laxen Posted November 17, 2013 Share Posted November 17, 2013 Vilken kula använder ni till 308w och varför? pga pris, Ballistic, vikt eller liknande Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliassson Posted November 17, 2013 Share Posted November 17, 2013 Sako hammerhead 11,7grams kör jag med. Körde med oryx innan och ville prova något nytt och främst va det nog för priset jag bytte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kaliber88 Posted November 17, 2013 Share Posted November 17, 2013 Rws kegelspitz , för att Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fredde_fmj Posted November 17, 2013 Share Posted November 17, 2013 Vilken kula använder ni till 308w och varför? pga pris, Ballistic, vikt eller liknande Till min klass ett o då laddar jag själv. Finns laddat o framme Hornady V-max 110 grain - till räv,grävling När andan faller på så ska följande laddas upp Barnes TSX 150 grain - för rådjur främst Barnes TSX 200 grain - för älg, vildsvin Anledningar - inget bly i Barnes TSX, har sett bra tendenser på 100% restvikt, bra svampning vid träff Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ozzian Posted November 17, 2013 Share Posted November 17, 2013 köpeammo så är nog hammerhead ett bra val! ska du ladda så nf i 150 grains, detta har jag valt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danne E. Posted November 18, 2013 Share Posted November 18, 2013 Lapua D46 FMJ. Skjuter tätt och otroligt jämnt, oavsett "årsmodell" på patronerna. Det går utmärkt att skjuta en träffbild, eller innertior, och blanda 5 år gamla och 35 år gamla patroner... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lsjonsson Posted November 18, 2013 Share Posted November 18, 2013 HVA 1900 Lapua FMJ 123 gr o Lapua Mega 150 gr. Dom samskjuter så bra så att jag slipper justera kikarsiktet mellan pappälgen o jakt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tobe Posted November 18, 2013 Share Posted November 18, 2013 Hornady InterBond 150 gr skjuter täääätt används till lite blandat Hornady SST 150 gr när ja vill ha knall o fall. Barnes TTSX 150 gr högvilt. Alla med samma träffläge och laddade till 865 m/s. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hipshot Posted November 18, 2013 Share Posted November 18, 2013 Känner inte att det finns någon anledning att ladda tyngre än 150 gr så bästa laddningen är en Nosler Interbond 150 gr. Den var dock slut sist jag handlade så nu kör jag Hornady Interbond i samma vikt, skjuter lite sämre men inget som stör. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mad Mike Posted November 18, 2013 Share Posted November 18, 2013 Vilken kula använder ni till 308w och varför? pga pris, Ballistic, vikt eller liknande 178 gr Hornady A-max av alla anledningar ovan samt effekt. /Mike Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BigJim Posted November 18, 2013 Share Posted November 18, 2013 178 gr Hornady A-max av alla anledningar ovan samt effekt. /Mike Vad var det för kula som sitter i Hornady:s färdigladdade Zombie-ammo i 308w? Var det en 165:a? /Må Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mad Mike Posted November 18, 2013 Share Posted November 18, 2013 En 168. /Mike Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Outdoorsman Posted November 18, 2013 Share Posted November 18, 2013 Handladdad Nosler E-tip 150 grs. Körde tidigare med Oryx, men vill slippa skära bort mer än nödvändigt och fundera över hur jag hanterar räntor och slaktavfall. Därav kopparkula. Testade med 180 grs E-tip först, men det var för tungt för att det skulle bli vettig skottverkan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BigJim Posted November 18, 2013 Share Posted November 18, 2013 En 168. /Mike Det var bra punsch i dem i båda ändar, så att säga.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hs_merkel Posted November 18, 2013 Share Posted November 18, 2013 Norma Bst 150. Expanderar fort och ger knall och fall verkan. Expanderar bra på längre håll. Relativt flack. Skjuter grymt bra i min bössa. S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian N Posted November 18, 2013 Share Posted November 18, 2013 200 grains TSX i en 308 Win, undrar ens om det går? I ref till frågan ovan, 178 grains A-max är döden med röd spets. Sen kan man alltid blanda bort sig själv och andra i en massa delmoment osv, kulan har plastspets och är en normal Cup and core kula. /CHristian Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Outdoorsman Posted November 18, 2013 Share Posted November 18, 2013 200 grains TSX i en 308 Win, undrar ens om det går? Är mycket tveksam, med tanke på hur djupt man får sätta även 180 grs... och att man får helmantelverkan, om den nu skulle stabilisera, tror jag är givet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian N Posted November 18, 2013 Share Posted November 18, 2013 Jupp precis mina tankar, iofs finns det säkert vapen, med patronlägen som kan hantera extremt långa COL:er men oaktat det att få fart på en sådan kopparslang så att den säkert expanderar blir svårt. Eller med andra ord, rådet till dem som inte är extremt medvetna om vad ni sysslar med, tyngre än 165-68 grain i helmetallkulor är meningslöst ur både 308 Win och 30-06, därtill får ni bara sämre effekt/verkan i viltet med tyngre kula av dessa. /CHristian 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hs_merkel Posted November 18, 2013 Share Posted November 18, 2013 Skjöt sako Hammerhead 200 grains i 2 säsonger helt ok kula. S. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raggarö Posted November 18, 2013 Share Posted November 18, 2013 Apropå TSX/TTSX i .308 så behövs inte 165/168 gr. heller, det behövs bara om man är orolig att man inte lyckas skrämma fart på 150 gr. tillräckligt för att klara NVV´s uråldriga krav................. Raggarö Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Outdoorsman Posted November 18, 2013 Share Posted November 18, 2013 Instämmer. Och efter att ha hoppat ända från 200 grs Oryx till 150 grs E-tip känner jag numera att .308 är en riktig flackskjutare ;-)! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oordning Posted November 18, 2013 Share Posted November 18, 2013 Lapua mega, bra pris så man kan öva mycket med jaktammo och bra effekt i djuren med. Sent from my HTC One using Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted November 18, 2013 Share Posted November 18, 2013 Mega 150gr. Kulbanan har gjort min 243a arbetslös, kulan expanderar alltid tillfredsställande i alla storlekar på vilt och ger ändå fullt acceptabel köttförstöring då den håller ihop bra. Man får självförtroende med en viss kula, tycker jag är hemma därvidlag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrik Posted November 18, 2013 Share Posted November 18, 2013 Jag har under rätt många år använt 150 grains TSX/TTSX i ca 880 m/s till min klövviltsjakt med utmärkt resultat. Jag ser absolut inget skäl till att ladda tyngre kopparkulor än så i en patron som 308win. Oavsett om det har handlat om rådjur, älg, gris eller hjort så har effekten varit bra. För renodlad vakjakt med lugna skott föredrar jag utan tvekan mer ordinära blyspetsar men dessa kräver en lite mer noggrann skottplacering om resultatet skall bli fullgott. Henrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Outdoorsman Posted November 18, 2013 Share Posted November 18, 2013 Har provat en del Mega nu i blystudierna jag håller på med. Instämmer helt när det gäller skottverkan; grymt effektiv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts