marko Posted November 22, 2013 Posted November 22, 2013 Om/när det blir pilbågsjakt.Min fundering är, är det klart vad som är godkänt för jakt.Tänkte ifall man köper grejer redan nu, men ej är godkända när jakten startar. Pilar, spetsar, vilken båge osv. Så vad ska man tänka på ifall det blir jakt.Har som sagt noll koll, men intresse finns. Quote
Kias Husse Posted November 22, 2013 Posted November 22, 2013 På en del ställen som tillåter bågjakt, så är kravet 40 j i anslagsenergi i pilen.... Bra om du har utr för att leverera det iaf. Quote
pelle.l Posted November 23, 2013 Posted November 23, 2013 Kommer nog som sagt att handla om anslagsenergi, dvs lite tyngre pilar. Men med dagens bågar, så är det inga större problem att få iväg en tyngre pil i rejäla farter något större problem. Men, vi får väl se vad NV kommer att ställa för krav på utrustningen. Quote
Kias Husse Posted November 23, 2013 Posted November 23, 2013 40 pund i bågen och över 28" i draglängd så behöver du inte fundera så mycket. Quote
Kias Husse Posted November 23, 2013 Posted November 23, 2013 Kommer nog som sagt att handla om anslagsenergi, dvs lite tyngre pilar. Men med dagens bågar, så är det inga större problem att få iväg en tyngre pil i rejäla farter något större problem. Men, vi får väl se vad NV kommer att ställa för krav på utrustningen. Jag har tyvärr liten tilltro att båge blir lovligt i Sverige. Jag lever på hoppet och försöker förmedla bågens förträfflighet(när den passar). Men tvivlar iaf att byråkratin i landet släpper till. Hoppas på att dom minst tillåter jakt på älg och ner till rå, med båge. Björn,gris, övrigt småvilt och fågel. Får man väl se som en bonus om det blir av.... Quote
pelle.l Posted November 24, 2013 Posted November 24, 2013 Jag har tyvärr liten tilltro att båge blir lovligt i Sverige. Jag lever på hoppet och försöker förmedla bågens förträfflighet(när den passar). Men tvivlar iaf att byråkratin i landet släpper till. Hoppas på att dom minst tillåter jakt på älg och ner till rå, med båge. Björn,gris, övrigt småvilt och fågel. Får man väl se som en bonus om det blir av.... Enl skapligt välinformerade källor, så är det tydligen JÄVLIGT nära. Så bockjakten nästa år kanske sker med båge istället för studsare!! Quote
marko Posted November 25, 2013 Author Posted November 25, 2013 Men hade de inte bågjakt i hägn för prov för ett tag sen. Eller är det bara hörsägnen. Quote
TheMadToad Posted November 25, 2013 Posted November 25, 2013 Enl skapligt välinformerade källor, så är det tydligen JÄVLIGT nära. Så bockjakten nästa år kanske sker med båge istället för studsare!! Måtte dina välinformerade källor vara rätt ute och att du inte skriver så för att ingjuta falskt hopp hos alla oss som önskat svensk bågjakt i julklapp sedan vi först hörde talas om jaktformen Men hade de inte bågjakt i hägn för prov för ett tag sen. Eller är det bara hörsägnen. Jo det stämmer, men det pilotprojektet är nedlagt, och vad jag har sökt så är det svårt att hitta någon slagsutvärdering av det Förmodligen gick det så bra så att det inte fanns något att skriva om för ens fylla en notis i nån jävla kvällsblaska med Quote
vildmark Posted January 12, 2015 Posted January 12, 2015 Blir det någon bågjakt i Sverige? Är riktigt sugen på att köpa en jaktpilbåge..finns ju kraftfulla bågar till vettiga priser.. 50-70lbs. Sen har vi ju lindome bågskytteklubb här i Göteborg...det går även bra att träna hemma. Som det är nu måste man åka utomlands för att skaffa bågjägarelicens och jaga om jag fattat allt rätt. Quote
Baner Posted January 17, 2015 Posted January 17, 2015 Tror inte det blir någon bågjakt än på ett bra tag i Sverige, speciellt inte med MP i regeringen och bara SD i opposition. Skulle börja med en 50-60 poundsbåge, räcker gott och är trevligare att skjuta med. Tänkte själv köpa en ny båge till sommaren, blir nog en Hoyt i kolfiber. Har bara en långbåge att leka med idag. Tror inte det är nån i Sverige som kör kurserna, men går att fixa på Åland iaf. /Baner Quote
josc72 Posted March 27, 2015 Posted March 27, 2015 Färdigt till hösten!? Så har det låtit i många år.... Mååååånga år! 2 Quote
Kias Husse Posted March 28, 2015 Posted March 28, 2015 Det skulle behövas en org som aktivt arbetade för bågjakten. Jag tex har aldrig sett eller läst något opinions bildande inlägg eller argument från bågjägarförbundet i publica medier. MP(och några M politiker har jag för mig. Har tappat bort länken tilll motionerna....) motionerar varje år till riksdagen om att bågjakt inte ska tillåtas. Quote
J S Posted April 18, 2015 Posted April 18, 2015 Tyvärr så ser det rätt kört ut för bågjakten i Sverige. Förbundet har medlemstapp och personer hoppar av styrelsen. Jag själv är inte längre medlem i förbundet p.g.a att jag helt tappat tron på bågjakt i Sverige. Så jag fixar mina egna jakter utomlands numera och skiter i utvecklingen i Sverige. Eller ska vi säga avsaknaden av utveckling. Sanningen är att inte ett skit har hänt med den ansökan som lämnades in 2007 av förbundet. Den lämnade nog inte ens skrivbordslådan hos den som tog emot ansökan. Så nu blir det att frekvent börja besöka Åland för bågjakt och en trevlig afrikaresa igen i höst. =) Quote
Roleinwe Posted April 18, 2015 Posted April 18, 2015 Jag får nog tyvärr hålla med dig, själv hoppade av för några år sedan Det var för mycket inbördes beundran och rövslickeri och väldig lite verkstad. Men det finns ju än så länge bra bågjakt utomlands. Leif Quote
strävhår Posted April 18, 2015 Posted April 18, 2015 SJF har ju inte direkt stått på barrikaderna heller. Quote
MKJ Posted April 18, 2015 Posted April 18, 2015 SJF har ju inte direkt stått på barrikaderna heller. Nä, känns som de har annat viktigare som borde sysselsätta dem också som att täta sina egna medlemsläckor och internträtor. Bågjakt är bara ytterligare en folkdelare. Quote
J S Posted April 20, 2015 Posted April 20, 2015 Bågjägareförbundets problem är avsaknaden av medlemmar. Med mindre än 200 medlemmar i ett förbund så startas inga stora utredningar om frågan och den hamnar strax efter förslag som att öppna ålderdomshem för skogströtta skalbaggar. =) Quote
josc72 Posted April 22, 2015 Posted April 22, 2015 Va!? Infördes den aldrig? Det har jag trott hela tiden.... Quote
josc72 Posted March 27, 2016 Posted March 27, 2016 Ett år sedan sist någon (jag) skrev något här. Blev det någon jakt eller? Vet inte, men jag har fått höra av en sörlänning (igen) att nu är det inte långt undan. Kanske redan nästa år........................... Quote
strävhår Posted March 27, 2016 Posted March 27, 2016 Ett år sedan sist någon (jag) skrev något här. Blev det någon jakt eller? Vet inte, men jag har fått höra av en sörlänning (igen) att nu är det inte långt undan. Kanske redan nästa år...........................Och vart har han fått det ifrån? Ämnet känns stendött, tyvärr. Quote
josc72 Posted March 29, 2016 Posted March 29, 2016 Jag vet att det är stendött! Just därför är det ju så kul att skriva om det. Ännu roligare när en snackpelle säger sig veta att NU är det nära 1 Quote
Recommended Posts