Jump to content

Tax eller Borderterrier?

Jäderjägarn

Recommended Posts

Jäderjägarn

Hej ska köpa en småviltshund till våren som vi ska använda på rådjur, hare och räv.

Ej grytjakt.

Vill veta för och nackdelar med raserna t.ex. drevtid mm.

Nån som har erfarenhet av dem raserna eller någon som vet någon annan liten ras?

Hej ska köpa en småviltshund till våren som vi ska använda på rådjur, hare och räv.

Ej grytjakt.

Vill veta för och nackdelar med raserna t.ex. drevtid mm.

Nån som har erfarenhet av dem raserna eller någon som vet någon annan liten ras?

Fördelen med Taxen är att den är avlad att nyttjas som drivande hund delvis.. att skalla vid vittring (heta spår), och skäller som sagt därefter. Medans terriern så som jag upplever det skallar vid synkontakt. Vet inte om det finns linjer som är skalldrivande ? Nåja buktar nog bättre med taxen än vad det gör med terriern oxså..har jagat med för få terriers dock inga borders..o då har det blitt raka vägen..eller vida bukter ;) Något jag inte upplevt med taxarna om djuren inte varit stötta givetvis. 

Sen angående drevtiderna..finns taxar som driver i timtals med vissa jagar under timman och kan nyttjas flera såter. Har nog iuf mer med injagning o göra. Terriern mja återigen kan inte uttala mig om bordern på så vis men samma sak där ;)

Ett tips på en annan smådrivare är en fauve bara att googla ..P.s finns säkert mera nyttigt att få på benen av andra o lycka till med ditt val :wink:

Är det en lång eller kortdrivare du vill ha? De två raserna är rätt olika.

Vars jagar du ?

En border görs sig oftare bättre i mer vilttäta områden medans taxen endast behöver ett rå för att dagen skall vara räddad.

Det finns border som skäller i löpan, men långt ifrån alla.

För mig blir valet tax alla dagar i veckan! Jagar med båda raserna på min jaktmark och båda har sin charm. Vet inte om du söker en kortdrivare eller något annat men rent jaktmässigt är en tax en fröjd att jaga med. Eftersträvar du att jaga såväl rådjur, hare och räv kan taxen kanske få det svårt med tanke på att dem i de allra flesta fall håller sig till rådjur. Lugna fina drev men låg stresspåverkan på djuren blandat med en otroligt trevlig familjehund. Jag är för tillfället inne på min tredje tax i mitt hittills relativt korta jaktliv, men snart blir det fyra då en vi får tillökning av en liten valp här hemma om cirka 1-2 veckor :)

EDIT: Kontrollera noga innan du tar en taxvalp att det inte finns några spår av diskbråck eller andra ryggsjukdomar. Har fått uppleva den mest hemska av sätt att bli av med jaktkamrat när vi tvingades ta bort honom efter diskbråck.. 

Men ser du till att släktträdet ser bra ut och ingen av föräldrarna har överavlats på så har du en fantastisk jaktkamrat som kommer skänka dig många trevliga stunder i skog och mark!

• Like 1

valet av ras är styrt efter hur du vill jaga tax långa långsamma drev,  terrier korta snabba drev 

skälv älskar jag tax och deras drev sätt men det till trots har jag skafat  mig en Petit basset griffon vendéen , dom har ett liknande drev sätt som taxen men lite bättre frigång ( längre ben )

vilket underlättar vid snö  :yes: 

Jag har provjagat med border ett par gånger och tyckte framförallt att stallet var så dåligt att man inte hörde hunden förrän drevdjuret passerat...

En tax är melodin om man inte bor norröver eller har eländig terräng. Vore det inte för våra mossar hade jag haft tax igen, nu blev det en fauve istället.

Sent from my C6903 using Tapatalk

• Like 1

Jäderjägarn

Är det en lång eller kortdrivare du vill ha? De två raserna är rätt olika.

Vars jagar du ?

En border görs sig oftare bättre i mer vilttäta områden medans taxen endast behöver ett rå för att dagen skall vara räddad.

Det finns border som skäller i löpan, men långt ifrån alla.

Vi jagar i Gästrikland norr om Sandviken.

Är lite fundersam på Borderterrierns drevtider och hur dom skallar?

Hur buktar det med Bordern?

Vet ganska mycket om tax men är lite sugen på border också.

Vi jagar i Gästrikland norr om Sandviken.

Är lite fundersam på Borderterrierns drevtider och hur dom skallar?

Hur buktar det med Bordern?

Vet ganska mycket om tax men är lite sugen på border också.

Då tror jag vi pratades vid på telefon för ett tag sedan om det är Jäderfors som gäller ;-)