Jump to content

308w fortfarande klass 1 efter blyförbud?

Sajmon

Recommended Posts

Hej Sajmon, jag har använt blyfria alternativ till min 308win i snart tio års tid och jag kan garantera att den klarar klass1 även efter ett eventuellt blyförbud!!

Henrik

Hej Sajmon, jag har använt blyfria alternativ till min 308win i snart tio års tid och jag kan garantera att den klarar klass1 även efter ett eventuellt blyförbud!!

Henrik

Tackar för svaret! Har mest tänkt ha den till toppjakt, rådjur och räv. Hade tidigare en 243w i tankarna men det kan ändå vara skönt att klara klass 1 gränsen och få en ganska allround bössa.

Henrik: Hur är rekylen i en 308w? Om man jämför t.ex med en 30-06.

Hej sajmon, rekyl är ju något väldigt subjektivt men jag upplever rekylen i min 308win som ganska enkel att hantera. Jämfört med 30/06 är rekylen något mindre men den store fördelen gentemot 30-06 är att mynningsflamman blir betydligt mycket mindre på 308:an.

Till de vilt som du räknar upp hade jag utan tvekan valt 150 grains kulor och då blir rekylen ytterligare lite mindre.

Henrik

Jag gillar inte rekyl och är smått skotträdd. Har ägt en 30-06 men sålde den och köpte .308 och med den är jag nöjd. Har en lätt sak, en Sako Finnlight, och behärskar den. Vissa heta laddningar med snabbt krut tyckte jag inte om men när jag böt krut så gick det utmärkt!

Mvh!

Jag testade en Remington VLS för några år sedan. En rejäl pjäs som var fin att skjuta med från stöd men helt hopplös i stående.

Precis som alla Remington så måste trycket justeras innan bössan blev användbar.

För skjutning liggande och sittande är det en mycket trevlig studsare.

I övrigt så är .308W givetvis en perfekt patron för "allroundbruk", både på banan och i skogen.

Av en del vapenskribenter anses den väl inte lika häftig som en del RUM, SAUM och allt vad dom heter - men .308 tar snabbt igen det på att den faktiskt är användbar istället.

Hög egenprecision och mild rekyl gör att den går att träffa med i fältmässiga skjutställningar på olika avstånd.

Och det är långt mycket viktigare än alla kulbanor i världen.

Kort sagt så är .308W ett skitbra val av kaliber både för jakt och sport.

mvh Danne

Guest JonathanE
Jag testade en Remington VLS för några år sedan. En rejäl pjäs som var fin att skjuta med från stöd men helt hopplös i stående.

Precis som alla Remington så måste trycket justeras innan bössan blev användbar.

För skjutning liggande och sittande är det en mycket trevlig studsare.

Bössan var tänkt som en renodlad rådjursracer med ganska stillastående jakt mest ifrån torn, tja en och annan räv skulle inte skada...Mina andra bössor är "såna där" superlätta historier så en "varmintare" är nog inte helt fel för mig....308 verkar mest ekonomisk och allround annars finns den i pipbrännar kalibern 22-250...