Jump to content

Trafikeftersök Rådjur 6/11

herrmelin

Recommended Posts

Blev utringd att ett rådjur blivit påkört ca 4km hemifrån.

Lastar in wachtel'n, diverse prylar och åker dit. Ringer upp föraren under tiden för att få en så bra beskrivning som möjligt.

Det skulle enligt polisen inte finnas någon uppmärkning, vilket stämde bra.

Får höra av föraren att rådjuret farit rakt upp i luften och landat på "baken" igen. Den hade trippat iväg för egen maskin men med svårigheter.

Hittar platsen och börjar spana av. Har med mig hunden som direkt markerar spåret.

Hinner bara gå knappt 80m så får jag syn på rådjuret som snubblar ner för en brant backe och springer sakta bortåt.

Hade inget bra skottläge, så släpper jycken.

Det tar inte många sekunder innan hunden är ikapp. Hon springer ikapp och sliter ner rådjuret och håller kvar det till jag kommer fram :) Bara att ta bort hunden och avliva djuret. 

Rådjuret som var en fin get hade tagit sig ca 200m från olycksplatsen.

Skönt med snabba avslut på skadade djur.

• Like 2

Gott att höra att det gick bra!

Jag har faktiskt börjat säga nej till eftersök där platsen inte är utmärkt.

hänvisar till lkc att dom får tala med föraren och markera, vända om eller befinna sej på olycksplatsen när jag kommer.

Sista mötet vi hade i organisationen visades statistik och där stod jag med skägget i lådan.

Hm...62% uppklarnings procent, det var ju inte så bra.

(Som ej medlem i förbundet och ej heller hund som gått öppet spår blev man JÄKLIGT granskad) 

Jag påtalade att jag vill se rapporterna och vips vart det endast ETT eftersök som inte var uppklarat

Däremot 4st där olycksplatsen ej lyckades återfinna pga ej utmärkt och föraren pipit vidare, 2 av dessa har gått vidare till fu.