Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hur gör man för att öva skytte inför jägarexamen om man inte har nån bekant med tillgång till vapen? Finns det banor där man kan låna/hyra vapen och köpa ammo? Befinner mig i Västeråstrakten. Eller blir alternativet att köpa ett luftgevär att öva med...

När det sen blir dags att köpa vapen så funderar jag på vilken kaliber (klass1) som är billigast att öva med? Tänker inte ladda själv. Vill inte veta vilken som är bäst, bara billigast.

Sen undrar jag över priserna som står på diverse sidor typ: 6,5x55.... 438kr. Om det inte står något antal är det då underförstått att det alltid är 100patroner per ask?

Posted

En hel del skjutbanor som är ägda och drivs av föreningar har sk "föreningsbössor" som brukar agera "prova påbössa" så ring och hör dig för bland de olika skjutbanorna.

6.5x55 eller .308w är väl de kalibrarna folk generellt brukar rekommendera som första bössa, vilket även jag gör :)

100 patroner? Önsketänkande grabben ;)

Posted

Okej dåligt exempel eftersom jag blandade ihop kulor och patroner och dessutom tog pris från en kaliber och skrev en annan i exemplet. Men finns det någon standard som man förväntas ha koll på när det bara står ett pris för det är väl knappast ett styckpris på 438kr per patron.

Posted

JM= jaktmatch kommer i 50 ask. Christian

Posted

1) Finns det banor där man kan låna/hyra vapen och köpa ammo? Befinner mig i Västeråstrakten. 

2) När det sen blir dags att köpa vapen så funderar jag på vilken kaliber (klass1) som är billigast att öva med? 

3) Om det inte står något antal är det då underförstått att det alltid är 100patroner per ask?

1) http://www7.idrottonline.se/VasterasJSK-Skyttesport/

1b) Men luftgevär är inte fel ändå.

2) 6,5x55 eller .308Win (nån rättar mig om jag har fel). Skillnaden är inte stor och beror på tillgång, efterfrågan, tillfälliga överskottspartier, utförsäljning av det som ingen vill köpa o s v. Men också på om man vill köpa 50 st tjugo ggr eller 1000 st en gång.

2b) Väldigt många har ett .22lr bara för träning, men det kanske du redan har eller har tänkt på.

3) Nu har jag inte sett nånstans det inte står, men 20 eller 50 brukar förpackningarna rymma. 438 kan vara vilket som.

• 3 years later...
Posted
På 2013-11-17 at 13:18 Anders Johannesson sa:

Okej dåligt exempel eftersom jag blandade ihop kulor och patroner och dessutom tog pris från en kaliber och skrev en annan i exemplet. Men finns det någon standard som man förväntas ha koll på när det bara står ett pris för det är väl knappast ett styckpris på 438kr per patron.

Jag tar risken och blandar mig in i diskussionen. När jag hämtade min första bössa tidigare i år, passade jag på att köpa övningsplugg, för ett styckpris på 5,35 :-,  men för att få det priset var jag tvungen att köpa 1000 st med en gång. Och då är det billigt. För 438 :- kan du kanske få en ask jaktplugg. Men då är det 20 stycken i asken.

Posted

Priset per ask ammo beror lite på kaliber och märke.
Mitt första klass1 vapen var, och är fortfarande, en Husqvarna 8x57js, till den kostar övningsammo 450kr/asken (50st) och jaktammo ligger på mellan 450 - 800 asken för 20st.

De allra flesta kommer rekommendera .308 eller 6,5x55 som första vapen och det är väl inget fel i det men jag gillar min 8x57js skarpt och den är enligt mig betydligt skönare att skjuta än de 6,5x55'or jag lånat på banan, kanske ingen optimal jämförelse iofs men den jag hade att tillgå när jag tog mitt beslut om vad jag skulle köpa som första klass1.

Sen satt jag såklart i timmar å läste om allas upplevelser med de olika kalibrarna på alla möjliga forum och ju mer jag läste desto mer förvirrad blev jag :)

I slutändan så hade jag nästan bestämt mig för en 308 men som av en slump sprang jag på en 8x57 från 40-talet i nästan nyskick som inte kostade skjortan så då slog jag till, mest av nostalgiska själ skulle jag tro, Husqvarna är ju ändå Husqvarna oavsett vad vissa här på forat tycker om dessa "järnspett" :D 

Men för mig funkar den fint, snäll rekyl och träffar där den ska när skytten gör rätt, dessutom tycker jag den är snygg!
Tror inte du blir direkt missnöjd oavsett vilken kaliber du väljer som förstavapen, du har ju liksom inget att jämföra med och alla är vi olika, men efter ett tag, om du jagar en del, så kanske du kommer vilja byta eller köpa en till av ngn annan kaliber.
Folk här på forat har väl i genomsnitt bytt 10 bössor var :P 

Posted
På 2013-11-17 at 11:18 Anders Johannesson sa:

Hur gör man för att öva skytte inför jägarexamen om man inte har nån bekant med tillgång till vapen? Finns det banor där man kan låna/hyra vapen och köpa ammo? Befinner mig i Västeråstrakten. Eller blir alternativet att köpa ett luftgevär att öva med...

Hej!

Jag bor i Västervik och här funkar det så att  i kursen jägarexamen så ingår en skyttedel, gissar att det är så överallt? När jag läste hade vi skytteträning en gång i veckan från typ april till uppskjutningar i början på juni, det räckte för mig som aldrig hade skjutit med något skarpare än ett luftgevär innan (dessutom var det kul!). Den delen av kursen anordnades av en av jaktskytteklubbarna.  Man var också tvungen att ha klarat teoriprovet för att få gå vidare med skyttet. 

Nu vet inte jag hur du har tänkt eller din vardag ser ut men jag tror mycket på att gå kursen via ett studieförbund. Det tar tid, men det är mycket man ska lära sig och diskussionerna under kursen är ofta bra. Dessutom lär man känna lite folk och det är aldrig fel om man inte har egen mark....

/Lars

Posted
31 minutes ago redtop sa:

Tråden är fyra år gammal. Trådstartaren har fått sin jägarexamen för länge sedan om man kollar hans inlägg.
Bara som en liten upplysning. :)

Jamen ser man på! Den dök ju upp under aktivitet så då tänkte inte jag på att kolla ursprungsinlägget.... 
Ställer mig i lätt rodnande i skamvrån en stund, men hoppas att informationen kan hjälpa någon annan i framtiden istället... ;-)

/Lars

• Like 2
Posted

Kan bara hålla med föregående talare, även om jag tyckte det var liiite konstigt att trådskaparen hade över 400 inlägg men fortfarande hade nybörjarfrågor om priser på ammo etc :P

• Like 1
Posted
37 minutes ago larsak sa:

Jamen ser man på! Den dök ju upp under aktivitet så då tänkte inte jag på att kolla ursprungsinlägget.... 
Ställer mig i lätt rodnande i skamvrån en stund, men hoppas att informationen kan hjälpa någon annan i framtiden istället... ;-)

/Lars

Jag får skämmas tillsammans med dig:blush:.

Posted

Äh, sluta skäms. Det är lätt hänt! :)