Jump to content

Håller på att beställa från KUIU- någon som vill ha något?

Christian N
 Share

Recommended Posts

Jag minns inte, alla mina prylar från K kom med en liten vit flärpig lapp med storleken på, den är så klart väck sedan länge,

men ja prylarna är sydda för feta amerikaner så spänstiga o unga Ålänningar bör mäta sig både en och två gånger innan de beställer för att de skall sitta rätt.  /C

• Like 1
  • Haha 1

• 5 weeks later...
  • 2 years later...
On 9/29/2016 at 2:40 PM, josc72 said:

Kommentarer om hjulbenthet är ok! Visar lite bilder på kläder och lekamen som vägledning i andras funderingar över storlekar när det gäller Kuiu.

Jag har mätt upp den gamla kroppen och är 90 cm i midjan (35"), 100 cm runt höfter och rumpa och 84 cm från grenen till golvet.

Bröstkorg 110 cm (43")och arm 89 cm från centrum nacke och till handleden så som Kuiu skriver i sin storlekstabell. Lite mindre midjeomfång än bröstkorg.

Jag är alltså enligt storlekskartan en large (L) och beställde så. Har valt 34" på byxorna men skulle nog kunna ha 32" eftersom byxorna är väl tilltagna i både midja och längd. Jag är ca 177 cm lång. 

Min uppfattning är att kläderna är ganska rymliga. Byxorna lämnar en del runt midjan och kräver hängslen eller bälte. Benen är långa men inga problem att lägga upp .

Jackan (Guide jkt) lämnar också en hel del utrymme på mitten för att göra plats för några öl. Armar kunde enligt min mening vara lite längre och absolut vidare nedtill. Har man lite underarmar och större händer är de riktigt tight! Kommer kanske att sy i en kil nertill i jackärmen.

Kläderna jag köpt är i stl L (GUIDE jacka och Ulltröjan) och byxor i stl 34", Guide samt CHINOOK. Fleecetröjan, Peloton 240 Full Zip är i medium. Ulltröjan, Ultra Merino 210 Zip-T, som är i L och otroligt skön men ganska stor. Kunde valt en M där också. 

Bilderna i ordning föreställer:

- Mig i front och profil (det fattar nog alla)

- Guide Jacket (L)

- Peloton 240 Full Zip (M)

- Chinook Pant (34")

- Guide Pant (34")

- Ultra Merino Zip-T (L)

Fotografen med pappas mobilkamera heter Hanna, 8 år

20160929_141011.jpg

20160929_141018.jpg

20160929_141449.jpg

20160929_141525.jpg

20160929_141636.jpg

20160929_141737.jpg

20160929_141822.jpg

Lyfter den här tråden då jag kollar på Kuiu-kläder och Guide-stället verkar vara väldigt fint och allround-användbart. Velat ett tag om det, och nu finns inte Guidebrallorna i Verdecamo heller vilket jag nog hade tänkt mig var mest "skogs"-variant..? 

Om jag tänker rätt så verkar Valo passa höstfärger och en del annat, och Vias kanske bäst för vintern..

Det som dock gäckar mig lite är Byxstorlekar. Läser på olika ställen så verkar det som man ska ta en storlek upp, men samtidigt att måtten ska stämma med verkligheten. Min midja är enligt måttbandet 82cm vilket är 32,2835 tum. På jeans har jag haft allt från 30-32" (vissa är ju inte så noggranna med verkligheten där). Förr hade jag 33-34" med bälte just för att jag har spelat hockey en massa år och därmed inte har världens smalaste lår.

Kuiu säger att jag skulle ta den större storleken om jag är mittemellan. Bara det att de anger att deras 32"-byxa ska köpas om man har 81cm midja. 34" om man har 86cm midja.  Och du som har 91cm midja tycker 34" inte sitter för tight? Då låter det ju som jag borde köra på 32" trots allt. 

Hur tycker du byxorna är i låren osv?  Får du underställ under utan vidare?

7 hours ago sexfemåtta sa:

Lyfter den här tråden då jag kollar på Kuiu-kläder och Guide-stället verkar vara väldigt fint och allround-användbart. Velat ett tag om det, och nu finns inte Guidebrallorna i Verdecamo heller vilket jag nog hade tänkt mig var mest "skogs"-variant..? 

Om jag tänker rätt så verkar Valo passa höstfärger och en del annat, och Vias kanske bäst för vintern..

Det som dock gäckar mig lite är Byxstorlekar. Läser på olika ställen så verkar det som man ska ta en storlek upp, men samtidigt att måtten ska stämma med verkligheten. Min midja är enligt måttbandet 82cm vilket är 32,2835 tum. På jeans har jag haft allt från 30-32" (vissa är ju inte så noggranna med verkligheten där). Förr hade jag 33-34" med bälte just för att jag har spelat hockey en massa år och därmed inte har världens smalaste lår.

Kuiu säger att jag skulle ta den större storleken om jag är mittemellan. Bara det att de anger att deras 32"-byxa ska köpas om man har 81cm midja. 34" om man har 86cm midja.  Och du som har 91cm midja tycker 34" inte sitter för tight? Då låter det ju som jag borde köra på 32" trots allt. 

