Kaliber88 Posted December 30, 2013 Share Posted December 30, 2013 Finns 2 sätt jag vet om. 1a: koka ihop det på låg värme i en gryta först, sen häller du det i formen när det nästan har den konsistensen du vill att den ska ha. 2a: häll allt i en form från början och ha i ca 2-3teskedar maizena/potatismjöl som du blandat i grädden innan du slagit på den. Detta går fortare, men blir inte lika bra =) Gött, tack 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hoel Posted December 30, 2013 Share Posted December 30, 2013 Förrätt: Ingen, orkar inte göra någon. En stor stark i så fall. Huvudrätt: Smörslungade rundbricketter (Läs; stekt falukorv) med små naggande poncherade pastabitar (Läs; kokta mackaroner) Desert: Inverterad ubåt (läs; ett glas med Jäger och ett snappsglas med öl som sänks ned) Borde funka?! Du skämmer allt bort dig! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kaliber88 Posted December 30, 2013 Share Posted December 30, 2013 Förrätt: Ingen, orkar inte göra någon. En stor stark i så fall. Huvudrätt: Smörslungade rundbricketter (Läs; stekt falukorv) med små naggande poncherade pastabitar (Läs; kokta mackaroner) Desert: Inverterad ubåt (läs; ett glas med Jäger och ett snappsglas med öl som sänks ned) Borde funka?! Ja vem fan ordnar finkäk på amatörernas afton Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sidelock Posted December 30, 2013 Share Posted December 30, 2013 För att få grädde att tjockna, blanda med färskost tex philadelphia ca 50/50. Har även hört att mozzarella funkar bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kaliber88 Posted December 30, 2013 Share Posted December 30, 2013 För att få grädde att tjockna, blanda med färskost tex philadelphia ca 50/50. Har även hört att mozzarella funkar bra. Ner i formen eller ska de med kokas? Tack för tipset Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sidelock Posted December 30, 2013 Share Posted December 30, 2013 Häll båda delar i en kastrull och värm på tills osten smält, sen på potatisen. Rör om medan osten smälter. Det stelnar mer och mer vartefter gratängen kallnar sen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
qvarnhill Posted December 30, 2013 Share Posted December 30, 2013 Hur fan lyckas man med potatisgratäng? Brukar ta grädde så de täcker men de blir så rinnigt. Vill ha den fast o krämig.... Pisspotatis Längre tid i ugnen = mer avdunstning av vatten = tjockare gratäng = bättre smak, konsistens och koncentration av de nyttiga kalorierna! Man ska nästan ana en lätt kola/knäcksmak, då har grädden reducerat tillräckligt. Använd ingen matlagningsskit eller lågpris/lågfett variant, det ska vara RIKTIG grädde med 40% fettinnehåll! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ozzian Posted December 30, 2013 Share Posted December 30, 2013 Längre tid i ugnen = mer avdunstning av vatten = tjockare gratäng = bättre smak, konsistens och koncentration av de nyttiga kalorierna! Man ska nästan ana en lätt kola/knäcksmak, då har grädden reducerat tillräckligt. Använd ingen matlagningsskit eller lågpris/lågfett variant, det ska vara RIKTIG grädde med 40% fettinnehåll!äntligen nån som har fattat. kanske bör förklaras att längre tid i ugnen betyder lägre temperatur annars blir det bränt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
qvarnhill Posted December 30, 2013 Share Posted December 30, 2013 äntligen nån som har fattat. kanske bör förklaras att längre tid i ugnen betyder lägre temperatur annars blir det bränt! Japp, 75-90 minuter i 225 grader funkar INTE! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ozzian Posted December 30, 2013 Share Posted December 30, 2013 testa gärna med rättika istället för potatis, ger en kryddigare smak1 Men dessa bör förkokas för att bli av med vätska eller möjligen 3 timmar i 150 grader! