Share Posted October 9, 2013 Du verkar oneklingen ha ett ämne där, Grattis ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hipshot Posted October 9, 2013 Share Posted October 9, 2013 Häftigt! Hoppas det håller i sig detta att du kan följa jycken utan koppel/lina.. men jag är skeptisk Fattade aldrig i vilken led träffen satt, armbågsleden? Finna en skottplats mitt på en åker är svårt.. men nog måste det gå att finna blod där när man väl hittat skottplatsen? Sen funderar jag på detta att om skytten sett rådjuret kuta över åker ca 200 m.. visst borde man kunna se att rådjuret kutar på ett framben? Oavsett så riktigt fint hundarbete och bra utbildning! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Galne Posted October 9, 2013 Share Posted October 9, 2013 Filmen verkar inte vilja. Provar med ett kort istället. Varför blir det ingen bild på filmen, någon som vet? Något fel på uppladdningen av filen, den är 25k stor och vara i max tio sekunder, men borde vara en minut enligt tidsaxeln. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
peter24 Posted October 9, 2013 Share Posted October 9, 2013 Första ekipaget kan knappast vara rutinerad som spårar ca 200m o avslutar,, jättekul att ni löste eftersöket bara forstsätta på den vägen med eftersök o träning ,, o varför inte gå spårprov lättare att få Eftersök om man har- En meriterad hund- som spårprov sen är det kul att gå provet med,,, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kalleanka70 Posted October 9, 2013 Share Posted October 9, 2013 Bra jobbat......vad sa grannen då efter din prestation? iPad Tapatalk HD Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Urban Posted October 9, 2013 Share Posted October 9, 2013 Grattis till en bra prestation. /Urban Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lindgren Posted October 9, 2013 Share Posted October 9, 2013 Hatten av ! Grymt bra av Blixten. L.L köp en Adb ;-) H. Japp, det åxå.. bing 'em in bara.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
N S Posted October 9, 2013 Share Posted October 9, 2013 Kul som fan och ett bevis om att även en mycket ung hund kan använda näsan. Träffat många som tror de måste vänta med spårträningen eller att äldre spår är så svårt för en unghund osv. Allt handlar bara om motivation att följa spåret Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Urban Posted October 9, 2013 Share Posted October 9, 2013 Kul som fan och ett bevis om att även en mycket ung hund kan använda näsan. Träffat många som tror de måste vänta med spårträningen eller att äldre spår är så svårt för en unghund osv. Allt handlar bara om motivation att följa spåret Vill drista mig till att säga, utifrån mina egna hundar som går få eftersök, men jagar desto mer, att unghundarna ofta har preserat bättre på eftersök. Tror att dom lägger ett annat focus på spåret. Jag är dock ingen expert, utan gör bara 5-10 eftersök/år. /Urban Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lagunaseca Posted October 9, 2013 Author Share Posted October 9, 2013 Tack för glada tillrop, lite snabba svar på frågor och synpunkter! - Träffen satt just i armbågen. Halva var av, men satt ändå ihop hyggligt. De sprang iväg alla tre i grupp och han kunde inte se varken skottreaktion, eller någon fel på löpet av något djur efter. Och jag har sett trebenta förut också där det "inte märks" så det låter inte otroligt nu i efterhand. - Grannen och ekipaget som var där på fredagskvällen var både ledsna men kanske mest av allt kände de sig "uppläxade" kring att man inte ska ge upp för lätt. En orsak som grannen tänkt på i efterhand är att det gick förbi ett tiotal vildsvin i skogskanten 15 min efter skottet när han fortfarande satt kvar i tornet. Det har säkert påverkat den bayerska viltspårhunden (tror den heter så). Han har fått stryk av vildsvin innan och det kan ju vara anledningen att han inte ville in i skogen... - Att ha Blixten lös och kunna gå efter har jag inte en ens tanke på framåt. Men än så länge vill han ha mycket kontakt och vara "hyfsat nära". I söndags var den klart längsta utflykten när han förföljde ett friskt rådjur i ca 5 min. Annars är det inom mindre än minuten och när det var nåt annat i spåret (skadat djur så höll han sig ännu närmare). Och allt jag har varit ute med honom lös, har ju bara varit i rent leksyfte, men kul att se anlagen helt klart! - Pappan är från Tyskland och mamman är oerhört vass. Båda med bästa jaktprovsmeriter som går att få i Tyskland. Där de vill att KLM ska skälla både på löpa och synintryck och gärna ställa gris bl.a till skillnad mot de helt andra kraven/önskemålen som ställs på uppfödningarna i Sverige. - Han har fått "hitta" ett vildsvin som gått 20 m och det var inga problem heller. Å andra sidan var det ett blodspår som var en dm brett hela vägen . Första vildsvinet han fick lukta på tog det en bra stund innan han vågade sig fram och börja lugga i, medan det andra han fick följa med fram till där det låg, så gick det redan då betydligt snabbare att kaxa upp sig! Ska försöka få upp filmen så ni får se reaktionen minuten efter skottet mot rådjuret. Det var vad jag fann mig i att få med på film när allt precis hade hänt. /Mats IMG_0976.MOV Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JaktGripen Posted November 4, 2013 Share Posted November 4, 2013 Härligt med ett bra ämne Tyvärr har du bara dig själv att skylla på nu om det går åt helvete med injagningen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts