JRW Posted November 1, 2013 Share Posted November 1, 2013 Hej! Här om dagen åkte jag längs en landsväg här i krokarna, på håll såg jag att en bil hade stannat till i vägkanten med varningsblinker på. Jag saktade ner och såg nu även ett påkört rådjur liggande vid vägen. Vevade ner rutan och frågade grabbarna som stod utanför bilen hur det gick och om de hade ringt på hjälp. Det hade de, men det hade gått ett tag och de hade redan ringt en andra gång. Djuret var fortfarande vid liv, men kunde inte röra sig (det uppfattade jag aldrig innan, trodde det var död). Jag sa att de skulle ringa igen om det inte kommer nån inom kort och fortsatte min färd. Nu har jag fortfarande inte så värst mycket erfarenhet, jag antar att om jag av någon anledning hade haft en bössa i bilen, hade jag fått avliva rådjuret, eller t.o.m har varit mer eller mindre skyldig att göra det(?) Vad gäller i sådana fall? Om jag t.ex. hade en .22a i bakluckan hade jag då fått avliva djuret med den? Var sätter man skottet i så fall, i skallen? Ni som åker på sådana olyckor, vilken bössa tar ni med er, när ni blir uppringda? Nu var det här inte direkt tätbebyggt område, det kanske spelar in i val av avfångningsmetod också?! Nu har jag gått och funderat över det här ett tag... Det skulle vara intressant att veta vad som gäller och hur ni gör! Mvh Roland Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morris Posted November 1, 2013 Share Posted November 1, 2013 Jag har alltid en kniv i bilen. Både i jobbilen och privat. Åker jag på uppdrag blir det studsaren med öppna riktmedel i skog och mark, är det hus eller tätbebyggt tar jag hagelbocken (om det gäller rådjur). Nu har det hänt ett antal gånger att rådjuret visat sej vara dovhjort men det har hittills fungera med hagel. Jag skjuter i hals/huvud och sticker i hjärtat om inget hinder för detta föreligger Vet att vissa har andra åsikter och det respekterar jag, men detta har visat sej fungera bra för mej.... Sent from my C6903 using Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
peter24 Posted November 1, 2013 Share Posted November 1, 2013 Siktar mellan örat o ögat , frammifrån mellan ögonen Kula,(Hjärnan) Se till att avlägsna folk från platsen så inte vilt stressas i onödan ,, Tänk på ricochett risk med kula,, Har du Hagel så går det bra på nära håll Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
N S Posted November 1, 2013 Share Posted November 1, 2013 Beror lite på hur man tänker med framifrån.. är man i samma höjd som skallen så funkar det men skjuter man mer uppifrån... ska man sikta i ett tänkt kryss där strecken i krysset går från höger öra till vänster öga och vise versa. Mellan ögonen och typ uppifrån på ett liggande djur och kulan går genom näsan utan att träffa vital del som hjärnan. Jagar man tex i gryt med grytrevolver så känner man igen sig ang var man ska sätta kulan i sådana fall som mer uppifrån. Kanske lite svår förklarat... Kniv funkar bra om djuret är så dåligt att det inte kan resa sig. Hagel blire om jag åker på rådjur, eller drillingen... men jag kan inte fästa bösslampan på den så den har jag bara dagtid. Gris o älg så blire givet studsarn. Som sagt tänk på vart kulan tar vägen efter den passerat djuret... Du har inge skyldighet att avliva påkört djur, inte ens om du själv kört på. Men du har rätt att göra det oavsett. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ozzian Posted November 1, 2013 Share Posted November 1, 2013 Du får avliva med 22an som du av nån anledning har i baksätet! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mirva Posted November 1, 2013 Share Posted November 1, 2013 Har tack och lov bara krockat med djur en gång, en råbock rusade in i framskärmen på min bil, ryggen bröts och den blev på plats dock levande. Jag avlivade den med ett järnrör, efter det har jag alltid vass kniv med mig i bilen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JRW Posted November 4, 2013 Author Share Posted November 4, 2013 Tack för alla svar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts