Hoppa till innehåll

Lämplig Eftersökshund?


Anders Johannesson

Recommended Posts

Tänkte fråga om lite tips från den samlade expertisen angående lämplig hund för eftersök. Har i dagsläget ingen hund och skulle gärna ha en egen eftersökshund då jag inte gillar att vara beroende av någon annan om situationen blir aktuell.

Frågor som då dyker upp:

1. Är en eftersökshund enbart en eftersökshund eller kan den ha andra uppgifter också i så fall vilka?

2. Har man en sökhund till alla vilt(ej stora rovdjur)?

3. Tips på lämplig ras, tänk liten och mycket lättlärd.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1) Spåra klövvilt i lina kan alla (nästan) hundar göra, ska du däremot ha en som du släpper som antingen ska ställa det skadade djuret eller riva ner det krävs det mer speciella egenskaper. Men den kan absolut ha andra uppgifter beroende på vilken ras det är. Eller omvänt så kan du använda de flesta jakthundar som eftersökshund.

2) jag tror att man kan träna hunden till att spåra flera olika sorters vilt, men som du nämner så har man nog ofta speciella hundar till stora rovdjur.

3) Spaniel- och retrieverraserna används en hel del till eftersök och dessa räknas ofta till lättlärda raser.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ADB (Österrikisk viltspårhund), är även mellandrivande. Spårar det mesta, även älg, kan avfånga skadat rådjur och dovhjort. Rek. mankhöjd 37 - 39 cm. Se www.svshk.org

där även övriga två andra spårspeciallister finns vilka dock är större. Se även tråden "drivande viltspårhundar" :smile:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skulle jag köpa en eftersökshund blev det en bayrare eller hanoveranare.

/Urban

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller med! En riktig eftersökshund tillika en mellandrivande = ADB. Vill man kompromissa så finns det säkert andra raser men eftersom det skulle vara en mindre hund så förordar jag en ADB. :smile: 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mitt tips..

En hund av drivande ras kan få den lätt irriterande olaten att börja skalla/driva när det börjar bli hett

Då kommer du aldrig ikapp.

Så det där med att både jaga som löshund och att spåra KAN bli en liten konflikt.

Jag själv funderar på Adb eller kanske Tjt att komplettera Fauven med.

Han är duktig men ibland (vid närkontakt) kan det bli drev i spårselen...

För vad det är värt...

Sent from my C6903 using Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En vanlig tax, drever, eller basset? Kanske inte lätt lärd som spanielraserna men utmärkt spårare?

Behöver inte va mycket märkvärdigare väl?

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vilka djur är det frågan om att göra eftersök på?

 

Alla kan, men få kan allt på alla vilt! hur ser dina vänners hundar ut, samarbete och komplettering av den gemensamma hundparken är att föredra, man lär sig så länge ma är med, men börja med allt vilt är kanske att sikta lite högt.

 

Det du i huvudsak jagar själv börja lista dessa vilt, ex mest rådjur, då skulle jag skaffat en hund som är bra rådjursdrivare och lära den att spåra för att använda på eftersök, gjorde tavlan själv i unga år att skaffa en hund för eftersök blev en scharbador men de eftersöken hon fick göra var lätträknade, lärde in henne som stötande på rådjur som var det jag jagade då.

 

Hennes enda trafikjobb var efter två busar som snott en bil och sprungit till skogs, polisen kom o knackade på.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag antar av följdfrågorna att möjligheten att ha en hund till eftersök på "alla" typer av vilt är att glömma. Ser man realistiskt på det hela så skulle jag väl säga att det blir fokus på rådjur och småvilt. Är det nåt som funkar att kombinera tex. Rådjur och hare?

Sen tänker jag att det skulle vara jäkligt kul om det funkade att kombinera med ledhundsjakt. Efter att ha läst lite i andra trådar verkar det ju inte vara särskilt populärt här i landet men norrmännen verkar ju pigga på det. Tänkte det kunde vara kul att ha hunden med sig och smyga på rådjuren men där kanske jag är helt ute och cyklar...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mitt svar kanske borde förtydligas kom jag på....

Det jag direkt tänkte var en eftersökshund för klövvilt. Skulle jag även jaga fågel blev det en labbe.

Eftersom jag, precis som pertan skrev, inte gör så många eftersök per år använder jag mina jakthundar till eftetsök.

Anser dock att det är ganska stor skillnad på en jagande hund och en ren eftersökshund. Vad gäller ras tror jag inte det spelar så stor roll vad man väljer, utan välj utifrån vilken jakthund du vill ha, och kör mycket spårträning med den, både med och utan blod.

/Urban

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag antar av följdfrågorna att möjligheten att ha en hund till eftersök på "alla" typer av vilt är att glömma. Ser man realistiskt på det hela så skulle jag väl säga att det blir fokus på rådjur och småvilt. Är det nåt som funkar att kombinera tex. Rådjur och hare?

Sen tänker jag att det skulle vara jäkligt kul om det funkade att kombinera med ledhundsjakt. Efter att ha läst lite i andra trådar verkar det ju inte vara särskilt populärt här i landet men norrmännen verkar ju pigga på det. Tänkte det kunde vara kul att ha hunden med sig och smyga på rådjuren men där kanske jag är helt ute och cyklar...

Du är inte ute och cyklar alls, det är helt genomförbart att få en hund att markera i vind när vilt finns i krokarna. Skulle påstå att just en labbe skulle vara en bra kandidat.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ska du jaga mest rådjur och hare borde en driver eller Beagle funka bra. För att den ska uppföra sig i spårlina och ev fungera som bandhund efter rå eller älg bör du träna linföringen och spårning så den sitter innan du släpper hunden och börjar jaga in som drivande hund. Drevet är djupare avlat i rasen så det kommer sas mer automatiskt. Det är min teori iaf.

Sent from my GT-I9195 using Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du är inte ute och cyklar alls, det är helt genomförbart att få en hund att markera i vind när vilt finns i krokarna. Skulle påstå att just en labbe skulle vara en bra kandidat.

Håller helt med!

 

Gör och gjort en del sök.

Det finns INGEN hund som gör allt bra och som nämns i tidigare inlägg är det inte till fördel att jaga med en eftersökshund

(Jag lever tyvärr inte som jag lär)

 

Det viktiga är att hunden får gå skarpt så mycket som möjligt, är det ett par eftersök per säsong är det både billigare och bättre för hunden att köpa tjänsten från en eftersöksjägare.

en hund skall ha mycket stimulans  

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag antar av följdfrågorna att möjligheten att ha en hund till eftersök på "alla" typer av vilt är att glömma. Ser man realistiskt på det hela så skulle jag väl säga att det blir fokus på rådjur och småvilt. Är det nåt som funkar att kombinera tex. Rådjur och hare?

Sen tänker jag att det skulle vara jäkligt kul om det funkade att kombinera med ledhundsjakt. Efter att ha läst lite i andra trådar verkar det ju inte vara särskilt populärt här i landet men norrmännen verkar ju pigga på det. Tänkte det kunde vara kul att ha hunden med sig och smyga på rådjuren men där kanske jag är helt ute och cyklar...

Ledhundsjakten är en jaktform i Norge som bygger på deras lagstiftning, jakt o eftersök ska man skilja på, dock kan en bra jakthund även fungera på eftersök, en renodlad eftersökshund är för de som dragit detta till sin spets och sett att inget annat fungerar, vi har eftersöksjägare här som jobbar väldigt aktivt, men det är deras jakthund som gör eftersök, ska du skaffa en hund skaffa en som passar din form av jakt, inte alla andra, du får en en outnyttjad hund i bilen. börja där!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vill bara klargöra..

Vi klarar typ snudd på aldrig spåra ifatt något som går ur legan oavsett om hunden skallar eller ej..

Det vi klarar spåra upp är djur som är döda eller ligger kvar i legan. (Kan ibland funka med förhållskyttar.)

Men hur som, djur som går ur legan kräver hund som kan släppas och själv fixa avslutet, ställa eller ta.

För TS del så har han fått många tips ang många raser och hur de jobbar.

Räknar vi typ hund som spårar, approterar, stöter vilt, kanske till o med ska stå för fågel.

Då är det ju de kontinentala fågelhundarna han ska titta på.

Behöver de inte stå för fågel, så funkar ju tex någon retriever eller Wachtel.

Vill du ha det lite jävligare så är ju en TJT nått o bita i, grytdel får du på köpet :wink:

Men klart bäst är att som du fått tips om att kolla upp vad som finns i hundväg i jaktlaget, vad som ev behövs kompletteras med.

Bekantskapskretsens jakthunds innehav är oxå intressant.

En renodlad eftersökshund är/om man är lite novis.. som jag ser det dumt...

För en eftersökshund ska bli bra krävs det x antal skarpa om året.

Har man inte möjlighet att få tillgång till detta så blir det ungefär som att ha en stövare som får jaga typ 2 ggr om året...

Den lär inte bli så bra som jakthund gissar jag.

Skaffa dig något du kan jaga i de marker du har och spårträna den ordentligt

Lös dina dödsök själv med egen hund.

De gånger du tro dig behöva släpphund så ring in den hjälpen.

Tack NS för att du klargjorde exakt det jag ville framföra

/Urban

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...