Jump to content

Rikard_Wiklund

Recommended Posts

Rikard_Wiklund

God kväll och god jul.

Nu vänder jag mig till er som har erfarenhet av båda dessa hundraserna. Jag kommer skaffa mig någon av dessa i början av 2014 och vill nu få sista infon som ett avgörande.

Jag har själv läst på mycket om båda raser och även varit och besökt oliga hundar (Jämt & Karelare).

Det jag undrar är vilken av dessa lämpar sig bärs, jag jagar älg och gris. Bor i Västragötalands län på landet med min familj med tre barn.

Jag har mycket stor hundvana och kan väldigt mycket om hundpsykologi mm. Har tidigare haft Staffordshire Bullterrier vilket inte är eb jakthund, men det är en ganska krävande hund om man vill ha den exemplarisk som familjehund.

Skulle vara tacksam att få lite mer info av er som har erfarenhet av bägge raser och inte bara en av dem.

Som sagt så bor jag i V-götaland och det är inte alltid jätte kallt, utan kan bli rätt varmt på sommare. Bor 250 meter från havet och skogen bakom huset.

Hur påverkas det både av värmen, kylan, barn, och nya människor?

Otroligt tacksam för svar.

Med vänliga hälsningar Rikard.

Hej Rikard!

Ska jag vara ärlig så förstår jag inte riktigt din frågeställning eller så tycker jag att den är lite annorlunda men ändå något du har funderat på, värme o kyla så är de lika bra gäller även Hälleforsare laikor o gråtussar. Har ju fått en del hundar som varit hos psykolog och blivit värre, bara för att man kan lyfta på en motorhuv blir man inte bilmek lite så funkar den branchen, men det verkar som du har intresserat dig för att förstå hund.

Fråga: valet av ras? hur har du gjort det?

Det kan vara så att du helt enkelt gillar rasen, välj en valp där båda föräldrarna jagar älg o gris, ett av dessa går att byta ut mot björn, karelaren har en smalare avelsbredd i sverige men vet några som går riktigt bra, kan förmedla kontakt, men annars så går de bättre i finland, där är inte rasen lika förstörd av vänstervarvare som den blev här på 70-80-talet

• Like 1

Hej Rikard!

Ska jag vara ärlig så förstår jag inte riktigt din frågeställning eller så tycker jag att den är lite annorlunda men ändå något du har funderat på, värme o kyla så är de lika bra gäller även Hälleforsare laikor o gråtussar. Har ju fått en del hundar som varit hos psykolog och blivit värre, bara för att man kan lyfta på en motorhuv blir man inte bilmek lite så funkar den branchen, men det verkar som du har intresserat dig för att förstå hund.

Fråga: valet av ras? hur har du gjort det?

Det kan vara så att du helt enkelt gillar rasen, välj en valp där båda föräldrarna jagar älg o gris, ett av dessa går att byta ut mot björn, karelaren har en smalare avelsbredd i sverige men vet några som går riktigt bra, kan förmedla kontakt, men annars så går de bättre i finland, där är inte rasen lika förstörd av vänstervarvare som den blev här på 70-80-talet

av nyfikenhet, vad gjorde dom som förstörde rasen och vad menas med förstörd.

gillar karelare, de jag sett och hört!

av nyfikenhet, vad gjorde dom som förstörde rasen och vad menas med förstörd.

gillar karelare, de jag sett och hört!

De avlade på vackra färger fick stora problem med höftleder en del andra sjukdomar som man inte brydde sig om, sen så var det ingen som jagade med hundarna, nu är man på väg tillbaka har inte läst rasbestämmelserna, men border collie är en vallhund och ingen tv-hund om ni minns turbo som var med i snoken, kunde jättemånga tricks men inte klarade den av ett vallprov så den fick inte gå i avel, det är stenhårt i BC klubben och är en räddning för rasen.

Rikard_Wiklund

Med tanke på jakten jag vill göra så är det högvilt på älg.

Jag har kollat runt på olika älghundar och hört mig för om deras bakgrund och linjer.

Jämten vet jag har funnits länge i Sverige medans krelaren inte.

Vet oxå att "vänstervarvare" har en stor tendens att förstöra en ras. Har själv varit uppfödare sedan -06 på staffar (som jag nu lagt bakom mig) och vet att det är alldeles för många som inte tänker på hundens fysik eller mentalitet, utan det ska bara vara ett "fint paket".

Tanken på karelare är att den inte är så gammal i Sverige och då inte förstörd om ni förstår vad jag menar.