hallstensson Posted October 9, 2013 Posted October 9, 2013 Funderar starkt på att söka licens på en ljuddämpare. Ska sitta på en t3 varmint 308w, men vilken ska man kolla på i sånna fall? Visst en liten dämpare är ju alltid lättare men tycker att lite större dämpare ser bättre ut, men får ju inte bli överdrivet stor heller och till ett måttligt pris. Vill också ha så lite rekyl som möjligt! Finns det tester på den som har mest rekyldämpning eller är alla ungefär likvärdiga? Tacksam för svar! Quote
sidelock Posted October 9, 2013 Posted October 9, 2013 Aldrig sett något sådant test. Men en rcc t40 passar din spec bra. Quote
ozzian Posted October 9, 2013 Posted October 9, 2013 Nu har jag bar hörsägen på detta , men ljuddämpningen följer rekyldämpningen, alltså mindre ljud mindre rekyl! tester finns i flera jakttidningar, en i sista numret av någon av dem, jaktovapen/vapentidningen/jaktjournalen1 Jag kör med snart 4 st a-tec maxim, bland de bästa men bland de dyrare! Quote
Fredrik Håkansson Posted October 9, 2013 Posted October 9, 2013 Jag tycker du ska köra på en stalon Compact! En lagom stor dämpare. Känner flera stycken som är väldigt nöjd med Compact Quote
hallstensson Posted October 9, 2013 Author Posted October 9, 2013 Okej, men hur upplever ni rekylen med dämpare jämfört med utan? Quote
hallstensson Posted October 9, 2013 Author Posted October 9, 2013 Sen tänkte jag på, vad är det för skillnad mellan a-tec maxim och a-tec maxim Hb. Skulle maxim Hb bli bättre på min varmint pipa? Quote
Mad Mike Posted October 9, 2013 Posted October 9, 2013 Rekyl med resp utan är ungefär lika stor som mellan natt och dag. /Mike Quote
strävhår Posted October 10, 2013 Posted October 10, 2013 Sen tänkte jag på, vad är det för skillnad mellan a-tec maxim och a-tec maxim Hb. Skulle maxim Hb bli bättre på min varmint pipa?Maxim HB är anpassad för just tjocka pipor (Heavy Barrel) tror den sväljer 23mm. Quote
ozzian Posted October 10, 2013 Posted October 10, 2013 den vanliga klarar typ 19,5mm(+- 2mm) jag har 19,3mm pipor och det blir bra! strävhår,,,jag som trodde HB var att dom tålde mer stryk alla magnum Quote
hallstensson Posted October 10, 2013 Author Posted October 10, 2013 Ja jag förstod nästan det strävhår! Eftersom jag har varmint pipa så kanske man skulle satsa på en sån? Har än sålänge hittat en för 3500 på jaktcenter tror jag de hette. Quote
Älgflugornas Herre Posted October 10, 2013 Posted October 10, 2013 Jag tycker att du skall försöka få tillfälle att testskjuta lite med några olika dämpare först. Känna lite på dem, fundera över om du tycker att det är OK att bössan blir klumpigare, diskutera det där med fördel/nackdel av ev pipkapning öga mot öga med de som har dämp. Så kolla om det inte finns någon med dämp i närheten av där du bor och börja där. Antingen blir du såld eller så tycker du att det inte är något för dig. Bra att veta innan man ger sig in i licensprocessen nu för tiden... Quote
strävhår Posted October 10, 2013 Posted October 10, 2013 Ja jag förstod nästan det strävhår! Eftersom jag har varmint pipa så kanske man skulle satsa på en sån? Har än sålänge hittat en för 3500 på jaktcenter tror jag de hette.Har en Maxim på min 7rem och blir det en på 6,5 så blir det en HB. Quote
Älgflugornas Herre Posted October 10, 2013 Posted October 10, 2013 Jag har RCC teleskopiska på ett par vapen och en B&T frontmonterad på ett. Mitt ytterst subjektiva intryck är att B&T är klart mycket bättre. Men det syns ju såklart på priset också. Å andra sidan är det svårt att jämföra då de sitter på vapen med oerhört olika stockning och användningsområde. Så tipset om att försöka prova några olika kvarstår. Quote
hoel Posted October 10, 2013 Posted October 10, 2013 Jag har en V-mac och en RCC. Trivs väldigt bra med båda, RCC är nog mest för pengarna men V-mac slår den men kostar ju desto mer. Ingen super skillnad dock. Quote
acoupleunderpar Posted October 10, 2013 Posted October 10, 2013 Vad sägs om Ase Utra SL5? Den som sitter monterad då man köper Tikka T3 Black edition. Jag sneglar åt det paketet då det verkar vara ett bra insteg. //Niclas Quote
hallstensson Posted October 10, 2013 Author Posted October 10, 2013 Ja de lär ju finnas en uppsjö av dämpare, för mig spelar de ingen större roll vilken dämpare egentligen. De är just det att jag vill få bort lite ljud men framförallt rekylen! Riktigt irriterande när man ligger på 300 m och bössan hoppar till så allt försvinner.. Men dom ska väl inte försämra precision eller ändra träffläge va? Det är ruskigt fin precision i den men vill som sagt bli av med rekylen. Quote
ozzian Posted October 10, 2013 Posted October 10, 2013 nej, skulle vilja påstå att precitionen blir betydligt bättre! Lite mer tyngd mindre rekyl men kröningen måste utföras korrekt om du kapar pipan! 1 Quote
hallstensson Posted October 11, 2013 Author Posted October 11, 2013 Måste man kapa pipan? Förstår att den kommer bygga på 15cm eller va de var med a-tec men vill ju helst inte kapa utan bara lämna in den på gängning. Behöver man nått mer? Eller är det bara att lämna in bössan och dämparen när man får hem den? Quote
ozzian Posted October 11, 2013 Posted October 11, 2013 du måste inte kapa pipan bara gänga! bara lämna in! Quote
hallstensson Posted October 11, 2013 Author Posted October 11, 2013 Okej! Blir nog att isånna fall söka på en a-tec maxima hb (: Har pratat lite med dem på jaktcenter. Quote
DBrown Posted October 12, 2013 Posted October 12, 2013 Jag har en Tikka T3, .308 med Stalon Compact och är mycket nöjd med den. Kapade pipan till 47 cm när jag ändå var igång. Quote
Recommended Posts