Sun Flower Posted January 4, 2014 Posted January 4, 2014 ...eller vad FAN är det här? Jag satt och slökollade på youtube-klipp när jag hittade detta. Ett field trial i England (kanske med några år på nacken) där de går med fasanerna i väska/under armen för att sedan kasta upp dem i luften för att sedan skjuta ner dem på en gång! Eller med typ fyra skott rättare sagt. En dummy med fasanskinn eller en redan död fasan och en startpistol hade gjort samma jobb. Quote
Kallel Posted January 4, 2014 Posted January 4, 2014 Lyckas inte se klippet, och försvarar inte förfarandet. Men jag delar inte din åsikt att dummie/kall fågel ger samma test som fälld, varm fågel. Sett hundar som backat för scammad fågel, och motsatsen ibland brukar bytesmedvetandet vakna med nyfälld fågel, med ovilja att lämna bytet. Quote
Kallel Posted January 4, 2014 Posted January 4, 2014 Lyckas inte se klippet, och försvarar inte förfarandet. Men jag delar inte din åsikt att dummie/kall fågel ger samma test som fälld, varm fågel. Sett hundar som backat för scammad fågel, och motsatsen ibland brukar bytesmedvetandet vakna med nyfälld fågel, med ovilja att lämna bytet. Quote
Sun Flower Posted January 4, 2014 Author Posted January 4, 2014 Du har helt rätt! Drog det kanske lite väl långt. Det är klart det är stor skillnad på varmvilt och kallt. Blev lite upprörd av klippet. Quote
Hipshot Posted January 4, 2014 Posted January 4, 2014 Det är British fieldtrail i amerikansk tappning.. Jänkarna är ju totalt lost när det gäller detta med etik osv. Kan garantera dej att varje jycke som förekommer är tränad med elhalsband. Det är fan humor, viltet kastas upp och skjuts.. galet! Måste kännas jättespännande att vara "skytt" på ett sånt där prov. Quote
Sun Flower Posted January 4, 2014 Author Posted January 4, 2014 Ok, då är jag med. Läste bara "British" och tänkte att det var från England. Frågan är ju vad de skjuter med? Det krävs nästan alltid tre-fyra träffar på varje fågel. Sedan på slutet när de har vatten-prov, dvs. Kastar änder ut över vatten för att sedan skjuta, så ser det ut som det är en 11-åring som skytt... Quote
Hipshot Posted January 6, 2014 Posted January 6, 2014 Det är nog vanliga hagelbössor o plugg i kombination med genuint uselt skytte.. Jag snodde klippet och delade, vi pratade lite om detta igår på en middag.. Det som jag nog tycker är mest tragiskt är att klippet "känns" hyggligt modernt, kan inte ha allt för många år på nacken vilket ger att detta nog är en pågående verksamhet i staterna. Helt galet Quote
Sun Flower Posted January 6, 2014 Author Posted January 6, 2014 Någonstans kan jag förstå hur de tänkt. Det är ju ett ypperligt sätt att låta alla hundar få samma förutsättningar till apporter, som på B-prov fast med varmt vilt. Samtidigt blir det helt sjukt när de kastar fågeln och den hinner knappt få luft under vingarna innan de skjuter den, de ändrar ju inte riktning utan flyger som en dummy ungefär. Sedan visar det ju verkligen skillnaden mellan länderna, i Sverige får man inte ha prov enbart på fåglar som satts ut samma år, fasanerna måste varit ute i 60 dagar och änder rapphöns 30 dagar innan man får ha prov. I filmen "sätts de ut" en sekund innan de skjuts... Quote
Popular Post Sun Flower Posted January 6, 2014 Author Popular Post Posted January 6, 2014 Tjocka hundar har de också 3 Quote
Almenson Posted February 3, 2014 Posted February 3, 2014 Jänkarna har en rätt främmande syn på detta med jakt och jakthundar. Jag har talat med några over there och många förklarar det med deras boendesituation. De menar att de bor långt ifrån markerna och vill garantera att träningen innebär viltsituationer. Många tränar dessutom sina hundar hemma på tomten för att sen åka ut till skarpt läge (detta kan ju förklara hundarnas form). Detta gäller framförallt stående hundar som ni kanske har sett tränas till att bara markera och jägaren stöter upp. Jag tror att det kan ha ett samband med just trädgårdsträningen då det med ett metspö och vinge är lätt att fixa en oerhört trög avance. Köper jag denna förklaring? Ja, till viss del men nog är dom lata som inte orkar åka och träna mer Det är dock bättre i vissa områden i norra usa där de har ett mer europeiskt träningssätt för hundar. Quote
strävhår Posted February 3, 2014 Posted February 3, 2014 Jänkarna har en rätt främmande syn på detta med jakt och jakthundar. Jag har talat med några over there och många förklarar det med deras boendesituation. De menar att de bor långt ifrån markerna och vill garantera att träningen innebär viltsituationer. Många tränar dessutom sina hundar hemma på tomten för att sen åka ut till skarpt läge (detta kan ju förklara hundarnas form). Detta gäller framförallt stående hundar som ni kanske har sett tränas till att bara markera och jägaren stöter upp. Jag tror att det kan ha ett samband med just trädgårdsträningen då det med ett metspö och vinge är lätt att fixa en oerhört trög avance. Köper jag denna förklaring? Ja, till viss del men nog är dom lata som inte orkar åka och träna mer Det är dock bättre i vissa områden i norra usa där de har ett mer europeiskt träningssätt för hundar. Gällande avancen bör det vara vi som är avvikande då "scandinavian flush"blev tillåtet på VM, i princip övriga världen sparkar upp sitt vilt. Men de behöver inte vara spolformade för det. Quote
Almenson Posted February 3, 2014 Posted February 3, 2014 Gällande avancen bör det vara vi som är avvikande då "scandinavian flush"blev tillåtet på VM, i princip övriga världen sparkar upp sitt vilt. Men de behöver inte vara spolformade för det. Vi avvikande? Aldrig Du har helt rätt, men utgår vi från Sverige så upplever nog de flesta jägare här det som att sparka upp vilt är rätt konstigt. Quote
Sun Flower Posted February 4, 2014 Author Posted February 4, 2014 Hur fungerar det i Storbrittanien/Tyskland? Det är ju hemländerna för de största stående raserna. Jag har alltid trott att hundarna reser i på kommando i Storbrittanien också, men det kanske är fel? Quote
strävhår Posted February 4, 2014 Posted February 4, 2014 På det stora tyska provet för strävhåren, Hegewald så visar de bara upp ståndet sen kopplar man. Klippt ur senaste Vorsthenytt. Träffade en Ungrare med en Vizla för en tids sedan och han sa samma sak, hemma reser hund å förare ihop. Slå en flukt på Tuben så kommer du att se ett mönster. I England vette tusan om inte de stående lever på undantag, de stora gårdarna kör klappjakter för de ger mer pengar. Vi har en vän som varit över till England och inventerat grouse, men sedan när det skulle jagas så var det klapp som gällde. Och det förstår jag för redan -98 inbringade ett par grouse 1400kr och man räknade 10-12000:- per bössa/dag under en driven hunt. Quote
Recommended Posts