lindgren Posted January 13, 2014 Posted January 13, 2014 Kompisen söker efter tipps om jaktlabbe. Bra kennel, för framförallt klöv. (ja, han sa det..) Quote
nuke Posted January 13, 2014 Posted January 13, 2014 Kennel Colas har jag hört bra om när det gäller viltspår. Men han kanske mer är ute efter ställande vovvar? /Markus Quote
Sun Flower Posted January 13, 2014 Posted January 13, 2014 Colas kennel har riktigt bra viltspårsmeriter men jag vill inte gå så långt att kalla deras hundar för jaktlabbar. De har ju t.ex. inte ett enda resultat i öppen klass på jaktprov sedan 2003 och ganska få resultat i övrigt också. De föder upp utställningslabradorer (eller "vanlig labbe" om man så vill) med en tydlig arbetsinriktning - viltspår. Jag vill särskilt påpeka att jag inte säger att den typen av labrador är bättre eller sämre än jaktlabradorerna utan jag säger bara att de inte är jaktlabbar. Angående jaktlabbar som är bra på klöv så är ju det förstås krångligt att hitta eftersom det inte finns några officiella meriter att gå på. Kanske att det finns mer att gå på inom jaktretrieverklubben? Det känns som det är procentuellt mer jägare som är med där. Annars vill jag minnas att det fanns en uppfödare av chesapeake bay retriever i Roslagen nånstans som jagade en del klöv med sina hundar. Kommer inte ihåg namnet dock och hittar inte hemsidan. (Känner själv att jag är ute på tunn is när jag diskuterar utställning- vs jaktlabbe, jrk OCH klövviltsjakt med labbe i samma inlägg...) Quote
Hipshot Posted January 14, 2014 Posted January 14, 2014 Colas är inget alternativ i jaktsammanhang. Vilken jaktlabbe som helst torde funka, det knepiga är att man avlar stenhårt på att få tysta hundar.. alltså kan det bli svårt och krävas en hel del tur att hitta ngn som skäller. Quote
embla Posted January 14, 2014 Posted January 14, 2014 Twiggs kennel har väl fått fram rätt så många hundar som funkar på det mesta. 1 Quote
qvarnhill Posted January 14, 2014 Posted January 14, 2014 Willy Gustafsson i Koberg har väl dugliga hundar... Har glömt kennelnamnet. Fast iofs, han har kanske bara "riktiga" labbar som inte används till klövvilt jaktprovsdomare som han är. Quote
Urban Posted January 14, 2014 Posted January 14, 2014 Har också hört positivt om twiggs. Vet däremot inte om sannolikheten är större där att dom skulle vara drivande. Läste nåt repotage i en halvgammal jakttidning om någon som hade en labb nedåt småland som drev i ca 10min. /Urban Quote
Hipshot Posted January 14, 2014 Posted January 14, 2014 Har också hört positivt om twiggs. Vet däremot inte om sannolikheten är större där att dom skulle vara drivande. Läste nåt repotage i en halvgammal jakttidning om någon som hade en labb nedåt småland som drev i ca 10min. /Urban En jaktlabbe i häcken i tio minuter är inte helt optimalt.. Quote
Urban Posted January 14, 2014 Posted January 14, 2014 Håller fullständigt med. Förstår överhuvudtaget inte vitsen med en labbe om det är klövvilt man ska jaga med den....?! /Urban 2 Quote
lindgren Posted January 14, 2014 Author Posted January 14, 2014 En jaktlabbe i häcken i tio minuter är inte helt optimalt.. Jobbit vore det.. dom är fan så snabba! Håller fullständigt med. Förstår överhuvudtaget inte vitsen med en labbe om det är klövvilt man ska jaga med den....?! /Urban Jag vet inte varför han vill ha labbe, men gissar för att dom är bra hemma. Ifrågasätter ist varför han ska ha jakthundhund öht, då han kanske jagar 10 dagar/år, och inte ens fågel.. Men, som sagt, han vill ha en labbe Quote
nuke Posted January 14, 2014 Posted January 14, 2014 Ledhundsjakt och eftersök anser jag vara jaktliga sammanhang och det borde dom nog klara av. Hade det efterfrågats apportörer hade jag inte heller rekommenderat Colas. Att köpa en hund efter apporterande linjer med tanken att den i första hand ska jaga klöv är inte min grej, att det kanske blir en slaskhund till slut är en annan femma. /Markus Quote
FISKARN nr.1 Posted January 14, 2014 Posted January 14, 2014 Kennel Fullblast i Björkvik kan jag rekommendera och även Inger von Eckhardt i Ärla! 1 Quote
oordning Posted January 14, 2014 Posted January 14, 2014 Vi har en från pilens kennel och är mycket nöjd går bra på eftersök. Väldig arbetsvilja och en trevlig hund privat. Sent from my HTC One using Tapatalk Quote
Sun Flower Posted January 14, 2014 Posted January 14, 2014 Jag vet inte varför han vill ha labbe, men gissar för att dom är bra hemma. Ifrågasätter ist varför han ska ha jakthundhund öht, då han kanske jagar 10 dagar/år, och inte ens fågel.. Men, som sagt, han vill ha en labbe Det kanske ändå är bäst med en utställningslabbe ändå. De är ju oftast inte lika snabba och uthålliga som en jaktlabbe. http://www.musicalskennel.se Kan vara ett tips i så fall, de jaktprovsmeriterar sina utställningslabbar, det kanske är lagom nivå? Quote
qvarnhill Posted January 14, 2014 Posted January 14, 2014 Det kanske ändå är bäst med en utställningslabbe ändå. De är ju oftast inte lika snabba och uthålliga som en jaktlabbe. De allra flesta utställningslabbar jag har sett lever samtliga upp till sitt öknamn... Fläskstövare! Knappast någon skulle vara till obehag för annat i skogen än möjligen skogsmöss eller friluftsmänniskor som får sin matsäck stulen. 1 Quote
Sun Flower Posted January 14, 2014 Posted January 14, 2014 De allra flesta utställningslabbar jag har sett lever samtliga upp till sitt öknamn... Fläskstövare! Knappast någon skulle vara till obehag för annat i skogen än möjligen skogsmöss eller friluftsmänniskor som får sin matsäck stulen. Fast det lät ju som att han inte just skulle jaga med den ändå. Quote
lindgren Posted January 15, 2014 Author Posted January 15, 2014 Jag vidarebefodrar iaf tippsen. Quote
Recommended Posts