Jump to content

Får jag avliva en påkörd älg?

josc72

Recommended Posts

Ok då har ni rätt. Själv fått en 22 i näven på 2 meter o den gick inte igenom. Därav min skepsis.

Då måste det varit något fel på kulan eller så har du valkar i handen som en shaolin munk som inte gjort något annat än att gått på händer. Vet flertalet jägare som skjuter räv på åtel med 22lr (nej jag vet det ska man inte göra). Vet även en som skulle vara dum och skjuta en älg han tröttnade på i hornet med en 22lr efter att ha skrämt iväg honom i ett par veckors tid. Fin stor tjur med skovel, kulan studsade på hornet och gick rakt ner i bröstkorgen genom ena lungan och la sig efter 20m från skottplatsen.

• Like 1

jo en 22a i handen, som inte gick igenom?????

finns inte på kartan!

Enda chansen är att th har tänt men inte krutet, annars,,,,sorry är det ljug!

.22L när tjuvjägare själv får välja. Ytterst potent kaliber. Tyvärr är kulbanan lite svår på längre avstånd.

• Like 1

.22L när tjuvjägare själv får välja. Ytterst potent kaliber. Tyvärr är kulbanan lite svår på längre avstånd.

det är ändå svårt att skjuta över 100m med bilstrålkastarna på........
  • Like 1

har du aldrig skjutit in bössan en sen novemberkväll? Går utmärkt även på 200m i strålkastarljuset..

Har man tappat bössan och måste kontrollera träffläget går det utmärkt!

• Like 1

Kanske om du går 100m bort och skjuter mot strålkastaren.? :thumbsup:

• Like 1

har du aldrig skjutit in bössan en sen novemberkväll? Går utmärkt även på 200m i strålkastarljuset.. Har man tappat bössan och måste kontrollera träffläget går det utmärkt!

med 22an?

Belyst riktmedel?

Nä.. nu håller jag faktiskt inte alls med.

Det beror på ammon. Yellow Jacket är onödigt vassa, men går fan spikrakt ut till 120m, utan konstigheter.

En fråga från en gröngöling, är det pannan man ska sätta en bula i om man ska avliva trafikskadat vilt? Vad finns det för alternativ om djuret inte håller huvudet still? Skjuta ett par smällar i lungorna/det vanliga träffområdet?

Var skrämmande nära att klippa ett rådjur på väg från skjutbanan för några veckor sedan, hade älgstudsaren med mig men bara jaktmatch. Tanken slog mig efteråt hur fasen jag skulle ha agerat om jag hade klippt bakbenen på rådjuret. Vet heller inte hur säkert det skulle kännas att skicka iväg en helmantlad .308 på ett rådjur i diket med tanke på stenar och skit...

En fråga från en gröngöling, är det pannan man ska sätta en bula i om man ska avliva trafikskadat vilt? Vad finns det för alternativ om djuret inte håller huvudet still? Skjuta ett par smällar i lungorna/det vanliga träffområdet?

Var skrämmande nära att klippa ett rådjur på väg från skjutbanan för några veckor sedan, hade älgstudsaren med mig men bara jaktmatch. Tanken slog mig efteråt hur fasen jag skulle ha agerat om jag hade klippt bakbenen på rådjuret. Vet heller inte hur säkert det skulle kännas att skicka iväg en helmantlad .308 på ett rådjur i diket med tanke på stenar och skit...

Det beror på. Halsen, lungorna/hjärtat eller skallen, med helmantel och lugnet i kroppen hade jag valt skallen annars lunga/hjärtat. Rikoschetten nere i ett dike är ingen större fara sålänge du tänker dig lite för innan du skjuter. Hellre ett skott för mkt än ett för lite när det är påkört.

Magkänslan för tusan. Man måste veta i maggropen vad som är rätt och fel. Människans svaghet, ju mer jag tänker desto värre blir det.  

Har man bössa,kniv i bilen använd det/den( inte lämpligt på större vilt) . Man har ett ansvar inför viltet, att förkorta dess lidande om man har resurser för det. Annars ringer man till de som kan det. :yes:

• Like 1