Hoppa till innehåll

Får jag avliva en påkörd älg?


josc72

Recommended Posts

Det kan ju inte vara en skyldighet, däremot måste du ju anmäla påkört vilt!

Tänk om gamla agda skulle ut o skära halsen av en älgko?

men däremot kan jag anse att för mig är det en principsak att förkorta lidandet, om det är möjligt!

Och jag får använda vad som jag anser lämpligt för uppgiften, kan ju vara en yxa, men då bör ju djuret vara väldigt skadad, det är inte lämpligt att springa ifatt rådjuret och hugga halsen av det!

Fråga, hur gör ni om ni kör på en hund som bryter ryggen?

Ringer polisen?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Först, personerna hade redan klivit ur bilen när jag kom fram. Undersökning enligt Canadian C-spineRule och min helkroppsundersökning fanns inget som tydde på alvarliga skador. Samma slutsats drog mina kollegor som kom i ambulansen och skickade de skadade med en släkting i egen bil till Östersund för lite omplåstring. Räddningsledaren hade ändå satt på nackkragar.

Sedan ligger platsen nästan så långt bort från detaljplaner man kan komma. Det tog brand över 30 min med blåljus att komma fram. Det känns som allt ändå är lugnt....

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du gjorde helt enligt skolboken! Den RL hade med största säkerhet varit minst lika otrevlig om du inte avlivat älgen när du hade vapen i bilen.

Skönt att folket verkade klara sig bra!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

morris...

ska avliva är väl inte rätt, men du har rättighet att göra detta men inte en skyldighet!

Klart han ska! :-D;-)

Han är jägare och har bössa i bilen...

Det är ju inte gamla tant Agda som frågar?

;-)

Sent from my C6903 using Tapatalk

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fasiken I-Mats ibland så talar vi exakt samma språk. Om man uttrycker sig klart nog så brukar ingen ifrågasätta ordalydelsen efteråt.

:thumbsup:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Helt rätt agerat, sånär som på att du inte sa följande till RL:

"Om du drar så långt in i helvetet du kommer för egen maskin så ska jag gladeligen sparka din korkade röv de sista metrarna!"

 

-- Mats

tror inte det var röven som var korkad.... den sköter ev sitt, men det verkar som att huvudet tagit över rövens jobb, sån skit som munnen kastar ur sig!
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bra gjort!

När jag tog jägarexamen så lärde vi oss att som jägare var det faktiskt en SKYLDIGHET att förkorta lidandet för det vilda, tillvarje pris (förutom fara för andra människor)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bra gjort!

När jag tog jägarexamen så lärde vi oss att som jägare var det faktiskt en SKYLDIGHET att förkorta lidandet för det vilda, tillvarje pris (förutom fara för andra människor)

Jo bra jobbat MEN varför skulle det var en skyldighet för oss jägare?

blir du med andra ord straffad med dagsböter om du inte avlivar djuret?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo bra jobbat MEN varför skulle det var en skyldighet för oss jägare?

blir du med andra ord straffad med dagsböter om du inte avlivar djuret?

du kan bli straffad för djurplågeri om du har en jävla otur just pga av att du är jägare och du har vapen med dej som kan ge djuret en snabb död (kunskap + redskap för snabb död)

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Helt rätt agerat, sånär som på att du inte sa följande till du drar så långt in i helvetet du kommer för egen maskin så ska jag gladeligen sparka din korkade röv de sista metrarna!"

Jag sade faktiskt inte det även om jag tänkte det. Han var sur för att jag som privat inte legitimerade mig direkt som sjuksköterska i jll. Satte förband på ett finger när de kom. Han gick därifrån och började ringa för att kolla upp mig. Han fick se min legitimation. Blev så jävla less att jag åkte därifrån och meddelade sos att ambulansen kunde ringa om de undrade över något. Hade faktisk lite bråttom hem för att ta emot vänner från Göteborg.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

du kan bli straffad för djurplågeri om du har en jävla otur just pga av att du är jägare och du har vapen med dej som kan ge djuret en snabb död (kunskap + redskap för snabb död)

jag får be om ursäkt, men detta tror jag inte på!

Det finns ju tusen undanflykter om du vill hitta dem:

för mycket folk i närheten

dålig ammo

kikaren lossnade igår

du har inte sovit på tre dagar så du klarar inte det just denna gång, bössan är på väg till kompisen för rengöring!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hos oss fick brandkåren ibland ta de djur de avlivat efter trafikolycka. Kan det vara nåt sånt som låg bakom att han blev grinig?

Kniv i bilen har man ju för att skära av bälten vid en olycka.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan tyvärr inte säga med 100% säkerhet att det är straffbart. Men så läre jag mig.

Och hoppas att fler gör lika.

Gott nytt år!! :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan tyvärr inte säga med 100% säkerhet att det är straffbart. Men så läre jag mig.

Och hoppas att fler gör lika.

Gott nytt år!! :)

Jo jag hoppas alla gör likadant jag med , det är ju rätt!
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag får be om ursäkt, men detta tror jag inte på!

Det finns ju tusen undanflykter om du vill hitta dem:

för mycket folk i närheten

dålig ammo

kikaren lossnade igår

du har inte sovit på tre dagar så du klarar inte det just denna gång, bössan är på väg till kompisen för rengöring!

och läser du igen så ser du vad jag skrev men polisen kan komma med vissa andra tex vårdslöshet i trafiken (inte sovit på 3 dygn)

som andra har skrivit så är risken att bli straffad minimal men finns där och sen att du vägrar avliva ett skadat djur pga att du inte vill får stå för dej  jag kommer göra det även om det är folk med bara att be dom flytta sej eller ta kniven

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

och läser du igen så ser du vad jag skrev men polisen kan komma med vissa andra tex vårdslöshet i trafiken (inte sovit på 3 dygn)

som andra har skrivit så är risken att bli straffad minimal men finns där och sen att du vägrar avliva ett skadat djur pga att du inte vill får stå för dej  jag kommer göra det även om det är folk med bara att be dom flytta sej eller ta kniven

stopp nu, jag skrev att ts gjorde helt rätt, jag skulle gjort detsamma, och jag har även skrivit att för mig är det självklart att avliva ett trafikskadat vilt MEN det kan inte vara straffbart att låta bli!

tror att jag ska avsluta med detta!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Man får avliva om man VILL!

Vill man så ska det göras på lämpligt sätt.

Först om det görs på felaktigt sätt kan man dömmas för djurplågeri.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

TS har gjort helt rätt !

Bra jobbat, hatten av !

 

Klart ni får avliva ett trafikskadat vilt med alla till buds stående medel.

Dock får man inte tillfoga mer lidande.

Ni eller föraren är dock inte enl lag skyldiga att göra det. 

Vore det så ska alla bilförare själva avlivat det de kört på.

Fungerar inte helt enkelt..

 

Se det såhär..

Vi som är i NVR och gör eftersök på trafikskadat vilt.

Om vi va enl lag skyldiga att avliva då blir det rätt komplicerat....

 

I så fall skulle det vara straffbart att misslyckas med ett eftersök....

Det skulle bli helt tomt i eftersökarleden...

 

Jag ser inga konstigheter alls i detta.

 

Vi har rätt att avliva men ingen skyldighet.

 

Som jägare och under jakt och vilt skadas är vi skyldiga att vida åtgärder för eftersök.

Men misslyckas e-söket av en eller annan anledning så blir vi inte lagförda för detta.

Så du menar att det är helt ok att avsluta ett vilts plågande med kniv om man inte har en bössa i bilen?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...