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kaliber88 Posted December 30, 2013 Share Posted December 30, 2013 Är nog det jag gör fel, kör på för hög temp. Är 150 ok nån timma om man förkokar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kaliber88 Posted December 30, 2013 Share Posted December 30, 2013 Tack för alla tips! Ska prova två varianter. Börjar koka en variant i traktörpanna, sedan lägger ja in hela pannan i ugnen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ozzian Posted December 30, 2013 Share Posted December 30, 2013 Är nog det jag gör fel, kör på för hög temp. Är 150 ok nån timma om man förkokar?nej 150 grader nån timme under folie sen typ 200 grader i 30 min utan folie så osten får färg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kaliber88 Posted December 30, 2013 Share Posted December 30, 2013 nej 150 grader nån timme under folie sen typ 200 grader i 30 min utan folie så osten får färg Ok Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post qvarnhill Posted December 30, 2013 Popular Post Share Posted December 30, 2013 Tack för alla tips! Ska prova två varianter. Börjar koka en variant i traktörpanna, sedan lägger ja in hela pannan i ugnen. Glöm förkokningen, gör rätt från början så blir det kanon! Potatisgratäng Qvarnhill style: Fast potatis t.ex Asterix, skiva tunnt, gärna på en mandolin eller liknande. Se till att sära på skivorna när du lägger dem i den VÄL, MED SMÖR SMORDA formen. Fyll knappt halvvägs upp i formen. Salta och peppra, peppar i det svenska köket är nymald VITPEPPAR. Strö över finstrimlad purjolök, använd bara det gröna på löken, se till att den är väl sköljd och ordentligt finstrimlad. Du kan vara rejält generös med purjo. Pressa 2-3 vitlöksklyftor, gärna och helst färsk vitlök. Strö också på ett lager med vällagrad riven ost, gärna Västerbotten t.ex. På med topplagret av potatis och salta samt peppra lite på toppen också. Ett par/tre rejäla klickar med SMÖR samt häll på VISPGRÄDDE 40%, strax under det övre potatislagret och in i mitten av ugnen, 175 grader i typ 75 minuter. Kolla med sticka så att pärerna är färdiga rakt igenom och blir det för färgat, täck med lite folie. Sista 5 minuterna i ugnen så strör du lite ost på ovansidan också. Nu ska du ha en välsmakande och krämig gratäng där man ändå fattar att man äter potatis och inte bara nå'n vitlökssmakande gegga. Lycka till å GOTT nytt år! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kaliber88 Posted December 30, 2013 Share Posted December 30, 2013 Glöm förkokningen, gör rätt från början så blir det kanon! Potatisgratäng Qvarnhill style: Fast potatis t.ex Asterix, skiva tunnt, gärna på en mandolin eller liknande. Se till att sära på skivorna när du lägger dem i den VÄL, MED SMÖR SMORDA formen. Fyll knappt halvvägs upp i formen. Salta och peppra, peppar i det svenska köket är nymald VITPEPPAR. Strö över finstrimlad purjolök, använd bara det gröna på löken, se till att den är väl sköljd och ordentligt finstrimlad. Du kan vara rejält generös med purjo. Pressa 2-3 vitlöksklyftor, gärna och helst färsk vitlök. Strö också på ett lager med vällagrad riven ost, gärna Västerbotten t.ex. På med topplagret av potatis och salta samt peppra lite på toppen också. Ett par/tre rejäla klickar med SMÖR samt häll på VISPGRÄDDE 40%, strax under det övre potatislagret och in i mitten av ugnen, 175 grader i typ 75 minuter. Kolla med sticka så att pärerna är färdiga rakt igenom och blir det för färgat, täck med lite folie. Sista 5 minuterna i ugnen så strör du lite ost på ovansidan också. Nu ska du ha en välsmakande och krämig gratäng där man ändå fattar att man äter potatis och inte bara nå'n vitlökssmakande gegga. Lycka till å GOTT nytt år! Tack! Låter super Gott nytt på dig! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ozzian Posted December 30, 2013 Share Posted December 30, 2013 Glöm förkokningen, gör rätt från början så blir det kanon! Potatisgratäng Qvarnhill style: Fast potatis t.ex Asterix, skiva tunnt, gärna på en mandolin eller liknande. Se till att sära på skivorna när du lägger dem i den VÄL, MED SMÖR SMORDA formen. Fyll knappt halvvägs upp i formen. Salta och peppra, peppar i det svenska köket är nymald VITPEPPAR. Strö över finstrimlad purjolök, använd bara det gröna på löken, se till att den är väl sköljd och ordentligt finstrimlad. Du kan vara rejält generös med purjo. Pressa 2-3 vitlöksklyftor, gärna och helst färsk vitlök. Strö också på ett lager med vällagrad riven ost, gärna Västerbotten t.ex. På med topplagret av potatis och salta samt peppra lite på toppen också. Ett par/tre rejäla klickar med SMÖR samt häll på VISPGRÄDDE 40%, strax under det övre potatislagret och in i mitten av ugnen, 175 grader i typ 75 minuter. Kolla med sticka så att pärerna är färdiga rakt igenom och blir det för färgat, täck med lite folie. Sista 5 minuterna i ugnen så strör du lite ost på ovansidan också. Nu ska du ha en välsmakande och krämig gratäng där man ändå fattar att man äter potatis och inte bara nå'n vitlökssmakande gegga. Lycka till å GOTT nytt år! tre klyftor, nja 6 i alla fall! sen gärna 150 grader 80 min med folie, sen 15 min på 175 grader utan folie Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