Hur tycker du byxorna är i låren osv?  Får du underställ under utan vidare?

Jo då, jag får nog utan problem på mig precis hur mycket underställ som helst. Jag har inte spelat hockey men åkt massor med slalom och telemark, så lår har jag också. Skulle ändå säga att storlekarna, även om de påstår att de är tighta, är åt det amerikanska hållet. Alltså ganska rymliga. Har du vägarna förbi Östersund kan du prova mina.

• Like 1

8 minutes ago, josc72 said:

Jo då, jag får nog utan problem på mig precis hur mycket underställ som helst. Jag har inte spelat hockey men åkt massor med slalom och telemark, så lår har jag också. Skulle ändå säga att storlekarna, även om de påstår att de är tighta, är åt det amerikanska hållet. Alltså ganska rymliga. Har du vägarna förbi Östersund kan du prova mina.

Tack, då fattar jag. Får måtta mig noggrannt igen oavsett.

Det har jag förvisso (vägarna förbi) eventuellt om x veckor, beroende på hur jobbet ser ut.. Men jag tror också kanske att jag inte nödvändigtvis ändå kan hålla mig så otroligt länge om sakerna jag är intresserad av skulle finnas i lager.

Tycker det låter konstigt bara varför själva midjemåttet på byxorna inte stämmer så väl, allt jag läser online är att deras mått-tabell ska vara rätt exakt mot storleken på själva byxan.

En annan sak om du har möjlighet att svara om det:

Hur tysta är kläderna?

21 hours ago sexfemåtta sa:

Tack, då fattar jag. Får måtta mig noggrannt igen oavsett.

Det har jag förvisso (vägarna förbi) eventuellt om x veckor, beroende på hur jobbet ser ut.. Men jag tror också kanske att jag inte nödvändigtvis ändå kan hålla mig så otroligt länge om sakerna jag är intresserad av skulle finnas i lager.

Tycker det låter konstigt bara varför själva midjemåttet på byxorna inte stämmer så väl, allt jag läser online är att deras mått-tabell ska vara rätt exakt mot storleken på själva byxan.

En annan sak om du har möjlighet att svara om det:

Hur tysta är kläderna?

Kläderna är tysta men inte helt tysta. Mitt bästa tipps är att kolla mina bilder tidigare i tråden, mina mått och sedan titta på hur de sitter. Utifrån det sedan syfta dina egna kläder. Alternativt kolla runt bland de som har och kanske prova.

50 minutes ago, josc72 said:

Kläderna är tysta men inte helt tysta. Mitt bästa tipps är att kolla mina bilder tidigare i tråden, mina mått och sedan titta på hur de sitter. Utifrån det sedan syfta dina egna kläder. Alternativt kolla runt bland de som har och kanske prova.

Ah, låter rimligt för softshell! Har för skojs skull funderat kring detta med tysta kläder sen jag var ute och smög mot en grisåtel en gång nu på sistone. Det enda jag har märkt är helt tyst hittills är ren fleece..

Absolut, har läst igenom hela tråden. Det som är så konstigt bara är att dina kroppsmått liksom inte stämmer mot var Kuius tabeller säger (men kläderna funkade ju iaf), och då blir jag ju fundersam på vad som egentligen stämmer med deras grejer... Har mailat Kuiu och frågat :)

26 minutes ago sexfemåtta sa:

Ah, låter rimligt för softshell! Har för skojs skull funderat kring detta med tysta kläder sen jag var ute och smög mot en grisåtel en gång nu på sistone. Det enda jag har märkt är helt tyst hittills är ren fleece..

Absolut, har läst igenom hela tråden. Det som är så konstigt bara är att dina kroppsmått liksom inte stämmer mot var Kuius tabeller säger (men kläderna funkade ju iaf), och då blir jag ju fundersam på vad som egentligen stämmer med deras grejer... Har mailat Kuiu och frågat :)

Som jag sa, jag tror att deras amerikanska "tight fit" ändå är lite större än vad vi är. Nog för att den svenska populationen blir mer och er överviktig, men vi är ändå inte där än. Vet man med sig att man är lite stor går man upp lite i storlek. Är man liten eller "normalsvensk" går man neråt. Det är inte helt omöjligt att göra en retur eller ett byte heller. 

3 minutes ago, josc72 said:

Som jag sa, jag tror att deras amerikanska "tight fit" ändå är lite större än vad vi är. Nog för att den svenska populationen blir mer och er överviktig, men vi är ändå inte där än. Vet man med sig att man är lite stor går man upp lite i storlek. Är man liten eller "normalsvensk" går man neråt. Det är inte helt omöjligt att göra en retur eller ett byte heller. 

Låter förvisso logiskt. Tack för input, ska se om de svarar också (de har iaf inte byxorna jag skulle vilja ha i lager nu).

• 2 weeks later...
On 8/18/2021 at 8:17 AM, LGH said:

Jag kör Kuiu Guide Pant i stl 34 och du vet hur jag ser ut på ett ungefär. 184 cm och klen men fet. 😂

Kan du möjligen måtta hur stor omkretsen är på själva brallan (där bältet sitter)? Det jag är nyfiken på är om det stämmer med deras tabell, eller om de plussar på lite.