Hoppa till innehåll

Får jag avliva en påkörd älg?


josc72

Recommended Posts

Ja det är klart.

Hur man avlivar eller vad man använder spelar ingen roll.

Men det får som sagt inte tillfoga mer lidande,alltså göra processen utdragen.

Handlar om nödläge tror jag...

Har du kniv och vet hur man gör är det inga problem.

Men vet du inte hur, så låt bli...

 

Brukar hänvisa till nått fal där man avlivade en älg med motorsåg....

Den killen åkte dit för djurplågeri, det tog för lång tid att såga av huvudet med motorsåg helt enkelt....

 

Men har jag tex bössa med fel kaliber för viltet funkar det att tex sätta en 22 long på rätt ställe, eller en hagelsmäll.

Eller slå ett rådjur i skallen med en yxa.

Slå ihjäl en grävling, räv, hare med hammare osv.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så du menar att det är helt ok att avsluta ett vilts plågande med kniv om man inte har en bössa i bilen?

Det måste vara ok, OM du förkortar lidandet på ett bra sätt!
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja det är klart.

Hur man avlivar eller vad man använder spelar ingen roll.

Men det får som sagt inte tillfoga mer lidande,alltså göra processen utdragen.

Handlar om nödläge tror jag...

Har du kniv och vet hur man gör är det inga problem.

Men vet du inte hur, så låt bli...

 

Brukar hänvisa till nått fal där man avlivade en älg med motorsåg....

Den killen åkte dit för djurplågeri, det tog för lång tid att såga av huvudet med motorsåg helt enkelt....

 

Men har jag tex bössa med fel kaliber för viltet funkar det att tex sätta en 22 long på rätt ställe, eller en hagelsmäll.

Eller slå ett rådjur i skallen med en yxa.

Slå ihjäl en grävling, räv, hare med hammare osv.

 

Ok! Tack för det Niklas! :smile:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

 

 

Men har jag tex bössa med fel kaliber för viltet funkar det att tex sätta en 22 long på rätt ställe, eller en hagelsmäll.

 

 

Bara av ren vetgirighet: Ponera att jag anländer till en älgolycka med 22lr eller hagelbössa i bilen. Var sätter jag skottet för att få så snabb död som möjligt? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du måste skjuta i älgens hjärna. Tex från sidan vid öronroten lite snett frammåt.

Osäker på om en 22 long går igenom pannbenet på en älg. Finns många olika laddningar i den kalibern.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så du menar att det är helt ok att avsluta ett vilts plågande med kniv om man inte har en bössa i bilen?

Jag har använt kniv, domkraft, storjävla sten och pistol vid de tillfällen jag hamnat i såna situationer. Hade jag haft jaktbössan med skulle jag använt den.

 

-- Mats

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har använt kniv, domkraft, storjävla sten och pistol vid de tillfällen jag hamnat i såna situationer. Hade jag haft jaktbössan med skulle jag använt den.

 

-- Mats

Ok!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag vet folk som slaktat tamboskap, tjurar med 22 long mellan ögonen.

Stinger tror jag de använde.

 

Som sagt så med rätt kula så går det säkert genom pannbenet på en älg och om där är kraft kvar så inte behövs det särledes mycket till kraft när kulan väl gått genom pannbenet då är den ju i hjärnan lixom.

 

Men skallbenet är inte lika tjock vid öronroten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag vet folk som slaktat tamboskap, tjurar med 22 long mellan ögonen.

Stinger tror jag de använde.

Som sagt så med rätt kula så går det säkert genom pannbenet på en älg och om där är kraft kvar så inte behövs det särledes mycket till kraft när kulan väl gått genom pannbenet då är den ju i hjärnan lixom.

Men skallbenet är inte lika tjock vid öronroten.

Stinger duger med råge! Vet en kille som sköt en tamtjur i skallen på 15m i pannan och den slog i backen direkt.

Även varit med och slaktat tamkor. Då användes 22lr high speed eller vad den heter:) går igenom gör den defenitivt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Efter att ha testat avliva en ren med 17HMR med väl godkänt resultat och har läst att man lyckats få ihjäl elefant med 22lr så tror jag inte att valet av ammunition för avlivning har så stor betydelse. En välplacerad blykladd från en 22lr ska man inte underskatta.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok då har ni rätt. Själv fått en 22 i näven på 2 meter o den gick inte igenom. Därav min skepsis.

öh ok vad gick den kulan igenom först

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok då har ni rätt. Själv fått en 22 i näven på 2 meter o den gick inte igenom. Därav min skepsis.

Kula o fabrikat ?

Låter typ som en saga...

Men det finns extremt svagt laddade 22:or så det är väl inte helt omöjligt..

Sen så beror det väl på om kulan gick på tvärs eller rakt in ?

Viss skillnad på om den går in vid tumme och mot lillfinger eller rakt in i handflatan.

 

Förresten... bara för undvika missförstånd...

Du är med på att vi snackar 22 long, (krutvapen) inte luftvapen som oxå ibland kallas 22:a om kalibern är 5,6mm. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok då har ni rätt. Själv fått en 22 i näven på 2 meter o den gick inte igenom. Därav min skepsis.

Sköts den iväg från något vapen eller var det någon som kastade kulan på dig?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kula o fabrikat ?

Låter typ som en saga...

Men det finns extremt svagt laddade 22:or så det är väl inte helt omöjligt..

Sen så beror det väl på om kulan gick på tvärs eller rakt in ?

Viss skillnad på om den går in vid tumme och mot lillfinger eller rakt in i handflatan.

Förresten... bara för undvika missförstånd...

Du är med på att vi snackar 22 long, (krutvapen) inte luftvapen som oxå ibland kallas 22:a om kalibern är 5,6mm.

Jag är med på noterna, det var 22 long skjuten ur en savage halvauto.

Vad det var för kula vågar jag inte svara på. Det var för ca 10 år sedan innan jag började min jaktliga bana.

Iaf så stannade den i handen där den sedan fick opereras ut. Jag fick med kulan hem i ett provrör. Borde ha den någonstans!

Kulan gick in 3-4cm nedanför tummen mot armen sett och stannade nedanför båtbenet mellan tumme o pekfinger.

Detta var iaf vad jag baserade min teori på då jag trodde den var för klen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

På den tiden vi hade jordbruk, (dvs för mer än 50 år sen, innan jag var född), så avlivades alla djur hemma med .22LR. Dåförtiden tror jag dessa patroner var svagare laddade än dagens standardammo.

Tjurar, hästar, kor, getter, får, grisar mm.

 

De ritade två streck innan, från hålet i vä öra till höger öga och tvärtom på andra sidan. Där strecken möttes i ett kors var där man skulle skjuta.

Lyckades alltid.

Tror det skulle funka bra på älg med.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är med på noterna, det var 22 long skjuten ur en savage halvauto.

Vad det var för kula vågar jag inte svara på. Det var för ca 10 år sedan innan jag började min jaktliga bana.

Iaf så stannade den i handen där den sedan fick opereras ut. Jag fick med kulan hem i ett provrör. Borde ha den någonstans!

Kulan gick in 3-4cm nedanför tummen mot armen sett och stannade nedanför båtbenet mellan tumme o pekfinger.

Detta var iaf vad jag baserade min teori på då jag trodde den var för klen.

Då låter det som att kulan kan ha passerat ett par andra ben innan den fastnade i båtbenet, rätt ordentlig penetration kan tyckas. Och en ful skada på ledytan förmodligen?

Jacob

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...