qvarnhill Posted December 30, 2013 Share Posted December 30, 2013 tre klyftor, nja 6 i alla fall! sen gärna 150 grader 80 min med folie, sen 15 min på 175 grader utan folie Ska man göra vitlöksgratäng, ja då ska man ha 6 klyftor men jag trodde vi snackade potatisgratäng här... Under mina snart 40 år som kock har mitt recept aldrig svikit mig! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ozzian Posted December 30, 2013 Share Posted December 30, 2013 nja väg vit löken och potatisen, är det mer vitlök än potatis så är det en vitlöksgratäng annars inte! sen ska det inte stinka vitlök men tre klyftor är för lite! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mirva Posted December 30, 2013 Share Posted December 30, 2013 Du skämmer allt bort dig! KORV????? Äter du sånt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kaliber88 Posted December 30, 2013 Share Posted December 30, 2013 Ska man göra vitlöksgratäng, ja då ska man ha 6 klyftor men jag trodde vi snackade potatisgratäng här... Under mina snart 40 år som kock har mitt recept aldrig svikit mig! Fan vad nöjd jag är som fått recept av en kock Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mirva Posted December 30, 2013 Share Posted December 30, 2013 Glöm förkokningen, gör rätt från början så blir det kanon! Potatisgratäng Qvarnhill style: Fast potatis t.ex Asterix, skiva tunnt, gärna på en mandolin eller liknande. Se till att sära på skivorna när du lägger dem i den VÄL, MED SMÖR SMORDA formen. Fyll knappt halvvägs upp i formen. Salta och peppra, peppar i det svenska köket är nymald VITPEPPAR. Strö över finstrimlad purjolök, använd bara det gröna på löken, se till att den är väl sköljd och ordentligt finstrimlad. Du kan vara rejält generös med purjo. Pressa 2-3 vitlöksklyftor, gärna och helst färsk vitlök. Strö också på ett lager med vällagrad riven ost, gärna Västerbotten t.ex. På med topplagret av potatis och salta samt peppra lite på toppen också. Ett par/tre rejäla klickar med SMÖR samt häll på VISPGRÄDDE 40%, strax under det övre potatislagret och in i mitten av ugnen, 175 grader i typ 75 minuter. Kolla med sticka så att pärerna är färdiga rakt igenom och blir det för färgat, täck med lite folie. Sista 5 minuterna i ugnen så strör du lite ost på ovansidan också. Nu ska du ha en välsmakande och krämig gratäng där man ändå fattar att man äter potatis och inte bara nå'n vitlökssmakande gegga. Lycka till å GOTT nytt år! King Edward, ingen peppar men frikostigt med kummin aldrig nån annan form av lök utom som du säger några klyftor vitlök, massor av grädde men ingen ost, så ser min potatisgratäng ut. Lagom med salt och mellan varven av potatis och in i ugnen i låg temperatur och lång tid. Mums. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edsvalla Posted December 30, 2013 Share Posted December 30, 2013 Förrätt: Några Norrlands Guld Huvudrätt: Grillad älgfilé och rådjursadel med potatisgratäng Efterrätt: Irish Coffee och en promenad 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ken1 Posted December 30, 2013 Share Posted December 30, 2013 Sonen har bestämt. Det blir Tacos med tillhörande dricka. Efter det marängswiss. Sen ner i baren på med hög Rock n Roll så hundarna slipper höra raketerna. Självklart dartturnering för dom som behagar komma hit Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kalleanka70 Posted December 30, 2013 Share Posted December 30, 2013 Det enda jag har med mig är kronkalvsinnanlår och ryggfile. Resten sköter värden.....ingen aning vad det blir.... iPad Tapatalk HD Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts